توافق ایران و آذربایجان در سایه همدلی داخلی حاصل شد

مدیرعامل شرکت نفت خزر از وجود فضای همدلی و پرهیز از نگاه‎های جناحی نسبت به اهمیت و ضرورت توسعه صنعت نفت در خزر به عنوان پشتوانه اصلی حصول توافق اخیر همکاری ایران و آذربایجان نام برد و ابراز امیدواری کرد که این سند همکاری اجرایی شود.

به گزارش خبرنگار شانا، محسن دلاویز دیروز (سه‎شنبه، 28 فروردین ماه) در نشست مشترک وزیر نفت و معاونان این وزارتخانه با اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، درباره توافق اخیر ایران و آذربایجان به منظور بهره‎برداری مشترک از ذخایر هیدروکربوری خزر، توضیحاتی ارائه داد و گفت: هر زمانی در کشور، فضای همدلی حاکم بوده و با پرهیز از نگاه‎های جناحی نسبت به مسائل برخورد شده است، کارهای بزرگی صورت گرفته که توافق ایران و آذربایجان در خزر نیز از این دست اقدام‌ها به شمار می‎رود.

وی با اشاره به اهمیت این توافق و دستاوردهای راهبردی بسیاری که از اجرای آن نصیب کشور می‌شود، از همراهی بخش‎های مختلف به ویژه ریاست جمهوری، وزارت امور خارجه، شورای عالی امنیت ملی، مجلس شورای اسلامی به‌ویژه دکتر لاریجانی و اعضای کمیسیون انرژی قدردانی و ابراز امیدواری کرد که با پیگیری طرفین، مقدمات اجرای این سند فراهم شود.

دلاویز در این زمینه از حمایت‎های بی‎دریغ وزیر نفت و دیپلماسی قوی معاون امور بین‎الملل و بازرگانی وزارت نفت در پیشبرد مذاکرات یاد کرد و افزود: مذاکرات سختی در پیش داشتیم و سرانجام فارغ از مقوله رژیم‎های حقوقی، درباره بهره‎برداری مشترک از ذخایر هیدروکربوری مشترک دو کشور توافق حاصل شد. 

وی با بیان این‎که به این منظور در ایران کارگروه‎های مرتبط تشکیل شده است، به پیشنهاد شرکت ORG نروژ برای توسعه میدان سردار جنگل اشاره کرد و گفت: با توجه به اهمیت برداشت از ذخایر راهبردی خزر، این پیشنهاد در حال بررسی است.

بر اساس این گزارش، رئیس و اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست از تلاش‎های وزارت نفت و شخص وزیر در حصول توافق ایران و آذربایجان به منظور برداشت مشترک از ذخایر هیدروکربوری خزر قدردانی کردند.  

کد خبر 282234

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =