عملیات جست‌وجوی سرنشینان بالگرد سانحه‌دیده ادامه دارد

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران گفت: عملیات جست‌وجوی سرنشینان بالگرد سانحه دیده این شرکت با به‌کارگیری و بسیج همه امکانات با جدیت ادامه دارد.

در پی بروز سانحه سقوط بالگرد اجاره‌ای شرکت نفت فلات قاره ایران در آب‌های خلیج‌فارس، حمید بورد که در محل سانحه (سکوی رسالت در ٥٠ مایلی جزیره لاوان) حضور دارد، در گفت‌وگو با خبرنگار شانا، به تشریح جزییات این حادثه پرداخت و گفت: در ساعت ۲۰ و ۱۵ دقیقه روز سه‌شنبه 28 فروردین‌ماه، یک فروند بالگرد بل 212 شب‌پرواز مجهز به سیستم FULL IFR به همراه خلبانان ماهر دارای مدرک ATPL هلی‌کوپتر متعلق به شرکت هلی‌کوپتری ایران (در اجاره شرکت نفت فلات قاره ایران) و تاییدیه پرواز از سازمان هواپیمایی کشوری برای انتقال یکی از کارکنان سکو که دچار عارضه قلبی شده بود به همراه سه نفر سرنشین از منطقه عملیاتی لاوان به سمت سکوی رسالت اعزام شد. این بالگرد در ساعت ۲۰ و ۴۵ دقیقه پس از سوار کردن بیمار و یک نفر همراه، در مجموع با پنج نفر سرنشین، سکو را به مقصد جزیره کیش ترک می‌کند که متاسفانه در فاصله تقریبی کمتر از یک مایل از سکو در ساعت ۲۰ و ۵۰ دقیقه به درون آب سقوط می‌کند.
 
وی در پاسخ به پرسشی درباره وضع سرنشینان بالگرد عنوان کرد: خوشبختانه کارکنان فداکار و زحمتکش سکوی رسالت با کمک قایق نجات سکو به همراه شناور آماده‌باش «ماکان 2» با وجود شرایط بد جوی بلافاصله در موقعیت حاضر و موفق شدند سه تن از سرنشینان بالگرد سانحه‌دیده را از آب بیرون بکشند که خوشبختانه حال یکی از آنان مساعد بود اما متاسفانه دو نفر دیگر فوت کرده بودند. در این راستا جست‌وجو و تلاش برای یافتن دو سرنشین باقیمانده با توجه شرایط نامساعد جوی و مواج بودن دریا ادامه دارد.
 
بورد درباره اقدام‌های فنی و لجستیکی که تاکنون انجام شده توضیح داد: با هماهنگی انجام شده با منطقه لاوان شرکت نفت فلات قاره ایران و مسئولان سکوهای نفت و گاز مستقر در محل سانحه، این شرکت در مجموع هفت شناور جستجوگر شامل شناورهای تندرو، تدارکاتی و غواصی تحت اجاره شرکت نفت فلات قاره، همچنین شناورهای ناجی سازمان بنادر و دریانوردی و سپاه را به موقعیت سانحه اعزام کرد و تاکنون عملیات جستجو و نجات برای یافتن دو سرنشین دیگر با وجود شرایط نامساعد جوی و طوفانی بودن دریا ادامه دارد.
 
این مقام مسئول از تشکیل کمیته‌های بحران در سطوح مختلف برای فرماندهی شرایط اضطراری در این زمینه خبر داد و افزود: این کمیته‌ها و ستاد بحران در سه سطح ستاد مرکزی شرکت نفت فلات قاره ایران، منطقه عملیاتی و سکوی نفتی رسالت تشکیل شده و بر اساس استانداردها و روش‌های اجرایی نوین بین‌المللی، عملیات‌های مختلف فنی و تخصصی برای مدیریت بحران شامل تحلیل شرایط جوی و جریان آب، استفاده از شناورهای جستجو و نجات پیشرفته مجهز به سیستم‌های SONAR SIDE SCAN، ROV، غواصی عمیق (SATURATION UNIT) با همکاری و هماهنگی واحدهای مختلف شرکت نفت فلات قاره ایران شامل عملیات دریایی، عملیات هوانوردی، HSE، امور فنی، مشاور پزشکی، روابط عمومی، حراست و مسئولان شرکت هلی‌کوپتری ایران، همچنین تیم بررسی سوانح سازمان هواپیمایی کشوری فعالیت می کند.
 
وی با یادآوری این که عملیات امداد و نجات و برنامه‌ریزی لازم برای یافتن ٢ سرنشین دیگر با بالاترین امکانات و به بهترین نحو در دست اقدام است، پرهیز از انتشار اخبار غیرموثق یا تحلیل‌های غیر تخصصی را به منظور جلوگیری از تشویش اذهان عمومی ضروری عنوان کرد و گفت: شرکت نفت فلات قاره ایران سعی می‌کند به صورت منظم و صحیح اخبار موثق را در اختیار همگان قرار دهد. 
 
وی از همه مسئولان وزارت نفت، نیروهای نظامی و انتظامی، سازمان بنادر و دریانوردی و دیگر اداره‌ها و نهادهای ذیربط که همکاری لازم در مدیریت این بحران را با شرکت نفت فلات قاره ایران داشته‌اند، قدردانی کرد.
کد خبر 282247

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =