سوآپ گاز ترکمنستان به پاکستان، به نفع ایران است

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، سوآپ گاز ترکمنستان به پاکستان را اقدامی سودمند برای طرفین خواند و تاکید کرد که این اقدام سبب بهبود جایگاه ایران در تجارت جهانی گاز می‎شود.

حمیدرضا عراقی، درباره اعلام آمادگی ایران به ترکمنستان برای سوآپ گاز صادراتی این کشور به پاکستان، به خبرنگار شانا گفت: شرکت ملی گاز ایران برای دریافت و سوآپ گاز ترکمنستان حتی به کشورهای پاکستان و هند، اعلام آمادگی کرده، این یعنی ایران برای وصل کردن گاز ترکمنستان به جنوب، شرق و غرب آماده است.

وی این طرح را سرمایه‌‌گذاری مشترک میان ایران و ترکمنستان برشمرد و اظهار کرد: صادرات گاز ترکمنستان و سوآپ این گاز از طریق ایران، سبب سود دوجانبه برای هر دو کشور است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز با تاکید بر این‌که سوآپ گاز ترکمنستان، موجب می‌شود ایران نقش پررنگ‌تری در تجارت جهانی گاز داشته باشد، ادامه داد: ما همواره برای گاز ایران، مشتری داریم و با سوآپ گاز ترکمنستان، جایگاه خود را در بازار گاز منطقه تثبیت می‎کنیم.

عراقی، رعایت اصل کیفیت را از مهم‌ترین ضوابط انجام سوآپ گاز ترکمنستان ازسوی ایران اعلام کرد و گفت: در صورتی که ایران گاز ترکمنستان را به پاکستان یا هر کشور دیگری سوآپ کند، بدون تردید بر کیفیت گاز دریافتی از ترکمنستان تاکید فراوان خواهد داشت، همانطور که اکنون نیز برای سوآپ گاز ترکمنستان به آذربایجان، گاز را با کیفیت مطابق قرارداد تحویل می‌گیریم.

به گزارش شانا، در روش سوآپ گاز، مقدار مشخصی گاز از یک مبدا وارد کشور می‌شود و سپس به ازای همان مقدار گاز به خریدار یا گیرنده، گاز طبیعی در مقصد خروجی تحویل داده می‌شود. کشوری که گاز را سوآپ می‌کند از این طریق حق سوآپ دریافت می‌کند، سوآپ گاز یکی از فعالیت‌های مهم و راهبردی است که ایران در سال‌های اخیر خواهان افزایش سهم خود از این فعالیت در منطقه است.

رسالت خط هفتم سراسری، تامین گاز جنوب کشور است

معاون وزیر نفت در امور گاز، در پاسخ به ابهاماتی مبنی بر استفاده نشدن از ظرفیت کامل خط هفتم سراسری، توضیح داد: یکی از اهداف خط هفتم سراسری، صادرات گاز ایران به پاکستان و هند بود، اما تامین نیازهای داخل کشور همواره اولویت اصلی شرکت ملی گاز است، بنابراین وظیفه نخست این خط، تامین گاز استان‌های جنوب و جنوب‌شرق است.

وی افزود: گازرسانی به جاسک، بندرعباس و چابهار نه تنها همه ظرفیت خط هفتم سراسری را به کار می‌گیرد، بلکه در آینده‌ای نزدیک برای پایداری گازرسانی به این مناطق باید خط دیگری در کنار خط هفتم راه‌اندازی شود، به همین سبب واحد برنامه‌ریزی شرکت ملی گاز در حال بررسی خط موازی خط هفتم و ایستگاه‌های مورد نیاز آن است.

به گزارش شانا، خط هفتم سراسری با ظرفیت انتقال بیش از ۱۱۰ میلیون مترمکعب گاز، در حوزه کاری منطقه ۶ عملیات انتقال گاز قرار دارد. گرچه هم‌اکنون از همه این ظرفیت استفاده نشده است، اکنون روزانه بین ۲۵ تا ۳۰ میلیون مترمکعب گاز از طریق خط هفتم منتقل می‌شود که بیشترین حجم آن مربوط به مصارف صنعتی و نیروگاهی است. این موضوع نشان‌دهنده اهمیت خط هفتم در رشد اقتصادی مناطق جنوب و جنوب‌شرق کشور است به ویژه آن‌که در سال‌های اخیر به ویژه در دولت یازدهم، صنایع و نیروگاه‌های جنوب و جنوب‌شرق کشور، رشد کمی و کیفی بسیار مطلوبی داشته‌اند.

خط هفتم سراسری، نه تنها انتقال گاز برای بخش‌های صنعتی را برعهده دارد، بلکه گازرسانی برای شهرها و روستاها نیز با خطوط انتقال گاز فرعی منشعب شده از این خط، تامین می‌شود. همچنین، از ظرفیت خط هفتم برای انتقال گاز به پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس، صنایع غرب بندرعباس، نیروگاه ایسین بندرعباس، نیروگاه کهنوج، شهر کهنوج، شهرک‌های صنعتی یک و دو بندرعباس، نیروگاه‌های ایرانشهر و بمپور و همچنین شهرهای زاهدان و ایرانشهر استفاده می‌شود.

انتقال گاز از طریق انشعاب‌های خط هفتم سراسری، برای نیروگاه خلیج‌فارس، نیروگاه توانیر، نیروگاه بخار بندرعباس، نیروگاه مولد پارسیان قشم، نیروگاه مبنای قشم و نیز نیروگاه شهید کاظمی گل‌گهر و نیروگاه کرمان در استان کرمان دیگر وظایف خط هفتم سراسری است.

چشم‌انداز شرکت ملی گاز در بهره‌مندی از خط هفتم، گازرسانی به همه شهرها و روستاها، بخش‌های صنعتی و نیروگاهی و توسعه بخش صادراتی گاز کشور در استان‌های هرمزگان، سیستان و بلوچستان و بخش‌هایی از یزد و کرمان است، به همین دلیل در سال‌های اخیر گازرسانی به همه بخش‌های یادشده شتاب بیشتری گرفته و به‌ویژه منطقه صنعتی مکران، شهرهای چابهار و زاهدان و همچنین توسعه خطوط انتقال گاز در جنوب استان کرمان و راه‌اندازی خط یازدهم سراسری در دستور کار شرکت ملی گاز قرار دارد.

کد خبر 282473

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =