انتشار اطلاعات غیررسمی درباره پروژه‌های ملی برخلاف منافع کشور است

اداره کل روابط عمومی وزارت نفت به دنبال انتشار گزارشی با عنوان «سهم ۵۰۰ میلیون یورویی تولیدکنندگان داخلی در جیب توتال/کوتاه نیاییم» توضیحاتی ارائه و عنوان کرد: انتشار اطلاعات غیررسمی و نادرست درباره پروژه‌های ملی برخلاف منافع کشور است.

به گزارش شانا، در توضیحات اداره کل روابط عمومی وزارت نفت به خبرگزاری وزارت نفت آمده است:

در بخشی از گزارش خبرگزاری مهر از قول «دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی» ارزش لوله‌های ایرانی مورد استفاده در پروژه فاز ۱۱ پارس جنوبی معادل ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون یورو تخمین زده شده است. لازم به ذکر است ارزش کلی لوله‌های زیردریایی در طرح توسعه فاز ۱۱ به زحمت یک چهارم مبلغی می‌شود که در گزارش خبرگزاری مهر آمده است. البته فولاد و ورق خاص گاز ترش که قریب ۷۰ درصد ارزش لوله نهایی را شامل می‌شود به هر حال به دلیل نبود امکان ساخت در داخل، از خارج وارد می شود و صرفا ۳۰ درصد کار که مربوط به بخش پایانی ساخت لوله و به عبارت دیگر رول کردن ورق و جوشکاری آن است در داخل قابل ساخت است. بدین ترتیب ارزش نهایی بخش قابل ساخت در داخل حداکثر ۱۰ درصد مبلغ ادعای مطروحه در گزارش خبرگزاری مهر خواهد بود و مشخص نیست عدد ۵۰۰ میلیون یورو که مورد ادعای شرکت‌های سازنده لوله و پروفیل است، بر اساس چه محاسبات و مستنداتی اعلام شده است و نشان از ناآگاهی و بی اطلاعی منشا خبر دارد. همچنین از آنجا که تاکنون نتیجه نهایی مناقصه فرعی رسما اعلام نشده است نمی‌توان در مورد الزامات و ملاحظات قراردادی اظهارنظر رسمی نمود، هرچند اطلاع‌رسانی کاملی پیش از این نیز در پاسخ به گزارش خبرگزاری فارس با عنوان «بی‌توجهی توتال به مفاد قرارداد توسعه فاز ۱۱» در تاریخ ۲۶ فروردین ماه ۹۷ در خصوص مسائل فنی و اجرایی امر صورت گرفته است که اگر خبرنگار محترم آن رسانه وزین یا مقام مسئول در سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی با اندکی جست‌وجو، مطالعه کاملی در شرح توضیحات شرکت نفت و گاز پارس داشتند، پاسخ بسیاری از مباحث مطروحه را می‌گرفتند.

بار دیگر از اصحاب رسانه درخواست می‌شود از انجام گفت‌وگو با افراد غیرمسئول و بدون آگاهی از جزئیات فنی و تخصصی قرارداد فاز ۱۱ اجتناب ورزیده و بدون ایجاد تشویش اذهان عمومی و شبهه‌افکنی که بی‌شک به منافع ملی کشور ضربه خواهد زد، به اخبار رسمی منتشر شده از سوی مقامات مسئول در این قرارداد استناد کنند.

کد خبر 282843

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =