بخشی از خط لوله نهم سراسری انتقال گاز امسال به بهره‌برداری می‌رسد

معاون وزیر نفت در امور گاز از پیشرفت 70 درصدی اجرای خط لوله نهم سراسری انتقال کاز خبر داد که با تزریق گاز به بخش دهگلان تا میاندوآب، این خط پاییز امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی گاز، حمیدرضا عراقی، در بازدید از روند احداث خط لوله نهم سراسری انتقال گاز در مسیر دهگلان تا میاندوآب، گفت: خط نهم سراسری همانند دیگر خطوط، وظیفه انتقال گاز پارس جنوبی را به عهده دارد، مقصد این خط کریدور غرب و شمال‌غرب کشور است.

وی افزود: تضمین پایداری صادرات گاز در مرزهای غربی کشور، از دیگر وظایف خط لوله نهم سراسری انتقال گاز در کنار خط ششم است.

معاون وزیر نفت در امور گاز با اشاره به طول هزار و 200 کیلومتری خط نهم سراسری در مسیر بیدبلند تا بازرگان، اظهار کرد: 11 ایستگاه تقویت فشار گاز برای خط نهم در نظر گرفته شده است؛ این خط با قطر 56 اینچ از منطقه بیدبلند آغاز می‌شود و با پیمودن 117 کیلومتر تا اهواز، سپس تا دزفول و کوهدشت به طول 340 کیلومتر ادامه دارد.

عراقی، راه‌اندازی خط نهم سراسری را از اولویت‌های شرکت ملی گاز اعلام کرد و گفت: برای احداث خط نهم سراسری حدود 4 میلیارد دلار بودجه در نظر گرفته شده و ازسوی شرکت مهندسی و توسعه گاز در برنامه پیمان‌سپاری قرار گرفته است، همچنین مطالعات مهندسی بیدبلند- اهواز و اهواز- کوهدشت نیز پایان یافته و فرآیند تبیین اسناد مناقصه‌های آن در حال انجام است، بر این اساس، ابتدا مسیر اهواز - بیدبلند و سپس مسیر اهواز - کوهدشت تا پایان امسال پیمان‌سپاری می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی گاز درباره حضور پیمانکاران در اجرای خط لوله نهم سراسری انتقال گاز تصریح کرد: اجرای گستره ابتدای خط؛ از دهگلان تا سقز به طول 124 کیلومتر به عهده شرکت نصر جهاد کرمان و اجرای منطقه سقز تا نزدیک میاندوآب روستای ابراهیم‌آباد، حدود 106 کیلومتر نیز بر عهده شرکت ایران آروین قرار گرفته است.

وی همچنین به تسهیل اراضی 230 کیلومتر از طول خط اشاره کرد و توضیح داد: 194 کیلومتر از مسیر، تسهیل اراضی و 170 کیلومتر، مسیرسازی شده است، افزون بر این، لوله‌های مورد نیاز برای 117 کیلومتر کانال حفاری شده نیز تأمین شده است.

کد خبر 283151

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =