خط لوله صادراتی نفتا در مجتمع گاز و گازمایع 900 پازنان ایمن‎سازی شد

رئیس مجتمع گاز و گازمایع 900 پازنان از ایمن سازی خط لوله صادراتی نفتای این مجتمع که به سمت پتروشیمی بوعلی در جریان است خبر داد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت بهره‌برداری نفت‌وگاز گچساران، عباس عباسی، رئیس مجتمع گاز و گازمایع 900 پازنان می‌گوید که این مجموعه بزرگ و بی‌نظیر، نقشی حیاتی در صنعت نفت دارد، چنان که این کارخانه ضمن تولید خوراک پتروشیمی بوعلی (نفتا)، گاز آن نیز به منظور افزایش فشار مخزن به میدان گچساران ارسال و تزریق می‌شود.

وی با بیان این‌که یکی از اولویت‌های امروز صنعت نفت ایمن‌سازی خطوط لوله است، اظهار کرد: پس از سال‌ها با دستور مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب و تأکید مدیرعامل نفت گچساران ایمن‌سازی خطوط لوله ورودی و خروجی را در دستور کار قرار داده‌ایم و هم‌ اکنون موفق شده‌ایم خط لوله 10 اینچ خروجی صادراتی نفتا را که به سمت پتروشیمی بوعلی در جریان است در چند نقطه آن تعویض کنیم.

رئیس مجتمع گاز و گازمایع 900 پازنان در تشریح عملیات تعویض خطوط لوله 10 اینچ نفتای ارسالی به پتروشیمی بوعلی ادامه داد: تعویض 40 متر خط زیرمینی در درون مجتمع گاز و گاز مایع 900، تعویض 110 متر از خط لوله ارسالی به پتروشیمی بوعلی در محل نیزار به‌منظور ایمن‌سازی خط لوله فوق، تعویض 180متر از خط لوله 10 اینچ نفتا ارسالی در کیلومتر 2.4 برای اقدام اصلاحی جمع‌آوری مجموعه لانچر و چند مورد دیگر از جمله اقدام‌هایی است که انجام شده است.

اهمیت توپکرانی خطوط لوله 10 اینچ نفتای ارسالی به پتروشیمی بوعلی

عباسی با اشاره به سختی‌های کار ایمن‌سازی خطوط لوله یادآور شد: طبق برنامه اصلاحیه‌ها را انجام داده‌ایم و بزرگ‌ترین کاری که انجام شد پس از سال‌های متمادی موفق به توپکرانی این خط لوله شدیم.

رئیس مجتمع گاز و گاز مایع 900 پازنان با بیان این‌که این توپکرانی برای نخستین بار انجام شده است، گفت: این توپکرانی با همکاری شرکت نفت آغاجاری، ستاد اهواز، از نقطه صفر کارخانه گاز و گاز مایع 900 تا مایل 26 که NGL 1000 قرار گرفته است به طول 49 کیلومتر انجام شد.

وی در ادامه با اشاره به خط لوله 24 اینچ گاز خروجی که در عمق 3متری زمین قرار گرفته است، گفت: با همکاری اداره خطوط لوله کار خاکبرداری انجام شده و در مرحله انجام سندبلاست هستیم و ادامه ایمن‌سازی آن در دستور کار قرار گرفته است.

رئیس مجتمع گاز و گازمایع 900 پازنان با اشاره به برخی دیگر از اقدام‌های انجام شده عنوان کرد: فعالیت‌ها و اقدام‌های خوبی در زمینه ایمن‌سازی نقاط راکد و مسدودسازی سامانه 2 LIGHTC که شامل 35 نقطه در دو واحد 400/300/200/100 است، انجام شده و کار ادامه دارد.

وی تعویض شیرهای دستی، رفع گرفتگی خطوط لوله مربوط به تخلیه آب ترش مخازن، رفع اشکال شیر خودکار PCV-1801، تعویض نشت‌بندهای مکانیکی توربوکمپرسور C-104، تعویض شیرهای یکطرفه و... را از جمله فعالیت‌های انجام شده ازسوی تعمیرات بخش 3 در مجتمع گاز و گاز مایع 900 در چند ماه اخیر بیان کرد.

رئیس مجتمع گاز و گاز مایع 900 پازنان، تعویض فلورینگ‌های مربوط به حوضچه خنک‌کننده آبی ورودی واحد 100/200 که به علت فرسودگی و غیرایمن شدن تعویض شد، تمیزکاری بالای حوضچه‌های خنک کننده و تخلیه نقاط راکد مجتمع را از دیگر اقدام‌های انجام شده به همت کارکنان عملیات عنوان کرد.

نقش 630 هزار بشکه‎ای نفت‌ و گاز گچساران

بر اساس این گزارش، این مجموعه به عنوان دومین تولیدکننده نفت در جنوب یکی از شرکت‌های مهم فرعی تابع شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب است که با تولید میانگین 630 هزار شبکه نفت و بیش از یک میلیارد فوت مکعب گاز خشک در روز نقش ویژه‌ای در تأمین درآمدهای اقتصادی کشور دارد.

تلمبه‌خانه گوره و چند راهه بزرگ نفت‌خام صادراتی ایران در حوزه عملیاتی شرکت بهره‌برداری نفت‌وگاز گچساران قرار گرفته است و از سوی دیگر وجود تأسیسات این شرکت در حوزه جغرافیایی چهار استان کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، بوشهر و فارس موجب شده است تا این شرکت در بین سایر شرکت‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

ساختمان طاقدیسی نامتقارن پازنان یکی از مجموعه طاقدیس‌های بزرگی است که در امتداد شمال غربی به جنوب شرقی در ناحیه جنوب غربی ایران قرار دارد. این ساختمان در امتداد میدان آغاجاری و در جوار میدان‌های گچساران، بی بی حکیمه و رگ سفید قرار گرفته و حدود 300 کیلومتر مربع مساحت دارد.

مخزن پازنان نخستین گنبد گازی ایران، درسال 1316 شمسی باحفره چاه شماره -2 گازی کشف شد و تا سال 1340 شمسی که حفر چاه شماره -5 الف وجود نفت را به اثبات رساند، به عنوان یک مخزن گازی تصور می‌شد. هم‌اکنون این مخزن به عنوان یک مخزن گاز قطران مورد نظر است که مانند اغلب مخازن مشابه دارای لایه باریکی از نفت است. براساس اطلاعات موجود در سال‌های 1325-1322 حجم زیادی مایعات گازی و گاز از مخزن آسماری پازنان تولید شده که پس از فراورش در تفکیک‌کننده‌های سرچاهی برای سوخت استفاده شده است.

پس از مدت طولانی در نبود فعالیت مخزن با حفر چاه شماره -5 الف وجود نفت در مخزن به اثبات رسید و متعاقبا با حفر چاه شماره -7 تأیید و از اواخر سال 1342 شمسی بهره‌برداری از نفت مخزن پازنان آغاز شد. از اواخر سال 1353 شمسی حفر چاه‌های تولیدی گاز برای تأمین گاز تزریقی در مخزن آسماری گچساران آغاز شد.

آخرین مراحل توسعه و طراحی و احداث تاسیسات رو زمینی این میدان و بهره‌برداری از این گنجینه پنهان صنعت نفت ازسوی شرکتی هلندی به نام فلور با مشاورت و نظارت شرکت SHELL  در سال 1976 پایان یافته و مراحل کامل راه‌اندازی آن پس از انقلاب اسلامی ازسوی کارشناسان مناطق نفت‌خیز جنوب به پایان رسیده است. از آن زمان تاکنون نبض این مجتمع به جز مقطعی از دفاع مقدس که تحت بمباران شدید هوایی قرار گرفت همچنان بدون وقفه و با همت مردان این سرزمین نبضش هر روز منظم  و با نشاط‌تر از دیروز می‌‌زند تا نبض اقتصاد کشور نیز بتپد.

گچساران شهری کوچک است که از اقوام ترک، لر، بهبهانی، بختیاری و ... همه و همه درکنار هم به‌گونه‌‌ای کار می‌کنند که خودشان رمز موفقیت کارخانه گاز و گازمایع 900 را وحدت، برادری و همدلی می‌دانند و دریک جمله باید اذعان کنیم در اینجا همدلی از همزبانی بهتر نمایان می‌شود.

کد خبر 283227

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =