۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۹
  • کد خبر: 283255
تحقق وعده زنگنه به کارکنان قراردادی صنعت نفت

وزیر نفت همانطور که در زمان اخذ رای اعتماد وعده داده بود، برنامه ساماندهی وضع پرداخت کارکنان قرارداد مدت موقت را به ثمر نشاند و این طرح را برای اجرا ابلاغ کرد، اما این طرح چه امتیازهایی را برای کارکنان قراردادی‎ به همراه دارد؟

  • وزیر نفت همانطور که در زمان اخذ رای اعتماد وعده داده بود، برنامه ساماندهی وضع پرداخت کارکنان قرارداد مدت موقت را به ثمر نشاند و این طرح را برای اجرا ابلاغ کرد. بسیاری از گمانه‎زنی‎ها حاکی از آن بود که شاید با توجه به شرایط پیش‎آمده بین‎المللی که قاعدتا صنعت نفت را بیش از هر بخش دیگری از اقتصاد کشور تهدید می‎کند، وزارت نفت فعلا برای اجرای این طرح دست نگهدارد، اما وزیر نفت آن را ابلاغ کرد تا به وعده خود در بهبود وضع معیشت و رفاهی کارکنان قراردادی عمل کرده باشد.
  • برخی سوال می‎کنند چرا گزینه تبدیل وضعیت کارکنان قراردادی مدت موقت روی میز وزارت نفت قرار نگرفت؟ از یکم آذرماه سال 93، هرگونه استخدام یا تبدیل وضعیت کارکنان دستگاه‎های اجرایی منوط به مجوز سازمان امور اداری و استخدامی شد و این سازمان هم مجوز را تنها بر پایه برگزاری آزمون و مصاحبه صادر می‎کند. بررسی وضعیت کارکنان قرارداد مدت موقت صنعت نفت حاکی از این بود که تنها حدود 8 هزار نفر از این کارکنان، شرایط شرکت در آزمون استخدامی را داشتند و از آنجا که وزارت نفت به دنبال طرح جامعی بود که وضع معیشتی همه کارکنان قراردادی را دربرگیرد، ساماندهی وضع پرداخت و شرایط رفاهی این کارکنان در دستور کار قرار گرفت.
  • با بررسی‎ها و اقدام‌های انجام شده در وزارت نفت که دستاورد جلسات متمادی و ساعت‎ها بحث و بررسی است، بانک اطلاعاتی جامعی از کارکنان قراردادی مدت موقت این وزارتخانه فراهم آمده است. در میان این اطلاعات، برخی نکات قابل توجه است. مثلا اینکه چگونه تعداد کارکنان پیمانکار وزارت نفت از حدود 53 هزار نفر در سال 84، به‎رغم واگذاری پتروشیمی‎ها و واحدهای پالایشی، به 136 هزار نفر در سال 91 افزایش یافت یا این‌که چگونه در شرایطی که برخورداری از مدرک تحصیلی فوق دیپلم و بالاتر طبق مجوز معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی دولت وقت یکی از شروط تبدیل وضعیت کارکنان پیمانکاری نفت به قرارداد مدت موقت بوده است، امروز از بین بیش از 34 هزار نفر نیروی قراردادی مدت موقت، 14 هزار نفر مدرک دیپلم دارند؟
  • طرح ساماندهی وضع پرداخت کارکنان قرارداد مدت موقت تقریبا چند ماه پیش نهایی شده بود، اما با تاکید وزیر نفت مبنی بر این‎که مبادا چالش‎های پیش روی این کارکنان به خوبی شناسایی و در نظر گرفته نشده باشد، طرحی پیمایشی از سوی یک واحد دانشگاهی مستقل نیز در دستور کار قرار گرفت که نتایج آن تا حدود زیادی با طرح تدوین شده در وزارت نفت مطابقت داشت. نتایج این طرح پیمایشی، بر استفاده کارکنان قراردادی از امکانات فرهنگی، ورزشی و آموزشی وزارت نفت تاکید داشت؛ موضوعی که در آیتم‎های ابلاغیه وزارت نفت لحاظ شده است.
  • حال سوال اصلی این است که به واسطه اجرای این ابلاغیه، وضع معیشت کارکنان چه تغییری خواهد کرد؟ بر مبنای آنچه کامران دهقانی، سرپرست معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزارت نفت اعلام کرده، آیتم‎های کمک‎رفاهی و ایاب و ذهاب به دریافتی‎ هر یک از کارکنان قرارداد مدت موقت نفت افزوده ‎می‎شود. افزون بر آن، کارکنان قراردادی در فیش‎های حقوقی ماهانه خود شاهد واریز رقمی حدود یک‎دوازدهم کمک‎معیشت رفاهی که طی دو سال گذشته، آخر هر سال پرداخت می‎شد خواهند بود. به عبارت دیگر، این مبلغ در 2 سال گذشته به صورت یکجا در پایان سال پرداخت می‏‎شده که با ابلاغیه اخیر،امکان استفاده از بخشی از آن در هر ماه فراهم می‎شود.
  • وزارت نفت پوشش 80 درصدی هزینه‎های بیمه تکمیلی هر یک از کارکنان قرارداد مدت موقت و افراد تحت تکفل آنان را تقبل کرده و با توجه به مخاطرات صنعت نفت، بیمه عمر را هم برای کارکنان قراردادی در نظر گرفته است. این اختیار برای کارکنان وجود دارد که در صورت نیاز نداشتن، معادل هزینه بیمه عمر را روی حقوق‌شان دریافت کنند.
  • با توجه به ماهیت کار عملیاتی در صنعت نفت که با مصائب زیادی همراه است، آیتمی برای ترمیم حقوق کارکنانی که به صورت مستقیم در عملیات تولید و بهره‎برداری نقش دارند در نظر گرفته شد. بر اساس آمار، کمتر از 2500 نفر از کارکنان قراردادی مدت موقت در چنین مشاغلی فعالیت می‎کنند که با تاکید وزیر نفت، مقرر شد این آیتم نه تنها به این دسته از کارکنان، بلکه به آن کارکنانی که در مشاغل پشتیبانی تخصصی مثل بازرسی فنی، آتش‎نشانی و ... هم مشغولند تعلق گیرد. به این ترتیب این آیتم در حقوق حدود 8 هزار نفر از کارکنان قرارداد مدت موقت اعمال خواهد شد.
  •  باید به تلاش، غیرت و مردانگی کارکنان عملیاتی صنعت نفت، به‌ویژه نیروهای قرارداد مدت موقت عملیاتی که این سال‎ها را با دریافت‎هایی ناچیز در برابر جد و جهد بی‎اندازه‎شان سپری کرده‎اند، مرحبا گفت. وزارت نفت از بضاعت خود برای بهبود معیشت این کارکنان استفاده کرده و امیدوار است با ادامه تلاش کارکنان سختکوش خود و در سایه همدلی و اتحاد که نیاز به آن، به ویژه در این روزها بیش از هر زمان دیگری خودنمایی می‎کند، همچنان در مسیر عزت و افتخار‎آفرینی برای کشور گام بردارد. وزارت نفت در گام‎های بعدی، برای ساماندهی نیروهای پیمانکاری و جذاب سازی قراردادهای این کارکنان نیز برنامه‎هایی دارد.
  •  وزارت نفت در شرایط سختی اداره می‎شود و اگر بخواهیم صادقانه بگوییم و ببینیم، بعید نیست روزهای سخت‎تری نیز پیش روی اقتصاد کشور و در رأس آن وزارت نفت باشد. در چنین مقطعی، عمل کردن این وزارتخانه به تعهدش در قبال کارکنان قرارداد مدت موقت که بی‎تردید با بار مالی قابل توجهی همراه خواهد بود، اگرچه تکلیفی لازم‎الاجرا بود اما بی‎تردید نشان‎ از تعهد و مسئولیت‎پذیری وزیر نفت و مجموعه تحت نظارتش دارد. آنان که هر ثانیه اخبار وزارت نفت را رصد می‎کنند تا یکایک وعده‎ها و صحبت‎های وزیر را به خاطر بسپارند و برای هر انتصاب، قصه هزار و یک‎شب ‎بنویسند یا از فکر عواقب تحریم برای صنعت نفت، قند در دل‌شان آب ‎شود، بد نیست محض خاطر کارکنان نفت هم که شده، در کنار خبرهای تحریمی‎شان به خبرهایی که از بهبود معیشت کارکنان نفت حکایت دارد اشاره‎ای کنند.
  • و کلام آخر آنکه، این ابلاغیه از ابتدای اردیبهشت ماه امسال لازم‎الاجرا شده است. گویا قرار است از آخر تیرماه، اضافات عمومی در حقوق همه کارکنان قراردادی اعمال و همراه با آن، اضافات مربوط به ماه‎های اردیبشهت و خرداد نیز پرداخت ‎شود و آیتمی که برای کارکنان عملیاتی در نظر گرفته شده نیز در پایان شهریورماه در حقوق‎های کارکنان عملیاتی اعمال و همزمان مبالغ مربوط به ماه‎های اردیبهشت، خرداد، تیر و مرداد نیز به حساب‌شان واریز خواهد شد.     

هانیه موحد

کد خبر 283255

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =