تلاش مشترک اعضای اوپک به تثبیت بازار نفت کمک کرده است

وزیر انرژی روسیه گفت: تلاش مشترک اعضای اوپک به تثبیت بازار نفت کمک کرده است و به راحتی می‌توان تصور کرد که اگر این اقدام در سال 2016 انجام نمی‌شد، اکنون بازار در چه وضعی قرار داشت.

به گزارش شانا از وین، الکساندر نواک، امروز (شنبه، دوم تیرماه) در نشست خبری پس از پایان نشست مشترک کشورهای عضو و غیر عضو اوپک عنوان کرد: ما پایبندی به توافق کاهش تولید را در 17 ماه اخیر که از اجرای آن گذشت، بررسی کردیم. بررسی‌های ما نشان داد که تلاش مشترک ما به تثبیت بازار کمک کرد و به ما یاری رساند تا یک دوره قیمتی بسیار دشوار پس از سال 2014 میلادی را پشت سر بگذاریم.

وی افزود: ما شاهد از میان رفتن ذخیره‌سازی مازاد و بازگشت سرمایه‌گذاری به صنعت نفت بوده‌ایم و البته قیمت نفت نیز منعکس‌کننده این مسائل است.

نواک با بیان این‎که با تلاش کشورها و محدودیت تولید، اکنون یک میلیارد بشکه از میزان ذخیره‌سازی نفت کم شده است، گفت: به راحتی می‌توان تصور کرد که اگر این اقدام در سال 2016 انجام نمی‌شد، اکنون بازار در چه وضعی قرار داشت.

به گفته وی، در چارچوب توافق کاهش تولید، انعطافی وجود دارد که به معنای عمل کردن هم در زمان عرضه مازاد و هم در زمان کمبود عرضه است که به ما امکان می‌دهد نگذاریم بازار دچار اختلال شود.

نواک ادامه داد: ما در روزهای گذشته اسناد و گزارش‌های گوناگونی را بررسی کردیم و پیش‌بینی‌ها و احتمال‌ها را مرور کردیم و به این نتیجه مهم رسیدیم که باید محدودیت تولید را اصلاح کنیم و پایبندی را از سطح کنونی 150 درصد به حدود 100 درصد برسانیم. فکر می‌کنم این یکی از مهم‌ترین تصمیم‌های اتخاذ شده از سوی کشورهای عضو و غیر عضو اوپک است.

وی گفت: ما از اوپک به دلیل پیروی از پیشنهاد کمیته وزارتی و اتخاذ تصمیم اخیرشان در نشست 174سپاسگزاریم. امروز با خرسندی اعلام می‌کنم که کشورهای غیر عضو اوپک، تصمیمی مشابه گرفته‌اند و در پیروی از تصمیم کمیته وزارتی، با اوپک همراه شده‌اند. این نشان می‌دهد که این گروه از کشورها اجماع دارند و می‌توانند تصمیم‎هایی اتخاذ کنند که بازار به آن نیاز دارد.

نواک اظهار کرد: امروز همچنین ما یک گام مهم رو به جلو برداشته‌ایم و بحث درباره اساسنامه‌ای را آغاز کرده‌ایم که مبنای همکاری بلندمدت ما را ایجاد می‎کند و امیدواریم بتوانیم آن را نهادینه کنیم. ما تصمیم گرفتیم که در سه ماه آینده پیشنهاد کشورهای مختلف حاضر در این همکاری را دریافت و نسخه نهایی اساسنامه را تدوین کنیم.

کد خبر 283415

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =