یکپارچگی، رکن مهم مدیریت دارایی‎های فیزیکی صنعت نفت است

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت، بر اهمیت مولفه «یکپارچگی» در مدیریت یکپارچگی دارایی‎های فیزیکی صنعت نفت و گاز تاکید کرد و گفت: توجه کافی به این مولفه، سازمان‎ها را در خلق ارزش و مدیریت بهینه ریسک یاری می‎دهد.

به گزارش خبرنگار شانا، تورج دهقانی امروز (دوشنبه، چهارم تیرماه) در نخستین کنفرانس مدیریت یکپارچگی داراییهای فیزیکی صنعت نفت و گاز ساحل و فراساحل، به عنوان رئیس پنل «سیاستگذاری، برنامهریزی و پیادهسازی مدیریت یکپارچگی دارایی در صنعت نفت و گاز» سخنرانی کرد و درکنار هم قرار گرفتن مجموعه عوامل تولید را در قالب چارچوبی تعیین شده و با تعریف نقشی مشخص، همسو با اهداف سازمان، به منظور دستیابی به ارزش افزوده بیشتر مورد تأکید قرار داد.  

وی گفت: شاکله و محتوای مدیریتی هر شرکت یا بنگاه به ویژه در بخش بالادست صنعت نفت، مشتمل بر 2 بخش است؛ اول آنکه چگونه ارزشهای نهفته و پتانسیلهایی که می‌تواند منتهی به خلق ارزش و درآمد شود شناسایی شوند و دوم اینکه با توجه به ریسک و نااطمینانی توأمان با فرآیند خلق ارزش، چگونه این ریسک و نااطمینانی مدیریت شود.

به گفته دهقانی، اینجاست که اهمیت و ضرورت «یکپارچگی» آشکار میشود تا بتوان از کنار هم قرار دادن درست منابع و عوامل تولید، در کوتاه‌ترین زمان ممکن، نسبت به حداکثرسازی خلق ارزش و مدیریت ریسکهای موجود در این مسیر که در بخش بالادستی زیاد هم هستند، اقدام کرد.

وی با بیان این که خلق ارزش و ایجاد درآمد در بخش بالادستی صنعت نفت نیازمند هنر، خلاقیت و مدیریت ریسک است، افزود: توجه کافی به مولفه «یکپارچگی» کمک میکند که هیچ عامل تولیدی بیکار یا مازاد یا معطل فراهم شدن دیگر عوامل باقی نماند. به‌طور مثال، ممکن است میلیاردها دلار تأسیسات که آماده خلق ارزش هستند، تنها به دلیل تعمیر و نگهداری نشدن یک تجهیز کوچک از ایجاد ارزش باز بمانند، در صورتی که با نگاه یکپارچه، شاهد چنین ناکارآمدیهایی نخواهیم بود.

دهقانی مدیریت دارایی‌های فیزیکی را به ویژه در بخش فراساحل صنعت نفت بسیار حائز اهمیت خواند.

نخستین کنفرانس مدیریت یکپارچگی داراییها در نفت و گاز ساحل و فراساحل از سوی شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی و با همکاری شرکت نفت و گاز پارس، شرکت نفت فلات قاره ایران، شرکت پایانه‌های نفتی ایران، شرکت ملی حفاری و شرکت نفت خزر امروز در هتل اسپیناس پالاس تهران آغاز به کار کرد و فردا به کار خود پایان می‌دهد.

کد خبر 283451

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =