پروژه NGL2300 ازسوی پتروشیمی امیرکبیر راه‌اندازی می‌شود

مدیر پروژه NGL2300 شرکت پتروشیمی امیرکبیر گفت: این پروژه با هدف تامین خوراک و افزایش توان تولیدی این مجتمع به مقدار 2 میلیون تن درسال راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی صنایع پتروشیمی، هوشنگ کریمی در تشریح جزئیات پروژه NGL2300 گفت: از زمان راه‌اندازی مجتمع پتروشیمی امیرکبیر، طبق چارچوب تقسیم کاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران، مقرر شد خوراک این کارخانه از طریق پتروشیمی بندرامام و سپس پتروشیمی مارون تامین شود، اما باوجود این تعهدها و قراردادهای امضا شده، به دلیل مشکلات فراوان ناشی از انجام نشدن تعهدها از سوی شرکت‌های یادشده، خوراک به اندازه کافی و مورد توافق طرفین تامین نشد.

وی افزود: در این سال‌ها پتروشیمی امیرکبیر حدود 30 تا 40 درصد کمتر از ظرفیت تولیدی خود فعالیت می‌کرد و بالتبع شرکت در این سال‌ها نتوانسته از ظرفیت موجود بهره لازم را ببرد. بدون شک در این مدت درآمد شرکت نیز به اندازه ظرفیت و توان تولیدی نبوده است.

مدیر پروژه NGL2300 شرکت پتروشیمی امیرکبیر در ادامه با اشاره به مزیت‌های راه‎اندازی این پروژه اظهار کرد: برای رفع این مشکل، پیگیری‌ها و مکاتبات لازم با وزارت نفت انجام شد و خوشبختانه وزارت نفت با سرمایه‌گذاری و راه‌اندازی پروژه NGL2300 برای تامین خوراک پتروشیمی امیرکبیر موافقت کرد، در نتیجه می‌توان از تولید آن برای تامین خوراک مورد نیاز الفین استفاده کرد. با راه‌اندازی این پروژه، ظرفیت تولیدی واحد الفین از 530 هزار تن در سال به 750 هزار تن در سال افزایش می‌یابد.

کریمی افزود: در صورت راه‌اندازی پروژه NGL2300 و افزایش توان تولید شرکت، خوراک بیش از ظرفیت موجود واحد الفین تولید خواهد شد، از این رو ضرورت دارد ظرفیت واحد الفین نیز افزایش یابد.

مدیر پروژه NGL2300 پتروشیمی امیرکبیر سرمایه‌گذاری 900 میلیون یورویی در پروژه NGL2300 اشاره کرد و گفت: برای راه‌اندازی این پروژه سرمایه‌گذاری 900 میلیون یورویی برآورد شده و دوره بازگشت سرمایه این پروژه 2 سال و 6 ماه و نرخ داخلی بازگشت سرمایه نیز 35 درصد است. با احداث این کارخانه تناژ تولیدی مجتمع به بیش از 2 میلیون تن و میزان فروش به یک میلیون و 235 هزار تن در سال می‌رسد.

وی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود در دوران راه‌اندازی که به مدت چهار سال به طول می‌انجامد، برای 2 هزار و 500 نفر اشتغال موقت ایجاد شود و در دوران بهره‌برداری نیز برای 150 نفر به طور مستقیم و پایدار اشتغال‌زایی می‌شود.

کریمی از پایان مطالعات فنی، اقتصادی پروژه NGL2300 خبر داد و گفت: مطالعات فنی و اقتصادی این پروژه با بهره‌گیری از مشاوران داخلی و مهندسی پایه کارخانه از اواسط سال 95 آغاز شد و تا اواسط سال 96 پایان یافت.

وی با بیان این‌که مطالعات زیست محیطی آن نیز از سوی مدیریت حفاظت محیط‌زیست استان خوزستان در حال بررسی است، گفت: در این زمینه چند جلسه مشترک برگزار و در این زمینه بحث و تبادل نظر شد.

کد خبر 283471

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =