تولید بنزین یورو 4 و 5 کشور در 5 سال 13 برابر شده است

رئیس جمهوری اعلام کرد که کل تولید بنزین کشور در پنج سال گذشته 45 درصد افزایش یافته و در همین بازه زمانی تولید بنزین با کیفیت‌های یورو 4 و 5، 13 برابر شده است.

به گزارش خبرنگار اعزامی شانا به بندرعباس، دکتر حسن روحانی امروز (پنجشنبه، هفتم تیرماه) در آیین گشایش فاز دوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس با بیان این‌که تولید بنزین کل کشور طی پنج سال 45 درصد افزایش یافته، گفت: این مهم با کار و فعالیت همه کارگران، مهندسان  و طراحان و همه آنهایی که در این هوای گرم عرق می‌ریزند حاصل شده است.

وی با بیان این که در فاصله پنج سال تولید بنزین یورو 4 و 5 بیش از 12 تا 13 برابر شده است، افزود: آیا نباید به این مهم افتخار کنیم؟ ما وارد کننده گازوئیل بودیم و هم اکنون صادرکننده هستیم، در زمستان واردکننده گاز بودیم، اما اکنون صادرکننده نیز هستیم، آیا این موارد افتخار نیست؟ آیا نباید به بهره‎برداری از فازهای جدید پارس جنوبی یا فازهای پالایشگاه ستاره خلیج فارس افتخار کنیم؟

رئیس جمهوری ادامه داد: در اردیبهشت‌ماه سال 96 فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس افتتاح شد و امسال فاز دوم آن و در هر فاز روزانه 12 میلیون لیتر بنزین تولید می‌شود که این موضوع نیز جای افتخار دارد.

دکتر روحانی تصریح کرد: امیدوارم تا پایان سال فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس به بهره‌برداری برسد و اگر در مصرف بنزین نیز صرفه‌جویی‌های لازم را انجام دهیم و مصرف بیش از حد را مهار کنیم، صادرکننده بنزین خواهیم شد.

وی با انتقاد از افزایش مصرف انرژی به‌ویژه بنزین در کشور گفت: ایران 80 میلیون نفر جمعیت دارد و روزانه 80 میلیون لیتر بنزین در کشور سوزانده می‌شود، در کجای دنیا با چنین مصرفی رو‌به‌رو هستیم؟

رئیس جمهوری تصریح کرد: این‌ حامل‌های انرژی سرمایه‌های کشور هستندواقعا ما بد مصرف می‌کنیم، ارز و دلار همین‌جاست، در این دوران اگر کمی مراعات کنیم به‌طور حتما در تامین بنزین مورد نیاز کشور به خودکفایی خواهیم رسید، هم‌اکنون در گازوئیل به خودکفایی رسیده‌ایم، در صورتی که سدی در برابر بد مصرفی و هدررفت و قاچاق سوخت ایجاد کنیم به این مهم دست خواهیم یافت.

روحانی با بیان این که باید سهام پالایشگاه ستاره خلیج فارس را در اختیار مردم قرار دهیم، گفت: بدون تردید با عرضه سهام این پالایشگاه همان ساعت‌های اولیه با اقبال سرمایه‌گذاران و مردم روبه‌رو خواهد شد، باید سرمایه در مسیر درست قرار گیرد و این جزو وظایف ماست.

رئیس جمهوری ادامه داد: یکی از دستگاه‌ها و ارگانهایی که می‌تواند در جامعه سرمایه‌گذاری‌های جدید انجام دهد وزارت نفت است، این وزارتخانه و البته شرکت ملی نفت ایران اصولا همانند بانک مرکزی بوده و حتی قدرتمند‌تر از آن هستند و به قول و اوراق خود پایبند هستند.

وی با بیان این که می‌توان سرمایه‌گذاری‌های عظیمی در تولید نفت ازسوی شرکت و سرمایه‌گذاران داخلی انجام داد، عنوان کرد: در اردیبهشت ماه امسال به نمایشگاه نفت رفتم و وزیر نفت در آنجا عنوان کرد که در این صنعت به میزان 6 میلیارد دلار اوراق ریالی یا ارزی منتشر خواهد کرد. این کار مثبتی است، هر دستگاهی که بتواند مردم را وارد سرمایه‌گذاری کند، یا اشتغال‌زایی داشته باشد و پول مردم را برگرداند خدمت بزرگی انجام داده است.

روحانی افزود: از نیروهای مسلح، سپاه، ارتش، بسیج، نیروی انتظامی، کارآفرینان و شرکت‌هایی که در این پروژه عظیم (پالایشگاه ستاره خلیج فارس) زحمت کشیدند و باعث افتخار کشور می‌شوند کمال تشکر و قدردانی را دارم و می‌گویم که امروز، روز یاری بیشتر به کشور است. ما همه بدهکار کشور هستیم و باید دین خود را به این کشور ادا کنیم.

کد خبر 283484

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =