برنامه عربستان برای افزایش تولید نفت تمسخر اوپک است

نماینده ایران در هیئت عامل اوپک گفت: برنامه عربستان برای افزایش تولید نفت برخلاف توافق 14 عضو اوپک در نشست 174 و به معنای تمسخر این سازمان است.

به گزارش خبرگزاری رویترز از لندن، حسین کاظم‌پور اردبیلی به انتشار اخبار مختلف در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه (چهارم و پنجم تیرماه) مبنی بر این که عربستان تولید خود را از سهمیه تولید روزانه 10 میلیون و 58 هزار بشکه به روزانه 10 میلیون و 600 هزار بشکه، 10 میلیون و 800 هزار بشکه و 11 میلیون بشکه در ماه ژوئیه می‌رساند، واکنش نشان داد.

ریک پری، وزیر انرژی آمریکا، روز دوشنبه (چهارم تیرماه) اعلام کرده بود که توافق صد و هفتاد و چهارمین نشست اعضای اوپک در وین ممکن است برای کمک کردن به شرایط بازارهای جهانی نفت خام کافی نباشد.

کاظم‌پور در این باره به رویترز گفت: وزارت خارجه آمریکا می‌گوید تولید نفت اوپک کم است و عربستان سعودی می‌گوید در ماه ژوئیه روزانه 11 میلیون بشکه نفت تولید می‌کند، متاسفم که باید بگویم هر دو آن‌ها سازمان ما را به تمسخر گرفته‌اند.

خبرگزاری رویترز در گزارش خود مدعی شده است که اظهارنظرها ازسوی ایران و عربستان سعودی به عنوان رقبای طولانی مدت اوپک، نشان‌دهنده عمق اختلاف آنها در تعبیر توافق نشست 174 اوپک (جمعه، یکم تیرماه) است.

خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان، نیز در تفسیر خود از توافق اوپک اعلام کرده بود که این توافق مقدار تولید توافق شده برای افزایش تولید را از کشورهایی که توانایی تولید بیشتر ندارند به کشورهایی که ظرفیت تولید بیشتر دارند، منتقل کرده است.

 رویترز در گزارش خود تصریح کرده است که ایران به شدت با این نظر مخالف است.

کاظم‌پور در این باره گفت: بیانیه نشست 174 اوپک که به امضای 14 عضو این سازمان رسیده است، به هیچ عضوی اجازه نمی‌دهد که بیش از سهمیه خود نفت تولید کند، بلکه همه را موظف به پایبندی 100 درصدی به توافق می‌کند.

وی افزود: هیچ مجوز و حکمی وجود ندارد که توافق اعضای اوپک را نقض کند، اگر چنین اتفاقی رخ دهد به این معناست که وزارت خارجه آمریکا اوپک را اداره می‌کند.

رویترز در گزارش خود آورده است که ایران پیش از نشست 174 اوپک، خواستار رد تقاضای دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، برای افزایش تولید نفت خام شده بود و استدلال این کشور این بوده است که ایالات متحده با اعمال تحریم‌ها علیه ایران و ونزوئلا، سبب افزایش قیمت‌های جهانی نفت خام شده است.

آمریکا از عربستان سعودی خواسته است تولید خود را افزایش دهد، این در حالی است که ایالات متحده در عین حال از مشتریان نفت خام ایران خواسته است که از ماه نوامبر خرید نفت از این کشور را به‌طور کامل قطع کنند.

14 عضو اوپک در یک صدو هفتاد و چهارمین نشست عادی خود در وین اتریش با انتشار بیانیه‌ای بر حفظ توافق نوامبر ۲۰۱۶ و پایبندی ۱۰۰ درصدی اعضای سازمان به این قطعنامه تاکید کردند.

بیانیه نشست یکصدوهفتادوچهارم اوپک، تداوم تعهد اعضای سازمان اوپک بر تامین ثبات بازارهای جهانی نفت خام، منافع مشترک کشورهای تولیدکننده، کارایی اقتصادی، امنیت عرضه برای مصرف‌کنندگان و بازگشت سرمایه عادلانه را مورد تاکید قرار داده است.

همچنین بیانیه با اشاره به بهبود در شرایط بازار و اعتماد به سرمایه‌گذاری در صنعت، قطعنامه یکصدوهفتادویکمین کنفرانس اوپک در تاریخ ۳۰ نوامبر ۲۰۱۶ را یادآوری و تصریح کرده است: براساس این قطعنامه، تولید اعضای اوپک به میزان روزانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه کاهش یافت.

در ادامه این بیانیه آمده است: با توجه به این که اعضای اوپک بیش از سطح مورد نیاز نسبت به میزان کاهش تعهد شده پایبندی داشته‌اند و مازاد پایبندی در ماه مه به ۱۵۲ درصد رسیده است، اجلاس ۱۷۴ اوپک تصمیم گرفت که کشورهای عضو این سازمان تلاش خود را برای رسیدن به سقف پایبندی ۱۰۰ درصد برای ۱۲ عضو از یکم ژوئیه تا پایان دوره قطعنامه یادشده به کار گیرند و کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق اوپک و غیراوپک، تولید را رصد کند و به رئیس کنفرانس گزارش دهد.

کد خبر 283494

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =