آنکارا به روابط تجاری با ایران ادامه می‌دهد

وزیر امور خارجه ترکیه گفت: آنکارا با فشار کشورهای دیگر روابط تجاری خود با تهران را قطع نمی‌کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از آنکارا، مولود چاووش اوغلو در پی درخواست ایالات متحده آمریکا از کشورهای مختلف برای قطع واردات نفت از ایران، روز جمعه (هشتم تیرماه) گفت: ترکیه روابط خود را به خاطر کشورهای دیگر با ایران قطع نمی‌کند.

واشنگتن از مشتریان نفت خام ایران خواسته است تا خرید نفت از ایران را در ماه نوامبر قطع کنند، البته مقام‌های ارشد آمریکایی در تازه‌ترین اظهارنظر خود اعلام کرده‌اند که ایالات متحده به خریدارانی که نمی‌توانند خرید نفت از ایران را به یکباره قطع کنند کمک می‌کند تا به تدریج این اتفاق رخ دهد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا هشتم ماه مه اعلام کرد که دولت این کشور از توافق هسته‌ای با ایران خارج می‌شود.

چاووش اوغلو در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی NTV گفت: اگر تصمیم‌های ایالات متحده برای برقراری صلح و ثبات باشد ما هم از آنها حمایت می‌کنیم، اما دلیلی ندارد که از همه تصمیم‌های این کشور تبعیت داشته باشیم. متحد بودن با یک کشور لزوما به معنای پیروی از همه گفته‌های آنها نیست.

وی ادامه داد: ایران همسایه‌ای خوب است و ما با آنها روابط تجاری داریم و قرار نیست این روابط را تنها به این دلیل که کشورهای دیگر از ما خواسته باشند قطع کنیم.

ترکیه، یکی از امضاکنندگان پیمان ناتو، تقریبا همه نیاز خود به انرژی را از طریق واردات برآورده می‌کند.

بر اساس اطلاعات سازمان نظارت بر انرژی ترکیه EPDK، در چهار ماه نخست سال جاری میلادی، این کشور حدود 3.077 میلیون تن نفت خام از ایران خریده است که حدود 55 درصد مجموع واردات نفت این کشور را شامل می‌شود.

کد خبر 283500

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =