اگر در کار وزارت نفت تاخیر نمی‌افتاد، تحریم نفت ایران غیرممکن بود

وزیر نفت با بیان این‌که صادرات ۴ میلیون بشکه‌ای نفت ایران اعمال تحریم‌های آمریکا را غیرممکن می‌کرد، گفت: اگر در کار وزارت نفت تاخیر نینداخته بودند و 5 قرارداد دیگر همانند توتال امضا شده بود دیگر وضع کشور مثل امروز نبود.

به گزارش شانا به نقل از خانه ملت، بیژن زنگنه، درباره تضامین دریافت شده در قرارداد توسعه فاز 11 پارس جنوبی میان کنسرسیوم فرانسوی-چینی-ایرانی گفت: ساختار قراردادهای جدید نفتی این‌گونه بوده که اگر اجرای قرارداد برای شرکت طرف مقابل ایران غیرممکن شده و این موضوع را اعلام کند، می‌تواند از قرارداد خارج شود، اما پولی به آن پرداخت نمی‌شود تا زمانی که فعالیت پروژه پایان یابد.

وی با بیان این‌که در قرارداد ایران و توتال پیش‌بینی شده که نفر دوم یعنی شرکت ملی نفت چین (سی‌ان‌پی‌سی) جایگزین توتال شود، افزود: هم اکنون توتال از قرارداد خارج نشده است و 25 روز از مهلت 60 روزه این شرکت تمام شده و 35 روز دیگر زمان دارد.

وزیر نفت تصریح کرد: بعید است که توتال بتواند برای حضور در ایران از آمریکا معافیت بگیرد، اما اگر شرکت دوم یعنی شرکت چینی نیز تمایلی به ادامه فعالیت نداشته باشد، شرکت سوم کار را ادامه می‌دهد.

زنگنه با اشاره به این‌که شرکت توتال تاکنون 60 میلیون دلار در این پروژه خرج کرده است، عنوان کرد: مجلس شورای اسلامی و دولت قبول کرده‌اند که باید برای توسعه صنعت نفت به فرآیند جذب سرمایه‌گذار خارجی و فناوری توجه شود که در این موضوع هیچ اختلافی بین مجلس و دولت نبود و هیئت نظارت بر منابع هیدروکربوری که مقام‌های عالی سه قوه در آن حضور دارند، انعقاد این قرارداد را به مصلحت کشور دانستند.

وزیر نفت با بیان این‌که اگر در کار وزارت نفت تاخیر نینداخته بودند و 5 قرارداد دیگر همانند توتال امضا شده بود دیگر وضع کشور مثل امروز نبود، گفت: اگر صادرات نفت کشور 4 میلیون بشکه در روز بود دیگر آمریکا نمی‌توانست نفت ایران را تحریم کند، زیرا خروج نفت ایران بسیار برایش زیان‌بار بود، همانگونه که نتوانست روسیه را در حوزه نفت و گاز تحریم کند، زیرا مقدار تولید نفت و گاز روسیه به مقداری بود که بازار تحمل خروج روسیه را نداشت.

کد خبر 283503

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =