اوپک نمی‌تواند کاهش عرضه نفت ایران را در بازار جبران کند

یک نظرسنجی از کارشناسان بازار نفت نشان داد که اوپک نمی تواند کاهش عرضه نفت ایران و دیگر کشورها را در بازار جبران کند و این موضوع سبب افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، به نظر می‌رسد قیمت نفت در ماه‌های باقیمانده سال 2018 و حتی 2019 به افزایش خود ادامه دهد که دلیل آن ریسک‌های پیش روی عرضه این کالای راهبردی در بازارهای جهانی از جمله کاهش تولید برخی اعضای اوپک و ناتوانی این سازمان در جبران نوسانات در بازار خواهد بود.

طبق یک نظرسنجی که رویترز نتایج آن را روز جمعه (هشتم تیرماه) منتشر کرد، چند اقتصاددان و تحلیلگر اقتصادی پیش‌بینی کردند که قیمت نفت خام برنت دریای شمال در سال 2018 به 72 دلار و 58 سنت برای هر بشکه خواهد رسید که از پیش‌بینی ماه گذشته رویترز 90 سنت بالاتر است. این در حالی است که میانگین قیمت نفت برای سال جاری میلادی 71 دلار و 15 سنت بوده است.

این نظرسنجی ماهانه همچنین قیمت نفت خام آمریکا را 66 دلار و 79 سنت در سال 2018 پیش‌بینی کرده است. قیمت هر بشکه نفت خام دبلیو تی آی در نظرسنجی ماه گذشته 66 دلار و 47 سنت برای هر بشکه گزارش شده بود.

یکی از کارشناسانی که در این نظرسنجی شرکت کرده فرانک شالنبرگر، رئیس تحقیقات کالا در LBBW است که می‌گوید: انتظار دارم اوپک تولید خود را حدود 600 تا 800 هزار بشکه در روز تا پایان سال افزایش دهد. این مقدار برای جبران افزایش تقاضا و کاهش عرضه برخی کشورها مانند ایران و ونزوئلا کافی نخواهد بود.

اعضای اوپک در نشست صدوهفتادو چهارم سازمان که هفته پیش در وین برگزار شد تصمیم به حفظ سطح تولید سازمان و کاستن از پایبندی بیش از حد توافق کاهش عرضه گرفتند.

بر اساس این توافق، تولیدکنندگان عضو و غیرعضو اوپک توافق کردند توافق کاهش تولید جمعی یک میلیون و 800 هزار بشکه‌ای را حفظ کنند و تنها از میزان کاهش بیش از رقم تعهد شده بکاهند و میزان پایبندی خود را به 100 درصد برسانند.

این نظرسنجی همچنین می‌افزاید: یکی دیگر از عواملی که می‌تواند عرضه نفت را در بازار با چالش روبه‌رو کند کاهش غیرمنتظره نفت خام لیبی در بازار بوده است.

کد خبر 283510

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =