دولت برای مقابله با تحریم فروش نفت ایران برنامه دارد

معاون اول رئیس جمهوری گفت: جمهوری اسلامی ایران برای جلوگیری از کاهش فروش نفت تلاش می‌کند شعار آمریکا را به شکست بکشاند و دولت در این باره برنامه‌ریزی دارد.

به گزارش شانا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی معاون اول رئیس جمهوری، اسحاق جهانگیری، امروز (یکشنبه، 10 تیرماه) در همایش روز ملی صنعت و معدن، با بیان این‌که هدف آمریکا از تحریم، نخست بخش نفت است، گفت: آنها می‌خواهند نفت ایران فروش نرود که این غیرممکن است و این اقدام‌ها برای ایجاد جنگ روانی انجام می‌شود.

وی افزود: شخصی که کمترین شناخت بین‌المللی داشته باشد هم می‌داند چنین کاری شدنی نیست، به همین دلیل به سمت کشوری همچون عربستان رفته‌اند تا اگر نفت ایران کم شد، اتفاقی در بازار آنها ایجاد نشود.

معاون اول رئیس جمهوری تصریح کرد: هر کشوری در این مبارزه بخواهد جای ایران را در بازار نفت بگیرد، خیانت به ملت ایران و فضای بین‌المللی کرده و روزی تقاص این خیانت را خواهد داد. کشورهای دوست بسیار هستند که نفت خود را به آنها بفروشیم، مذاکراتی را نیز با آنها آغاز کرده‌ایم.

جهانگیری عنوان کرد: تلاش ما این خواهد بود که برای جلوگیری از کاهش فروش نفت کاری کنیم که شعار آمریکا را به شکست بکشانیم و در دولت در این زمینه برنامه‌ریزی شده است.

وی گفت: برای صادرات غیرنفتی نیز مشکل ایجاد خواهند کرد، اما هدف‌گذاری‌هایی شده و در آن بخش از صادرکنندگان و فعالان اقتصادی انتظار داریم همانند سرباز خط مقدم تلاش کنند تا صادرات خود را نسبت به پارسال افزایش دهند، باید برای پشیمان کردن آمریکایی‌ها هدف‌گذاری ملی کنیم.

معاون اول رئیس جمهوری با بیان این‌که اگر فضای بین‌المللی بر مبنای همکاری باشد ثبات به فضای اقتصاد داخلی باز خواهد گشت، افزود: دعواهای بی‌مورد که ذهن مردم را فقط مشغول می‌کند، به‌ویژه دعوای بین مسئولان را باید تبدیل به هماهنگی کنیم تا صدای واحدی در مدیریت کشور به گوش مردم و فعالان اقتصادی برسد.

جهانگیری تصریح کرد: جریانی مرکب از آمریکا، رژیم صهیونیستی و سعودی‌ها به دنبال این بود تا فضای توسعه‌ای را که در ایران شکل گرفته است و شرکت‌های خارجی به ایران می‌آیند و سیاست‌های روشنی در اقتصاد ایران پیش‌بینی می‌شود برهم زند.

وی عنوان کرد: در ماه‌های مهر، آبان و آذر نفت کشور به فروش رسید و سال 96 درآمد حاصل از فروش نفت 50 میلیارد دلار و درآمد حاصل از صادرات غیرنفتی 45 میلیارد دلار بود، بنابراین عدم تعادلی در عرضه و تقاضای ارز در کشور نداشتیم، اما تلاطم قیمت را در بازار ارز مشاهده می‌کردیم.

معاون اول رئیس جمهوری عنوان کرد: همه مسائل را نباید به تحریم‌ها ربط داد، اقتصاد ایران از دولتی بودن و وابستگی به نفت رنج می‌برد و از طرفی حضور بخش خصوصی در آن کمرنگ است.

جهانگیری ادامه داد: آمریکایی‌ها امروز در فضای بین‌المللی احساس بازندگی می‌کنند و به غیر از رژیم صهیونیستی و سعودی‌ها هیچ‌ فردی از آنها حمایت نکرد، ما قرار نیست این فضای بین‌المللی را از دست بدهیم.

کد خبر 283523

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =