روحانی: تصور این‌که جز ایران همه نفت صادر کنند، غلط و نابخردانه است

رئیس جمهوری گفت: به نظر من سخنان مقام‌های آمریکایی مبنی بر این که می‌خواهیم صادرات نفت ایران را به صفر برسانیم یک گزافه‌گویی است که هیچ وقت نمی‌توانند آن را عملی کنند و تصور این‌که همه نفت صادر کنند جز ایران، غلط و نابخردانه است.

به گزارش شانا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، دکتر حسن روحانی عصر سه‌شنبه (12 تیرماه) پس از امضای سه سند همکاری بین ایران و سوئیس در نشست خبری مشترک با آلن برسه، رئیس کنفدراسیون سوئیس گفت: امضای اسناد همکاری بین ایران و سوئیس به معنای اراده دو کشور برای توسعه همکاری‌ است و ما تصمیم گرفتیم در زمینه روابط مالی، بانکی، تجاری، سرمایه‌گذاری، گردشگری و همچنین علمی و فرهنگی روابط‌ خود را گسترش دهیم و از مجموعه بحث‌هایی که دیروز و امروز داشتیم مطمئن شدم دو کشور مصمم هستند از مشکلات احتمالی که در ماه‌های آینده پیش روی روابط تجاری دو کشور است، به‌خوبی عبور کنند.

وی با اشاره به این‌که یکی از مسائل مهم مورد گفت‌وگو، مسئله برجام و لزوم احترام همه کشورها به توافق‌های بین‌المللی و مصوبه‌های شورای امنیت به‌ویژه قطعنامه 2231 بود، افزود: هر دو کشور معتقد بودند برجام دستاورد بزرگ سیاسی پس از مذاکرات طولانی و فشرده بوده و بقای این توافق به نفع روابط ایران با کشورهای دیگر و به نفع امنیت و صلح جهانی است و همانطور که پیش‌تر هم تأکید کرده‌ایم، تا زمانی که منافع ما در توافق برجام تأمین شود و مطمئن به استفاده از مزایای آن شویم، در این توافق باقی خواهیم ماند.

رئیس جمهوری گفت: در مذاکرات خود بر تقویت روابط علمی، فرهنگی و فناوری بین ایران و سوئیس تأکید داشتیم و برای ما بسیار اهمیت دارد که این روابط را گسترده‌تر کنیم، همچنین همواره مورد علاقه ما بوده که راجع به مسئله مهاجرت و  حقوق بشر با هم گفت‌وگو داشته باشیم که امروز هم در این زمینه گفت‌وگو کردیم.

دکتر روحانی با اشاره به پذیرایی ایران از 3 میلیون مهاجر و هزینه‌های سنگین آن بر کشور، گفت: همه این مهاجران و آوارگان که در کشور ما سکونت دارند، بدون هیچ تبعیضی از آموزش رایگان فرزندان‌شان در مدارس ایرانی و همچنین از همه یارانه‌هایی که ما در مواد غذایی و انرژی به مردم خود می‌دهیم بهره‌مند هستند.

وی تصریح کرد: ما همچنین تأکید داشتیم این حرکت برخی از حکومت‌ها که مادران را از فرزندان خودشان جدا می‌کنند و در زمینه ویزا و مهاجرت، آپارتاید دینی و مذهبی را به‌وجود آورده‌اند، غیر قابل قبول است.

تحریم کور علیه یک ملت بزرگ‌ترین نقض حقوق بشر است

رئیس جمهوری اظهار کرد: در مذاکرات دوجانبه این نکته را مورد تأکید قرار دادم که تحریم کور علیه یک ملت بزرگ بزرگ‌ترین نقض حقوق بشر در جهان امروز است. مسئله صلح و امنیت جهانی و منطقه حساس خاورمیانه نیز مورد تأکید رؤسای جمهوری دو کشور بود و این‌که ایران نقش بسیار مهمی را علیه تروریسم در منطقه ایفا کرده است.

دکتر روحانی افزود: علاقه‌ داریم با سوئیس درباره مسائل منطقه و بحران‌هایی که در منطقه وجود دارد و به‌ویژه درباره کمک‌های نوع‌دوستانه و انسانی و نجات مردمی که تحت فشار هستند از جمله در یمن، با یکدیگر همکاری داشته باشیم.

وی با قدردانی از میهمان‌نوازی‌های بسیار گرم دولت و ملت سوئیس، برای موفقیت تیم ملی فوتبال این کشور در مسابقات جام جهانی نیز آرزوی موفقیت کرد.

رئیس کنفدراسیون سوئیس نیز در این نشست مطبوعاتی با اشاره به تدوین نقشه راه توسعه روابط دو کشور در حوزه‌های اقتصادی، مالی، علمی و فنی و  مهاجرت گفت: ما از دیروز در مورد مسائل مختلف مورد توجه دو کشور به‌خصوص در مورد مسئله برجام و نتایج و عواقب خروج آمریکا از این توافق، گفت‌وگو کردیم.

سوئیس متعهد به اجرای برجام است

برسه تصریح کرد: سوئیس معتقد است که برجام یک توفیق و پیروزی بسیار مهمی برای دیپلماسی بین‌المللی بود و همچنان متعهد به اجرای آن است. برجام از سوی چند کشور امضا و با قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل  پشتیبانی می‌شود و بسیار مهم است طرفین برای حفظ و ادامه این توافق همکاری کنند.

وی با اشاره به شرایط ایجاد شده در بحث برجام پس از خروج آمریکا از آن گفت: ما امروز گفت‌وگوهای‌مان را درباره مسائل مالی و اقتصادی تعمیق بخشیده و ادامه دادیم و در زمینه مسائل علمی و پژوهشی بسیار مشتاق هستیم پذیرای یک هیئت علمی ایرانی در سوئیس باشیم.

رئیس کنفدراسیون سوئیس تاکید کرد: سوئیس نه تنها به چندجانبه‌گرایی و همچنین به حقوق بین‌الملل و در کنار اینها ادامه گفت‌وگو و مذاکرات متعهد است، بلکه به تلاش‌های خود برای مساعدت به برقراری گفت‌وگو و مبادلات ادامه می‌دهد.

برسه گفت: سوئیس و ایران کشورهایی با فرهنگ غنی و تاریخ کهن هستند که این جنبه‌ها غنا و استحکام خاصی به روابط دو کشور می‌بخشد. ما بیش از 140 سال است که با هم پیمان‌ دوستی داریم که یک مبنای بسیار مستحکمی برای روابط باز و مبادلات بسیار صریح و صادقانه است.

سویئس خواستار گسترش روابط با ایران است

وی با تبریک به دکتر روحانی به دلیل بازی‌های خوب تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی و تشکر از وی برای سفر رسمی به برن گفت: این دیدار علامت بسیار روشن و محکمی بود برای علاقه‌های دوجانبه ما به ادامه روابط و همچنین ادامه گفت‌وگوها برای تحکیم صلح، اجرای برجام و  همچنین نشان می‌دهد ما به‌طور کامل مصمم هستیم به این تلاش‌ها و روابط ادامه دهیم.

در پایان، رؤسای جمهوری اسلامی ایران و سوئیس به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ گفتند.

 به صفر رساندن صادرات نفت ایران گزافه‌گویی است

دکتر روحانی در پاسخ به پرسش خبرنگار رویترز درباره مسئله تهدید آمریکایی‌ها راجع به این‌که می‌خواهند صادرات نفت ایران را قطع بکنند، واکنش شما چه خواهد بود. آیا ممکن است ایران تنگه هرمز را ببندد و اگر چنین است در چه شرایطی و پیش‌بینی شما چیست؟ گفت: به نظر من حرفی که برخی مقام‌های آمریکایی زدند که می‌خواهیم صادرات نفت ایران را به صفر برسانیم یک گزافه‌گویی است که هیچ وقت قادر نیستند آن را عملی کنند. این کار کاخ سفید غیرقانونی، فرامرزی و لغو تمام تعهدات بین‌المللی در زمینه انرژی و تجارت است. تصور این‌که همه نفت صادر کنند جز ایران، غلط و نابخردانه است.

رئیس کنفدراسیون سوئیس در پاسخی به پرسشی مبنی بر این که واکنش شما به نارضایتی یکی از مقام‌های آمریکا از سفر آقای روحانی به سوئیس و اتریش، چیست و آیا سوئیس در جلب موافقت آمریکا برای تداوم معاملات با ایران موفق خواهد شد؟ گفت: سوئیس نقش واقعی خود را بازی خواهد کرد و ایران نقش مهمی در منطقه و روابط بین‌المللی دارد. تلاش‌های ما بر صلح استوار و مورد حمایت جامعه جهانی است. ما همیشه برای گفت‌وگو و صلح کار کردیم و چند بار من در همین امسال مشاهده کردم که تلاش‌های ما در این زمینه از حمایت عوامل مختلف در صحنه بین‌الملل برخودار است.

وی افزود: گفت‌وگوهای ما درباره سوژه‌های مختلفی بود. مشخص و واضح است که درباره برجام صحبت کردیم، زیرا اکنون در شرایط نامطمئنی هستیم که علاقه‌مند و مایلیم که نبود اطمینان را کاهش دهیم. ما درباره موضوع‌های دیگری که بر سر آن اختلاف عقیده داشتیم از جمله درباره حقوق بشر صحبت کردیم و همچنین موضع سوئیس را درباره وضع در خاورمیانه و لزوم به رسمیت شناختن اسرائیل یادآور شدم.

موقعیت حقوقی سوئیس در قبال برجام تغییر نکرده است

رئیس کنفدراسیون سوئیس گفت: درباره پرسشی که کردید درباره استثنا قائل شدن معاملات سوئیس با ایران، در این مرحله این پرسش به جایی نیست. مسئله‌ای که تأکید می‌کنیم این است که باید چه کار انجام داد که برجام که توافقی بوده که از سوی همه طرف‌ها امضا شده است و همچنین حمایت قطعنامه شورای امنیت را هم دارد، آثار خودش را همچنان به بار بیاورد و من تأکید می‌کنم باز هم موقعیت حقوقی سوئیس در قبال برجام به هیچ وجه تغییر نکرده و آثار حقوقی برجام از دیدگاه ما پابرجا است.

دکتر روحانی نیز در این زمینه گفت: لازم است همین‌جا توضیح دهم. رئیس جمهوری محترم سوئیس به مسئله رژیم صهیونیستی اشاره کردند. دیروز به‌صراحت به ایشان گفتم ایران رژیم صهیونیستی را نامشروع می‌داند و اقدام‌هایش در منطقه را تجاوزکارانه دانسته و محکوم می‌کند.

دکتر روحانی در پاسخ به پرسشی درباره این که قرار است در روزهای آینده کمیته مشترک اقتصادی دو کشور تشکیل شود، چه اهدافی را در این کمیته دنبال می‌کنید و قرار است چه اتفاقی در آن بیفتد، عنوان کرد: ما پس از سفر رئیس جمهوری سوئیس به تهران در سال 2016، نقشه راهی را ترسیم کردیم و جلسه‌های مشترکی برای توسعه روابط اقتصادی داشتیم. امروز به این نتیجه رسیدیم که برای حل بعضی از مشکلات در روابط اقتصادی نیاز به یک کمیته فنی با ترکیب مشخص داریم تا گره‌هایی که وجود دارد را باز و مسیر را برای فعالیت بیشتر فراهم کنیم.

رئیس جمهوری سوئیس نیز گفت: مایلم تکمیل کنم گفته‌های ایشان را با این‌که الان قراردادی داریم بین دو کشور که به تازگی در پارلمان سوئیس هم تصویب شده و مبنای حقوقی است که ما بر مبنای آن فراتر از گفت‌وگو رفتیم، برای همکاری اقتصادی و کمیته مشترکی را ایجاد کردیم. با توجه به شرایط کنونی درباره برجام، این کمیته اهمیتی دوچندان یافته که ما در چارچوب این کمیته می‌توانیم به دقت ببینیم که چه اقدام‌هایی می‌توانیم برای ادامه فعالیت‌های اقتصادی انجام دهیم.

کد خبر 283550

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =