بازار جهانی نمی‌تواند نفت ایران را نادیده گیرد

نماینده ایران در هیئت عامل اوپک می‌گوید: درخواست نخریدن نفت ایران از سوی ترامپ و تحت فشار قراردادن شرکت‌های اروپایی در شرایطی که نیجریه و لیبی در بحران به سر می‌برند، تولید نفت ونزوئلا کاهش یافته و مصرف داخلی عربستان به دلیل فصل تابستان با افزایش همراه خواهد بود، در واقع یک خودزنی است که سبب افزایش شدید قیمت نفت در بازارهای جهانی می‌شود.

به گزارش خبرنگار شانا، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا که از سلسله توئیت‌های خود پیش از نشست عادی 174 اوپک و ترغیب برخی اعضای این سازمان به افزایش تولید نتیجه‌ای نگرفت، در تازه‌ترین توئیت خود در نخستین روز این هفته اعلام کرد «من با ملک سلمان درباره نیاز به افزایش تولید نفت خام در پی شرایط ناپایدار در ایران و ونزوئلا صحبت کرده‌ام و او با این پیشنهاد موافقت کرده است که احتمال می‌رود رقم این افزایش ۲ میلیون بشکه در روز باشد.» این درخواست که مورد اجابت از سوی ملک سلمان قرار گرفت این پرسش را به ذهن می‌آورد که آیا عربستان توانایی افزایش این مقدار تولید را دارد یا خیر؟

یک تحلیلگر بخش انرژی در این زمینه به خبرنگار شانا می‌گوید: در سوابق تولید نفت عربستان هیچگاه رقم 11 میلیون بشکه در روز ثبت نشده است. عربستان برای این که نشان دهد مقدار تولید نفت این کشور 12 میلیون بشکه در روز است از میزان ذخایرش که طبق آخرین آمار حدود 240 میلیون بشکه است، استفاده می‌کند که این کار مسبوق به سابقه است و عربستان پیش از این در زمان اشغال کویت از سوی عراق و همچنین برکناری صدام در عراق آن را انجام داده است.

وی می‌افزاید: طبق گزارش جودی، حجم ذخیره‌سازی نفت خام عربستان در پایان سال 2015 برابر با 325 میلیون بشکه بوده است که این روند در سال‌های 2016 و 2017 معکوس شد و بخشی از عرضه نفت خام این کشور در این سال‌ها که معادل 10 میلیون و 460 و 9 میلیون و 954 هزار بشکه در روز بوده از محل ذخیره‌سازی نفت خام تامین شده است، به طوری که حجم ذخیره‌سازی نفت خام این کشور با 80 میلیون بشکه کاهش در سال‌های 2016 و 2017، در پایان سال 2017 به 245 میلیون بشکه رسیده است که اگر این میزان در طول سال سرشکن شود معادل 670 هزار بشکه در روز تولید نفت خام خواهد بود و در صورتی که بخواهد ماهانه یک میلیون به تولید نفت بیفزاید این میزان ذخایر، برای هشت ماه کفاف خواهد داد.

این تحلیلگر می‌افزاید: از آنجا ‌که ذخیره‌سازی‌ها از مهم‌ترین ضربه‌گیرها در بازار نفت به شمار می‌آیند این بدان معناست که این روش افزایش از سوی عربستان پایدار نیست و بازار نفت را نیز با ریسک روبه‌رو خواهد کرد.

وی روش دیگر افزایش تولید نفت عربستان را استفاده از ظرفیت مازاد تولید این کشور عنوان می‌کند و می‌افزاید: در این روش، عربستان می‌تواند میزان تولیدش را به تدریج به 11 میلیون بشکه در روز برساند که این بدان معناست که ظرفیت مازاد این کشور کاهش خواهد یافت.

ضرورت اداره غیرسیاسی بازار نفت

«حمله به پایانه‌های نفتی رأس لانوف و السیدر در روزهای گذشته، سبب شد تولید نفت لیبی به ۳۱۵ هزار بشکه در روز کاهش یابد». این خبر و خبرهای مشابه آن در 2 روز گذشته از سوی خبرگزاری رویترز مخابره شده است تا نشان دهد بازار نفت در شرایطی قرار گرفته است که توانایی حذف نفت ایران را نخواهد داشت و اصرار بر این موضوع از سوی ترامپ و اطمینان‌بخشی از سوی عربستان و روسیه که واقعیت‌ها را درست منعکس نمی‌کنند سبب می‌شود دود آن به چشم هر دو طرف تولید‌کننده و مصرف‌کننده برود.

حسین کاظم‌پور اردبیلی، نماینده ایران در هیئت عامل اوپک درباره حذف نفت ایران از بازار در این شرایط به خبرنگار شانا توضیح می‌دهد: درخواست عدم خرید نفت ایران از سوی ترامپ و تحت فشار قراردادن شرکت‌های اروپایی در شرایطی که نیجریه و لیبی در بحران به سر می‌برند، تولید نفت ونزوئلا به دلیل تحریم آمریکا کاهش یافته و مصرف داخلی عربستان به دلیل فصل تابستان با افزایش همراه خواهد بود در واقع یک خودزنی است که سبب افزایش شدید قیمت نفت در بازارهای جهانی خواهد شد و در نهایت مصرف‌کننده آمریکایی باید به دلیل روحیه یکجانبه‌گرایی آقای ترامپ آن را در جایگاه سوخت و برای بنزین پرداخت کند.

وی با تاکید بر این که بازار نفت باید به صورت غیرسیاسی اداره شود و نباید از نفت به‌عنوان یک ابزار برای رسیدن به اهداف سیاسی استفاده کرد، تصریح می‌کند: این مهم بارها و بارها از سوی وزیر نفت ایران عنوان شده است، زیرا اصرار بر این موضوع به نفع بازار در بلندمدت نخواهد بود.

نماینده ایران در هیئت عامل اوپک در عین حال می‌گوید: آمریکا به درستی این موضوع را که حذف نفت ایران در این شرایط به صلاح نیست، می‌داند و قطعا می‌خواهد امتیازاتی را از مشتریان نفت ایران برای دادن مجوز دریافت کند.

افزایش فروش اسلحه؛ هدف آمریکا در خاورمیانه 

رئیس جمهوری آمریکا که حمله به اوپک را در دستور کار روزانه خود قرار داده است، پس از چند توئیت در مصاحبه‌ای به فاکس‌نیوز می‌گوید: «اوپک دست از دستکاری قیمت‌ها بردارد، ما در حال حمایت از بسیاری از کشورهای عضو این سازمان هستیم.» یا عنوان می‌کند:«آنها (عربستان و متحدانش) باید حذف نفت ایران را از بازار جبران کنند. دشمن آنها کیست؟ ایران. ایران دشمن بزرگ آنهاست و آنها باید این کار را انجام دهند». وی چنان از موضع قدرت سخن می‌راند که گویی عربستان مستعمره این کشور است و ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان باید بله قربان‌ گوی او باشد.

یک کارشناس ارشد حوزه انرژی درباره این رفتار تحکمی ترامپ و این که آمریکا چه حمایتی از کشورهای عضو این سازمان کرده است، به خبرنگار شانا می‌گوید: نمی‌دانم چه حمایتی کرده است که با عربستان اینگونه صحبت می‌کند و چه تهدیدی برای عربستان بوده که منت حمایت از آنها را بر سرشان می‌گذارد. این نگاه برای ملت عربستان که دشمنی در منطقه نمی‌بیند تحقیرآمیز است.

این کارشناس در واکنش به این جمله که «ایران دشمن بزرگ در منطقه است» هم می‌گوید: مگر مردمان این منطقه دوستی‌های بلندمدت و همسایگی هزار ساله ایرانیان را ندیدند که آمریکا هم اکنون از آن به عنوان تهدید یاد می‌کند؟! هدف آمریکا از حملات این‌ چنینی افزایش فروش اسلحه در منطقه خاورمیانه است و در چنین شرایطی بدشان هم نمی‌آید قیمت نفت بالا برود و بتوانند راحت‌تر پول تسلیحات فروخته شده را دریافت کنند.

وی ادامه می‌دهد: این کارها پایدار نیست و نخواهد بود. کشورهای مصرف‌کننده اصلی دنیا به این دیدگاه‌ها تمکین نخواهند کرد.

ظرفیت روسیه بیش از 200 هزار بشکه نیست

روسیه به‌عنوان یکی از کشورهای غیرعضو اوپک که پای توافق نامه 2016 کاهش 600 هزار بشکه‌ای تولید 10 کشور غیراوپک را امضا کرده است در ماه‌های اخیر بر شیپور افزایش تولید نفت دمیده است. این سوال درباره این کشور نیز همانند عربستان مطرح می‌شود که آیا روسیه چنین ظرفیتی را دارد؟

یک تحلیلگر حوزه انرژی در این زمینه می‌گوید: روسیه ثابت کرده که توان بیشتر از افزایش تولید 100 تا 150 هزار بشکه در روز را ندارد و بنابراین ورود روسیه به این بحث وقتی 850 هزار بشکه نفت لیبی از بازار حذف شده است توجیه تجاری ندارد. این کشور در ماه مه 2018 به میزان 95 درصد پایبند به کاهش تولید در بیانیه همکاری بوده است و به‌طور میانگین از ابتدای سال 2017 تا پایان ماه مه، سطح پایبندی این کشور 93 درصد گزار ش شده است.

این تحلیلگر تاکید می‌کند: آنچه هم‌اکنون مهم است این که صادرات 2 میلیون و 800 هزار بشکه نفت ایران، تحت فشار ترامپ به اروپا و مشتریان نفتی ایران قرار گرفته است.

کد خبر 283554

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =