گام‌های عملی شرکت نفت و گاز آغاجاری در تحقق شعار سال 97

با تلاش کارشناسان شرکت آغاجاری کمپرسور 3M10 ایستگاه گاز و گاز مایع ٣٠٠ تعمیر، بازسازی و راه‌اندازی شد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت بهره‌برداری نفت‌وگاز آغاجاری، محمدرضا گودرزی، سرپرست مدیریت عملیات این شرکت گفت: بریده شدن روتور ROTOR کمپرسور پروپان 3M10 کارخانه گاز و گازمایع ٣٠٠ و به دنبال آن جدا شدن محور کمپرسور از توربین، سبب عمل کردن دستگاه محافظ توربین در مقابل دور بیش از حد OVER SPEED و متعاقب آن بسته شدن کارخانه شد.

وی افزود: از آنجایی که توقف کارخانه، کاهش تولید گازمایع به میزان ١٨٠٠ بشکه در روز و سوزانده شدن نزدیک به ٥٠ میلیون فوت مکعب در روز گاز غنی و هدررفت سرمایه ملی را به دنبال داشت، بلافاصله تعمیر کمپرسور پروپان و تسریع در راه‌اندازی کارخانه در دستور کار قرار گرفت،‌همچنین به موازات آن برای تعمیر و بازسازی تنها روتور جایگزین آن که صدمات زیاد و آسیب جدی از ناحیه تیغه‌های مراحل اولیه و یاطاقان‌ها و نشت‌بندهای دو سر روتور دیده بود، تلاش شد.

به گفته سرپرست مدیریت عملیات شرکت نفت و گاز آغاجاری، این در حالی بود که همه اقدام‌های صورت گرفته درباره تعمیر روتور یادشده ازطریق برون‌سپاری به شرکت‌های صاحب‌نام به دلایل مختلف بی‌نتیجه مانده و چالش بزرگی در زمینه تعمیر کمپرسور ایجاد شده بود.

وی افزود: متخصصان این شرکت با همکاری کارشناسان کارگاه مرکزی اهواز و امیدیه با استفاده از تمامی ظرفیت‌های موجود و به‌کارگیری دانش و تخصص خود و با استفاده از فناوری جوش دیجیتال آرگن (دستگاه جوش TIG) و دستگاه سنگ مغناطیسی توانستند ضمن تعمیر و بازسازی محل قرارگیری یاطاقان‌ها و نشت‌بندهای دو سر روتور به منظور تعیین اندازه‌های مورد نیاز، نسبت به ترمیم محل نصب هاب HUB روی روتور به نحو مطلوبی اقدام کنند. همچنین تیغه‌های آسیب‌دیده که در اثر برخورد تکه‌های شیر پروانه‌ای ذکر شده آسیب دیده بودند با دقت هرچه تمام‌تر ترمیم شدند و در شرایط استفاده قرار گرفتند.

گودرزی ادامه داد: پس از تعمیر روتور آسیب دیده که با کمترین هزینه ممکن و به همت کارکنان و کارشناسان نگهداری و تعمیرات و عملیات و با همکاری قابل تقدیر کارشناسان کارگاه مرکزی اهواز و آغاجاری انجام شد، خوشبختانه کمپرسور پروپان 3M10 این کارخانه ازسوی کارکنان زحمت‌کش و پرتلاش این شرکت مونتاژ شده و در شرایط مطلوب و بدون لرزش غیرعادی در حال کار است.

سرپرست مدیریت عملیاتشرکت بهره‌برداری نفت‌وگاز آغاجاری، ضمن قدردانی از همه همکاران و کارشناسان بخش‌های مدیریت عملیات و امور فنی، همچنین کارشناسان تعمیرات کارگاه مرکزی اهواز و امیدیه که با جدیت فراوان برای رفع این مشکل تلاش کردند، افزود: تعمیر و راه‌اندازی این کمپرسور سود و صرفه اقتصادی فراوانی برای شرکت به همراه داشت و گام مهمی در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی و شعار حمایت از کالای ایرانی است.

کد خبر 283714

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =