بهره‌مندی صنعت نفت ایران از 3 هزار کمپرسور فرآیندی

مدیرکل اداره نظام مدیریت دارایی‌های فیزیکی وزارت نفت از فعالیت 3 هزار کمپرسور فرآیندی و حدود 30 هزار کمپرسور غیرفرآیندی در صنعت نفت کشور خبر داد و بر ضرورت تقویت عملکرد در زمینه نگهداری، تعمیرات و استفاده بهینه‎تر از این کمپرسورها تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار شانا، علیرضا اصلعربی صبح امروز (سه‌شنبه، 26 تیرماه) در دومین کنفرانس تخصصی کمپرسورها افزود: باید به صنعت کمپرسور به عنوان صنعتی راهبردی نگاه کرد و برای استفاده بهینهتر از کمپرسورهای فرآیندی که در حکم قلب تپنده صنعت نفت هستند، تلاش بیشتری کرد.
 
وی گفت: از صددرصد هزینه‌های خرید، مصرف و تعمیرات و نگهداری کمپرسورهای فرآیندی، در معیار جهانی، تنها 15 درصد هزینه‌ها به خرید کمپرسور مربوط است و 10 درصد به نگهداری و 75 درصد به انرژی مورد نیاز برای کمپرسور مربوط می‌شود. در ایران، سهم هزینه‌های مربوط به نگهداری و تامین انرژی به ترتیب 25 و 60 درصد است.
 
اصل عربی با بیان این‌که در مسیر توسعه سیاست‌های نگهداری و تعمیرات، تا پایان سال دستورعمل‌های نظام مدیریت دارایی‌های فیزیکی صنعت نفت آماده می‌شود، افزود: این دستورعمل‌ها نه تنها در سطح صنعت نفت، بلکه در همه صنایع قابلیت استفاده دارد.
 

وی همچنین از برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی کارگاه‌های تعمیراتی، خدماتی و پشتیبانی از تجهیزات صنعت نفت در مناطق عملیاتی و راهبردی این صنعت نظیر پارس جنوبی با بهره ‌مندی از توان بخش خصوصی خبر داد و گفت: پیش‌بینی می‌کنیم راه‌اندازی این کارگاه‌ها برای بالغ بر 10 هزار نفر اشتغال‌زایی کند.

اصل عربی، واگذاری بهره‌برداری تعمیرات و نگهداری تجهیزات ویژه صنعت نفت را نیز از دیگر سیاست‌های وزارت نفت در مسیر کاهش تصدی‌گری و افزایش بهره‌مندی از توان بخش خصوصی عنوان کرد.

وی بر استفاده بیشتر از ظرفیت‌های علمی و تخصصی موجود در کشور تاکید و اظهار کرد: انجمن‌ها در این میان می‌توانند با ایجاد تشکل‌های تخصصی برگرفته از کل زنجیره صنعت نفت نقش سازنده‌ای ایفا کنند.

این مقام مسئول به استفاده بهینه صنعت نفت ایران از فرصت تحریمها نیز اشاره کرد و گفت: خوشبختانه رویکرد غفلت از سرمایه‌گذاری به دلیل تفکر صرف به تولید و فروش حداکثری، در یک دهه گذشته تغییر یافت و در همین مسیر در طول چند سال اخیر، شاهد فعالیت‌های خوبی مثل تعریف 10 گروه کالای کاربردی نفت با هدف بومی‌سازی، همکاری با دانشگاه‌ها و انجمن‌ها و راه‌اندازی مراکز آزمایشگاهی و کنترل کیفیت بوده‌ایم.

دومین کنفرانس تخصصی کمپرسورها از صبح امروز (26 تیرماه) در مرکز همایش‌های بین‌المللی پژوهشگاه صنعت نفت آغاز به کار کرده است و فردا به کار خود پایان می‌دهد.

کد خبر 283720

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =