دانش ساخت پمپ‌های دنده‌ای در پتروشیمی جم بومی‌سازی شد

متخصصان شرکت پتروشیمی جم، موفق به ساخت پمپ دنده‌ای با فشار عملیاتی ۴ بار و دبی 3.8 متر مکعب بر ساعت و ساخت گیربکس کاهنده با نسبت دور 7 به 1 شدند.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی صنایع پتروشیمی، محمدمهدی قیامی، معاون نگهداری و تعمیرات این مجتمع پتروشیمی اظهار کرد: شرکت پتروشیمی جم در سال اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید ملی به‌منظور بی‌اثر کردن تحریم‌ها موفق شد دانش ساخت پمپ‌های دنده‌ای را در کارگاه مرکزی این مجموعه بومی‌سازی کند. در همین خصوص موفق به ساخت پمپ دنده‌ای با فشار عملیاتی ۴ بار و دبی 3.8 متر مکعب بر ساعت و ساخت گیربکس کاهنده با نسبت دور  7 به 1 شدیم که دور الکتروموتور را از دور RPM ۱۴6۰ به RPM۲۰۵ می‌رساند.

وی افزود: تست‌های عملیاتی مطابق با استاندارد API 676  (استاندارد ساخت و تست پمپ‌های جابه‌جایی مثبت و روتاری شامل دنده‌ای، اسکرو، لوپ و پره‌ای) با موفقیت پشت سر گذاشته شده و به تایید ادارات ذی‌ربط داخلی رسیده است.

بر اساس این گزارش، این پمپ‌ها از نوع پمپ‌های جابه‌جایی مثبت است که به 2 دسته تقسیم می‌شوند؛ پمپ‌های دورانی و پمپ‌های تناوبی (رفت و برگشتی). نوع دنده‌ای به‌دلیل برخورداری از طراحی ساده، ابعاد کوچک و فـشرده و قیمـت ارزان، در سیستم‌های هیدرولیک دارای مصرف عام است. در این نوع  پمپ‌ها دوران یکی از چرخنده‌هـا به‌وسـیله سیـستم محـرک تـامین می‌شود و به لحاظ ویژگی‌های ساختاری، این پمپ‌ها آب‌بند دینامیکی‌اند، به‌نحوی که قسمت دهش آن از قسمت مکش تقریبا جدا شده‌ است.

دبی این پمپ‌ها به سرعت دورانی وحجم هر واحد پمپاژ کننده بستگی دارد و به همین دلیل آنها را می‌توان پمپ‌هایی با ظرفیت تقریبا ثابت دانست که دبی‌شان به ابعاد و سرعت پمپ بستگی دارد و مستقل از فشار دهش است،‌ اما در عمل به‌علت وجود نشتی داخلی، ظرفیت واقعی آن از ظرفیت تئوریک کمتر خواهد بود. راندمان حجمی ‌این پمپ‌ها (نسبت ظرفیت واقعی به تئوریک) می‌تواند 50 تا 98 درصد باشد.

کد خبر 283731

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =