دنیا، ترامپ را در تحریم‌های نفت ایران همراهی نخواهد کرد

شمارش معکوس برای بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران در حالی آغاز شده که کارشناسان بین‌المللی هر روز به پرزیدنت ترامپ یادآوری می‌کنند تحریم نفت ایران می‌تواند قیمت نفت را به بالای 100 دلار برای هر بشکه برساند. بدون تردید، دنیا همانند سال 2012، ترامپ را در تحریم نفت ایران همراهی نخواهد کرد. زیرا....

1- ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا که این روزها سعی دارد از تریبون‌های مختلف آمادگی‌‌اش را برای مذاکره با همتای ایرانی خود اعلام کند، در حالی هشتم مه (18 اردیبهشت‌ماه) به‌صورت یکجانبه و در مقابل میلیون‌ها بیننده تلویزیونی در سراسر جهان از یک توافق بین‌المللی خارج شد که بسیاری او را از این کارش منع کرده بودند. او اما بسیار صریح از بازگشت تحریم‌های ایران و به‌ویژه نفت ایران سخن گفت و اعلام کرد که صادرات نفت ایران را به صفر می‌رساند. تنها ساعتی پس از این خروج، واکنش دنیا به سخنان او جالب بود «تحریم نفت ایران شدنی نیست» این بار دنیا برخلاف سال 2012 پشت آمریکا نبود.

2- سالی که مذاکرات ایران و 6 قدرت برتر جهانی برای دستیابی به یک توافق بین‌المللی آغاز شد، ایران افزون بر آمریکا و مجلس نمایندگان این کشور از سوی شورای امنیت سازمان ملل، اتحادیه اروپا، انگلیس، کانادا و سوئیس تحت تحریم قرار داشت. مذاکرات ایران و گروه 1+5 که حدود 2 سال به درازا کشید سرانجام در دی‌ماه 94، به برنامه جامع اقدام مشترک منجر شد؛ یعنی برجام. پس از آن بود که صادرات نفت ایران از کمی بیش از روزانه یک میلیون بشکه به ۲ میلیون و ۹۰ هزار بشکه و روزانه ۲ میلیون و ۱۱۵ هزار بشکه در سال‌های 95 و 96 رسید. شورای امنیت سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا، انگلیس و کانادا، سوئیس همچنان مدافع برجام و مخالف تحریم ایرانند.

3- باید واقع‌بین بود. آمریکا یکی از بزرگ‌ترین قدرت‌های دنیاست و در آن تردیدی نیست، اما راه و روش رئیس جمهوری این کشور بدون تردید، مورد تائید جهانیان نیست. زدن زیر یک توافق بین‌المللی شایسته چنین کشوری که مدعی است در همه امور در دنیا در جایگاه نخست قرار دارد، نخواهد بود. او بدون توجه به نظرات بین‌المللی فقط حرف می‌زند. یک نمونه ساده انتظار او از سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و عربستان برای افزایش تولید نفت برای جبران کاهش عرضه ناشی از تحریم نفت است که حسین کاظم‌پور اردبیلی، نماینده ایران در هیئت عامل اوپک، در گفت‌گویی با رویترز این انتظار را به دلیل این که عربستان ظرفیت افزایش 2 میلیون بشکه نفت در روز را ندارد، نادرست می‌داند.

4- قیمت نفت برنت در پایان معاملات 30 ژوئیه (دوشنبه، هشتم مردادماه) به 75 دلار و 12 سنت برای هر بشکه رسید که 15 سنت در هر بشکه بیشتر از روز جمعه بوده است. همچنین قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت به 70 دلار و 13 سنت برای هر بشکه رسید که 44 سنت از روز دوشنبه بیشتر بود. بازار نفت همچنان تحت تاثیر بازگشت تحریم‌های ایران و کمبود عرضه است. مشتریان نفت ایران مانند کره جنوبی و ژاپن همچنان مصمم به دریافت معافیت از آمریکا برای ادامه خرید نفت از ایران هستند و بعید است واشنگتن با آن مخالفت کند که اگر این‌کار را نکند قیمت نفت، رکورد جدیدی را ثبت خواهد کرد؛ از 100 دلار می‌گویند تا 400 دلار که این به نفع آمریکا نخواهد بود.

5- پرزیدنت ترامپ به‌طور حتم با روحیه خاص‌شان نیم‌نگاهی به انتخابات کنگره آمریکا در اواخر نوامبر خواهند داشت. زیرا افزایش قیمت نفت را مصرف‌کنندگان آمریکایی باید در جایگاه‌های سوخت پرداخت کنند و این افزایش بدون شک حاصل سیاست یکجانبه‌گرایی شخص ترامپ است. نفت ایران همچنان بزرگ‌ترین برگ برنده برای ترامپ است، اگر باهوش باشد.

رویا خالقی

کد خبر 283967

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =