فناوری‌های نوظهور، کلید مزیت رقابتی و ارزش افزوده در حوزه بالادستی است

رئیس پردیس پژوهش و توسعه صنایع بالادستی پژوهشگاه صنعت نفت، در تشریح برخی فعالیت‎ها و سیاست‎های جدید این پردیس گفت: اولویت اصلی، به‌کارگیری فناوری‌های نوظهور است که برای صنعت مزیت رقابتی و ارزش افزوده ایجاد کند.

به گزارش شانا به نقل از پژوهشگاه صنعت نفت، عزت‎الله کاظم‌زاده، افزود: ماموریت اصلی، رفع مشکلات و معضلات بخش‎های اکتشاف، ارزیابی، توسعه و تولید و حفاری است، از این رو همه تخصص‎های مرتبط با حوزه‌ فعالیت‌های بالادستی در این پردیس تجمیع شده تا برای برطرف کردن معضلات کارساز باشند.

وی ادامه داد: سرمایه انسانی باتجربه و متخصص از یک سو و برخورداری از همه تخصص‌های مرتبط با زنجیره ارزش بالادستی و تجارب موفق گذشته، پشتوانه‌ای مهم در فعالیت‎های این مجموعه است که می‌تواند با همکاری‌ سایر پردیس‎های پژوهشگاه، طرح‎های اثربخشی را برای صنعت نفت به انجام رساند.

وی گفت: انجام پروژه‌های کاربردی، مطالعاتی و فناورانه و ایجاد شبکه فناوری با هدف تجاری‎سازی از مهم‌ترین فعالیت‌‌هایی است که در دستور کار این پردیس قرار دارد.

رئیس پردیس بالادستی پژوهشگاه صنعت نفت به موفقیت‌های به‌دست آمده در حوزه ازدیاد برداشت اشاره کرد و گفت: ازدیاد برداشت برخلاف دیگر فرآیند‌ها، زمان‌بر است و پژوهشگاه صنعت نفت توانسته در این مسیر با ارائه چشم‌انداز طرح توسعه و غربال‌گری روش‌های ازدیاد برداشت، تجربیات ارزنده‎ای کسب کند.

کاظم‌زاده، چابک‌سازی سازمان با هدف ایجاد سهولت در انجام پروژه‎های تحقیقاتی، کاربردی و همچنین توسعه فناوری‎های جدید را از دیگر برنامه‎های این مجموعه دانست و افزود: از آنجا که شرکت‎های دانش بنیان در همه سازمان‌های معتبر دنیا حائز اهمیت است، بنابراین شکل‌گیری آن‎ها و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی ضروری است.

بهبود مستمر فرآیند ارتباط با مشتریان و ذی‌نفعان

رئیس پردیس بالادستی پژوهشگاه صنعت نفت، وجود گروه مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) را از بخش‎های مورد توجه ویژه در پژوهشگاه خواند و تصریح کرد: از طریق گروه مدیریت ارتباط با مشتری، همه پارامتر‌های موجود در یک پروژه از نگاه مشتریان مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و سه مولفه‎ فضای رقابتی یعنی سرعت، کیفیت و هزینه را می‌توان مورد قضاوت مشتری قرار داد، به‌طوری‌که نقاط ضعف و آسیب‌های موجود شناسایی می‌شود و برای بهبود مستمر آن‌ها اقدام‌های لازم انجام می‌شود.

کاظم‌زاده قانع بودن به شرایط موجود و تمایل بر حفظ آن را تهدیدی بزرگ برای مجموعه دانست و گفت: مشتریان با انتظارات بالا، زمینه‌ساز ارتقای سطح کیفی خدمات آزمایشگاهی و پروژه‌ها هستند و در مدیریت ارتباط با مشتری، توجه خاص به درخواست‎های آنان در اولویت قرار دارد.

وی حرکت در مسیر خط‌مشی مدیریت پژوهشگاه مبنی بر به‌کارگیری مولفه‎های اصلی رقابت در پژوهش‎های فناورانه حوزه بالادستی را مورد تاکید قرار داد و افزود: علاوه بر سه عنصر کلیدی سرعت، کیفیت و هزینه، انجام پروژه‎ها و شناسایی فضای کسب‌وکار بسیار حایز اهمیت است، زیرا ارائه خدمات باید بر اساس نیاز صنعت و رسالت پژوهشگاه صورت پذیرد.

وی یکی از روش‌های کارآمد در سازمان‌ها را استفاده از شبکه‌های فناوری دانست و گفت: قطعا سازمان‌ها به تنهایی قادر به انجام همه فعالیت‌ها نیستند و این موضوع را به خوبی می‌توان در طرح مدل‎سازی حوضه و سیستم‎های هیدروکربنی خلیج‎فارس و دریای‎عمان شاهد بود، به این منظور شبکه‌ای از شرکت‌های داخلی و خارجی و متخصصان بسیاری از شرکت‌ها با یکدیگر همکاری کردند تا سرانجام حجم وسیعی از فعالیت‎ها با رضایت کامل کارفرما و اثربخشی زیاد انجام پذیرفت.

رئیس پردیس بالادستی پژوهشگاه به برگزاری سمینار‌های یک‌‎روزه در سطح شرکت ملی نفت ایران با هدف مدیریت دانش کسب شده و انتقال آن به صنعت اشاره کرد و گفت: یکی از برنامه‌های آینده پردیس بالادستی، برنامه‌ریزی برای حضور کارشناسان شرکت‌های مختلف در پژوهشگاه است، از این رو انتظار می‌رود پژوهشگاه در حوزه فناوری‌های نوین پیشگام بوده و افزون بر شناسایی آن‌ها در سطح جهانی، در خلق و بومی‌سازی فناوری و ارائه خدمات به صنعت نیز پیشتاز باشد.

وی تصریح کرد: معضلات و مشکلات صنعت با راهکارها و فناوری‌های دیروز حل‌شدنی نیست. نگاهی به فناوری‌های نو و روزآمد شده صنعت و توجه به بازارهای تحقیق و توسعه کشورهای همسایه می‎تواند کلید رفع مشکلات صنعت باشد.

کاظم‌زاده اظهار کرد: هر چند شرکت ملی نفت ایران، پژوهشگاه را به عنوان مرکز پژوهش و توسعه خود می‌داند تا خدمات خود را به‌صورت انحصاری به این مرکز واگذار کند، اما با این وجود این مرکز در تلاش است تا برای بقای خود نگاهی رقابتی به دیگر رقبا داشته باشد زیرا بدون توجه به انتظارها مشتری، راهی جز شکست در آینده را نمی‎توان متصور شد.

کد خبر 284093

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =