۲۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۰
  • کد خبر: 284129
ترامپ «مداخله‌گر ارشد» در بازار نفت است

یک سرمایه‌گذاری سرشناس نفتی اعلام کرد که قیمت نفت در شرایط کنونی می‌تواند به همان سرعت به 50 دلار یا 100 دلار برای هر بشکه برسد.

به گزارش شبکه خبری سی ان بی سی، قیمت نفت در هفته گذشته، طولانی‌ترین افت پیاپی خود در سه سال اخیر را تجربه کرد و در 6 هفته پیاپی کاهش یافت. یک ناظر سرشناس بازار نفت اعلام کرد ممکن است نوسان‌های شدیدتری پیش رو باشد.

تام کلوزا، بنیانگذار مؤسسه اویل پرایس اینفورمیشن سرویس، اعلام کرد قیمت نفت تاکنون آنقدر پرنوسان بوده که افت قیمت‌ها به حدود 50 دلار، یا رسیدن آنها به 100 دلار، غیرقابل تصور نیست.

وی اعلام کرد در 17 ماه گذشته، نوسان قیمت نفت بسیار شدید بوده است. قیمت شاخص نفت خام دبلیو‌تی‌آی آمریکا در ماه ژوئیه امسال به 74 دلار رسید که 25 درصد بالاتر از قیمت 60 دلار آن در ماه فوریه سال جاری میلادی بود.

چنین نوسان شدیدی، در بازار کالا بی‌سابقه نیست. از میانه سال 2008 میلادی تا پایان آن سال، در اوج بحران اقتصاد جهانی، قیمت نفت با 77 درصد سقوط رو به رو شد. در افت جدیدتر قیمت نفت نیز از میانه سال 2015 تا اوایل سال 2016 میلادی، قیمت نفت با 56 درصد افت رو‌به‌رو شد.

به گفته کلوزا، حرکت نخست قیمت نفت می‌تواند در چند هفته آینده رو به افزایش باشد.

وی گفت: در چند هفته آینده، مهم‌ترین عامل قابل توجه درباره قیمت شاخص دبلیو تی آی، سطح ذخیره‌سازی نفت در پایانه کوشینگ در آمریکاست. این ذخیره‌سازی اکنون حدود 21 میلیون بشکه است، در حالی که در 2 سال گذشته، حدود 55 تا 65 میلیون بشکه بود؛ بنابراین زمانی که قرارداد موعد سپتامبر شاخص دبلیو‌تی آی آمریکا منقضی شود، ممکن است بازار با انقباض روبه‌رو شود.

به گفته این معامله‌گر نفتی، کاهش ذخیره‌سازی نفت در پایانه کوشینگ در ایالت اوکلاهوما آمریکا، می‌تواند قیمت شاخص نفت خام دبلیو‌تی‌آی آمریکا را در هفته‌های آینده به 70 دلار برساند که در یک ماه گذشته مشاهده نشده است.

کلوزا اعلام کرد حل و فصل مسائل سیاسی می‌تواند قیمت نفت را در ماه نوامبر امسال به سرعت کاهش دهد و استمرار جنگ لفظی میان ایران و آمریکا، مرکز توجه خواهد بود.

وی گفت: مسر پیش روی بازار نفت، بسیار پر دست‌انداز و بسیار غیرقابل پیش‌بینی است و رئیس جمهور آمریکا و پویش او ضد ایران، از جمله دلایل عمده این مسئله هستند.

این کارشناس نفتی، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، را به دلیل نقش فعال او در نوسان قیمت‌ها، با عنوان «مداخله‌گر ارشد» توصیف کرد.

کد خبر 284129

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =