۵ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۹
  • کد خبر: 284323
تجربه پالایشگاه‌سازی در نفت ستاره خلیج فارس

تجربه، گامی به‌سوی کمال و نگاهی به گذشته برای پیمودن راه آینده است. اگر به گذشته و روند واردات بنزین و چالش‌های این زمینه نگاهی بیندازیم متوجه می‌شویم که رسیدن به خودکفایی در این عرصه به چه میزان پراهمیت و حساس است و پالایشگاه‌ها چه جایگاه ویژه‌ای در جلوگیری از خام‌فروشی میعانات گازی دارند.

پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس به عنوان بزرگ‌ترین پالایشگاه میعانات گازی و بزرگ‌ترین تولیدکننده بنزین با استاندارد یورو 5 در جهان در مساحتی بالغ بر ۲۳۰ هکتار در غرب بندرعباس و در جوار آب‌های خلیج همیشگی فارس ساخته شده و همچون نگینی، تجلی‌بخش شعار اقتصاد مقاومتی است.

باید اذعان داشت که پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس نقش ارزنده و موثری در حفظ و صیانت از منافع ملی ایفا می‌کند و با ایجاد زنجیره ارزش افزوده، ظرفیت برداشت گاز از میدان مشترک پارس جنوبی را افزایش داده است و اگر این پالایشگاه احداث نشده بود، باید به کاهش برداشت گاز یا خام‌فروشی میعانات گازی ادامه می‌دادیم.

البته از این نکته نیز نباید غافل شویم که هماهنگی و همدلی وصف‌ناپذیر همه مجموعه اعم از پیمانکاران ساخت و راه‌اندازی و کارکنان شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس همراه با تلاش، همت وافر، از خودگذشتگی، خستگی‌ناپذیری و کار شبانه‌روزی، سبب شد افزون بر تکمیل فاز نخست و تثبیت تولید، مراحل ساخت و راه‌اندازی واحدهای فاز دوم و برخی از واحدهای فاز سوم زودتر از برنامه زمان‌بندی انجام پذیرد. این تجربه پالایشگاه‌سازی، بیشتر جهانیان را انگشت به دهان گذاشت و در نظر متخصصان خارجی این موفقیت برای ایرانیان امکان‌ناپذیر تلقی می‌شد.

امروز به مرحله‌ای از پیشرفت دست یافته‌ایم که بیشتر قطعات مورد نیاز پالایشگاه‌ها از داخل کشور تامین می‌شود و این می‌تواند در کنار تخصص مهندسان و مدیران پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس، کلید خودکفایی در عرصه‌ پالایش میعانات گازی باشد. شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس در بسیاری از موارد با کنار گذاشتن وندورهای خارجی، اقدام‌های ابتدایی تا راه‌اندازی را به‌وسیله تیم داخلی پالایشگاه با موفقیت اجرا کند و جوانان مصمم و غیور ایرانی نشان دادند که پیچیده‌ترین و تخصصی‌ترین فعالیت‌های پالایشگاهی نیز با تلاش آنان دست‌یافتنی است تا جایی که رئیس جمهوری محترم در مراسم افتتاحیه فاز دوم پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس اظهار داشت که مصداق بارز اعتماد به جوانان را می‌توان در اعتماد به متخصصان جوان کشور در پروژه احداث پالایشگاه نفت ستاره دید.

وی با بیان این‌که این پالایشگاه امروز ایران را در تولید بنزین خودکفا ساخته، بر کیفیت این پالایشگاه نیز مهر تایید زد و تاکید کرد که این روند باید ادامه یابد.

البته نفت ستاره خلیج‌فارس در تجربه‌ پالایشگاه‌سازی مسائل زیست محیطی را نیز فراموش نکرده است. شناسایی، ارزیابی و کنترل ریسک‌های ایمنی بهداشت و جنبه‌های محیط زیستی در تمام فرآیندها سرلوحه کار قرار گرفته و باید تاکید داشت که پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج‌فارس به منظور کاهش آلایندگی‌های محیط زیستی ایجاد شده و نباید فراموش کرد که فلسفه وجودی این پالایشگاه می‌تواند مشکلات زیست محیطی کشور را به سبب تولید بنزین باکیفیت تا حد زیادی برطرف کند.

محمدعلی دادور

مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس

کد خبر 284323

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =