تکمیل 2 سد سیلاب‌گیر طرح فازهای 13 و 22 تا 24 پالایشگاه‌های پارس جنوبی

سرپرست طرح‌های پشتیبانی نفت‌ و گاز شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به بارش‌های سیلابی در پارس جنوبی، از تکمیل 2 سد سیلاب‌گیر در بالادست پالایشگاه فازهای 13 و 22 تا 24 پارس جنوبی (سایت اختر) خبر داد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت نفت و گاز پارس، سید محی‌الدین جعفری در تشریح اهداف ساخت سدهای تاخیری در منطقه پارس جنوبی به بارندگی‌های سیلابی این منطقه در پاییز و زمستان اشاره کرد و گفت: احداث این سدها سبب کنترل و هدایت سیلاب‎ها و جلوگیری از ایجاد خسارت در فازهای درحال ساخت و بهره‌برداری پارس جنوبی می‌شود.

جعفری با بیان این‌که ساخت سدهای تاخیری سایت اختر شامل پنج سایت در شمال طرح توسعه فازهای 13 و 24-22 از سوی شرکت ملی نفت ایران به شرکت نفت و گاز پارس واگذار شده، اظهار کرد: با توجه به اهمیت جلوگیری از ایجاد خسارت در این فازها، سدهای شماره 1 و 2 از سدهای مذکور در مرحله ساخت قرار گرفت و با توجه به تجربیات قبلی ساخت سامانه کنترل سیلاب پارس 1 از سوی طرح‌های پشتیبانی نفت و گاز، اجرای پروژه مذکور به مجری طرح‌های پشتیبانی نفت و گاز واگذار شد.

به گفته سرپرست طرح‌های پشتیبانی نفت و گاز شرکت نفت و گاز پارس، پس از برگزاری مناقصه در پاییز 1393و انتخاب پیمانکار، عملیات اجرایی 2 سد موسوم به D2 و D1 آغاز و طبق برنامه زمانی مدون، به منظور انجام فعالیت‌های پروژه به‌منظور پیشگیری از ورود سیلاب، به احداث کافردم‌های 1 و 2 (سدهای مقیاس کوچک و موقت که بخشی از بدنه سد اصلی هستند) منجر شد.

وی با اشاره به این‌که با احداث این کافردم‌ها، با وقوع سیلاب در پاییز و زمستان 1394، هیچ آسیبی به طرح توسعه فاز 13 وارد نشد، افزود: در ادامه فعالیت‌های اجرایی مربوطه و در سال‌های 95 و 96، ساخت بدنه اصلی سدها به پایان رسید و همزمان سامانه دفع سیلاب (شامل کانال‌های پایین‌دست این سدها) نیز تکمیل شد.

سرپرست طرح‌های پشتیبانی نفت و گاز شرکت نفت و گاز پارس افزود: با توجه به احداث این سدها قبل از تکمیل، در بهمن و اسفندماه سال 1395 حجم عظیم سیلاب ناشی از بارش‌های 110 میلی متری کنترل و مانع بروز خسارت به طرح فازهای 13 و 24-22 شد.

به گفته جعفری، مسئولیت عملیات ساخت سه سد دیگر از شمار سدهای تاخیری سایت اختر، تکمیل سامانه کنترل سیلاب و نیز سد بالادست طرح توسعه فاز 14 پارس جنوبی واقع در سایت تمبک، سال 96 به سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس واگذار شده است.

کد خبر 285103

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =