آمادگی دانشگاه امیرکبیر برای مشارکت در ساخت کالاهای اساسی صنعت نفت

رئیس دانشکده مهندسی انرژی و فیزیک دانشگاه امیرکبیر از آمادگی این دانشگاه برای پیشبرد اهداف تحکیم پیوند دانشگاه‌ها با صنعت نفت و مشارکت در دیگر پروژه‌های ساخت کالاهای اساسی صنعت نفت خبر داد.

به گزارش خبرنگار شانا، حسین آفریده، رئیس دانشکده مهندسی انرژی و فیزیک، امروز (یکشنبه، 22 مهرماه) در آیین رونمایی از پروژه‌های MWD و GYRO که در قالب 10 گروه کالایی اولویت‎دار صنعت نفت و گاز است، گفت: ابزار MWD، قابلیت اندازه‎گیری هدایت مته حفاری به سکوی حفاری را دارد که این ابزار ساخت داخل بوده و کاملا قابل رقابت با نمونه‎های خارجی است.

وی ادامه داد: سامانه آشکارساز GAMMA MWD بسیار پیشرفته‌تر از سامانه‎های موجود در بازار است. برای نمونه در مقایسه با سامانه ژئولینک (Geolink) هم کارایی بهتری دارد و هم در بایاس کمتر سینگال با وضوح بهتری ارائه می‌کند. یکی از این ابزارها بخش راه‎انداز فرستنده درون‌چاهی استرینگ حفاری است و به کمک پالسر عمل انتقال اطلاعات درون چاه به روی سطح را انجام می‎دهد.

آفریده اظهار کرد: APC ابزار بخش راه‎انداز فرستنده درون‌چاهی استرلینگ حفاری است و به کمک پالسر عمل انتقال اطلاعات درون چاه به روی سطح را انجام می‎دهد.

رئیس دانشکده مهندسی انرژی و فیزیک افزود: ابزار پالسر از نوع مثبت است. قابلیت این پالسر کاملا همسان با پالسر شرکت آمریکایی است. در این پالس، پالسر باید استحکام بالایی داشته باشد که آزمایش این کار در آزمایشگاه رازی انجام شده و سختی و استحکام این ابزار از 26 راکول (واحد سختی و استحکام) به 42 راکول ارتقا یافته است.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: همه این ابزارها بر اساس نقشه مهندسی فنی و استاندارد هوا فضاست و آزمایش‎های لازم در صنعت حفاری انجام شده است.

GYRO جایگزین مناسب برای MWD

آفریده ادامه داد: اگر چه امروزه تلاش‎های بسیار زیادی برای بهبود عملکرد MWD انجام شده است، اما شرایطی وجود دارد که سبب می‎شود اندازه‎گیری‎های دستگاه، همراه با خطای غیرقابل حذف باشد.

وی اظهار کرد: این خطاها شامل تغییرات در شدت میدان مغناطیسی زمین، زاویه dip angle و آثار مغناطیسی استرلینگ حفاری است. ابزارهای GYRO در شرایط خاص جایگزینی برای MWD ها هستند، به‌طوری‌که نه تنها هیچکدام از مشکلات را نخواهند داشت، بلکه دقتی بالاتر نیز نسبت به MWDهای کلاسیک دارند.

آفریده افزود: سوند اندازه‎گیری ابزار GYRO کاملا ساخته شده و در کارگاه، تست رو سطحی انجام شده است.

به گفته وی، انجام آزمایش‌های میدانی نیازمند Cable head، سنترآلایزر، کابل، فلاسک و ابزار تله متری است.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در ادامه به میزان بدهی و وام دریافتی برای پیشبرد قراردادها اشاره کرد و افزود: برای انجام پروژه‎های MWD و GYRO مبلغ 3 میلیارد ریال از صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری تسهیلات دریافت شده که میزان بدهکاری شرکت به این صندوق رقمی بالغ بر 800 میلیون ریال است و همینطور میزان تسهیلات دریافتی از صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک، 4 میلیارد و 400 میلیون ریال است که هنوز پرداختی ازسوی شرکت به صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک انجام نشده است.

وی افزود: شرکت کنترل فرآیند امیرکبیر در ساخت سامانه‎های گوناگون حفاری مشغول تحقیق است، بنابراین آمادگی طراحی و ساخت سامانه‎های LWD Resistivity، NMR loggig، Plug و PLT پیشرفته (NMR-PLT) را دارد.

کد خبر 285143

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =