2 هزار دستگاه واگن جدید به ناوگان متروی کلانشهرها افزوده می‎شود

طرح افزایش 2 هزار دستگاه واگن جدید به ناوگان متروی کلانشهرهای کشور با امضای قراردادهایی بین شرکت‎ بهینه‎سازی مصرف سوخت، شهرداری‎های 9 کلانشهر تهران، اصفهان، تبریز، شیراز، اهواز، کرمانشاه، مشهد، کرج و قم و سازمان‎های قطار شهری مربوطه، روی ریل اجرا قرار گرفت؛ طرحی که قرار است تا پایان سال 1400 محقق شود.

به گزارش خبرنگار شانا، امشب (سه‎شنبه، یکم آبان‎ماه) در آیینی رسمی که با حضور بیژن زنگنه، وزیر نفت، جمعی از مدیران ارشد وزارتخانه‎های نفت و کشور، شهرداران و اعضای شورای شهر کلانشهرها و تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی برگزار شد، قراردادهای همکاری بین شرکت‎ بهینه‎سازی مصرف سوخت، شهرداری‎ها و سازمان‎های قطار شهری تهران، اصفهان، تبریز، شیراز، اهواز، کرمانشاه، مشهد، کرج و قم امضا شد و به این ترتیب، طرح «توسعه حمل‎ونقل مسافر با قطار شهری در تهران و هشت کلانشهر» کلید خورد.

با اجرای کامل این طرح تا پایان سال 1400 که ارزش مجموع قراردادهای 2 میلیارد و 600 میلیون دلار است، در مجموع هزار دستگاه واگن جدید به ناوگان متروی تهران و هزار دستگاه واگن جدید به ناوگان متروی هشت کلانشهر اصفهان، تبریز، شیراز، اهواز، کرمانشاه، مشهد، کرج و قم اضافه خواهد شد.

بر اساس این گزارش، در مرحله نخست اجرای طرحِ افزودن واگن‎های جدید به متروی 9 کلانشهر کشور (2هزار دستگاه)، افزایش1357 دستگاه واگن در مجموع در تهران و کلانشهرهای مشهد، تبریز، شیراز، اصفهان، اهواز و قم تا 2سال آینده و همین‌طور افزایش تا سقف 82 دستگاه واگن به ناوگان متروی شهرهای کرج و کرمانشاه در سال 1400 (در مجموع 1439 دستگاه) در دستور کار قرار گرفته که قراردادهای مربوط به آن به امضا رسیده است. به این ترتیب، به‌تدریج و با پیشرفت هر یک از این قراردادها، قراردادهای تکمیلی تا سقف 2 هزار دستگاه واگن بین شرکت‎های نامبرده امضا و اجرایی خواهد شد.

کاهش انتشار گازهای گلخانه‎ای و بهبود روند مصرف سوخت

طرح «توسعه حمل‎ونقل مسافر با قطار شهری در تهران و هشت کلانشهر اصفهان، تبریز، شیراز، اهواز، کرمانشاه، مشهد، کرج و قم» با هدف بهبود و ارتقای حمل‎ونقل مسافر درون‎شهری، دستیابی به اهداف قانون توسعه حمل‎ونقل عمومی، مدیریت مصرف سوخت و کاهش آلودگی‎های محیطی متناظر در دستور کار قرار گرفته است. طول مدت اجرای کامل این طرح، پنج سال و مدت زمان بازپرداخت در تهران 10 سال و در کلانشهرها 15 سال بعد از شروع به‎کار واگن‎های جدید برآورد شده است.

بازپرداخت سرمایه‎گذاری‌ها در پروژه‌هایی که قرارداد آنها از سوی وزارت نفت تایید شده و به بهره‎برداری رسیده باشد، متناسب با تعداد سفرهای اضافی از طریق واگن‌های جدید، به میزان 9.8 سنت به ازای هر نفر سفر، به صورت تجمعی در تهران و کلانشهرها، حداکثر 2.6 میلیارد دلار (1.42 میلیارد دلار در تهران و 1.18 میلیارد دلار در کلانشهرها) و یا معادل ریالی آن به نرخ رسمی ارز اعلامی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در زمان بازپرداخت خواهد بود.

با توجه به این‌که در مصوبه شورای اقتصاد برآورد صرفه‎جویی حاصل از یک واگن در سال، 142148 دلار برای تهران و 78863 دلار برای کلانشهرها در نظر گرفته شده، پیش‎بینی می‎شود با اجرای کامل این طرح در تهران تا پایان سال 1409، معادل 1421.5 میلیون دلار و در کلانشهرها تا پایان سال 1414 معادل 1182.91 میلیون دلار صرفه‎جویی حاصل شود. با اجرای کامل این طرح در طول دوره، حدود 17.4 میلیارد لیتر در بنزین، 7.4 میلیارد مترمکعب در گاز طبیعی فشرده (سی‌ان‌جی) و 0.7 میلیارد لیتر در گازوئیل صرفه‎جویی می‎شود و انتشار گازهای گلخانه‎ای 47.1 میلیون تن معادل دی‎اکسیدکربن کاهش خواهد یافت. 

کد خبر 285308

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =