۸۰ درصد فرآیند ساخت مترو بومی شده است

رئیس شورای شهر تهران با اشاره به بومی شدن ۸۰ درصد فرآیند ساخت مترو در ایران گفت: امضای قراردادهای طرح توسعه حمل و نقل ریلی درون شهری 9 کلانشهر سبب افزایش اشتغال و صرفه‌جویی در مصرف سوخت و زمان مردم می شود.

به گزارش خبرنگار شانا، محسن هاشمی شامگاه سه‎شنبه، (یکم آبان‎ماه) در آیین امضای قراردادهای طرح توسعه حمل‌و‌نقل ریلی درون‌شهری در تهران و هشت کلانشهر، با بیان این که سال‌ها بود منتظر این جلسه بودیم، گفت: امشب آقای زنگنه یکی از عقلانی‌ترین تصمیم‌ها را با امضای این قراردادها عملیاتی می‌کند که امیدوارم بتوانیم آنها را به مرحله اجرا برسانیم.

وی با تشکر از وزارت نفت، وزیر نفت و مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت برای امضای این قراردادها، از مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی یاد کرد و افزود: به ترتیبی می‌توان آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را پدر توسعه قطارهای شهری دانست.

رئیس شورای شهر تهران با بیان این که تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ۳۰۰ متر از تونل‌های مترو احداث شده بود، افزود: پس از انقلاب به دلایلی شبیه نگرانی امروز دلواپسان، توسعه پروژه مترو متوقف شده بود که مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی که آن زمان رئیس مجلس شورای اسلامی بود با حضور در هیئت دولت از دولت تقاضا می‌کند تا فعالیت شرکت مترو دوباره آغاز شود.

هاشمی ادامه داد: در آن زمان با رأی شکننده اعضا این طرح تصویب شد، این پروژه تنها پروژه‌ای بود که مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در زمان ریاست خود بر مجلس شورای اسلامی برای تصویب آن به نشست هیئت دولت رفت و از آن دفاع کرد.

وی افزود: در آن زمان فعالیت مترو با وام 5 میلیارد تومانی آغاز شد و هم اکنون شاهد فعالیت ۹ شرکت قطار شهری در تهران و کلانشهرها هستیم.

رئیس شورای شهر تهران گفت: هم‌اکنون هفت خط مترو در تهران، ۲ خط در مشهد و یک خط در هر یک از شهرهای تبریز، شیراز و اصفهان در حال فعالیت هستند، ضمن این‌که شهرهای کرمانشاه، اهواز و قم نیز در حال ساخت خط مترو هستند.

خطوط متروی تهران در 20 سال آینده به 1000 کیلومتر می‌رسد

هاشمی با بیان این که در مجموع توانستیم هزار و 100 واگن مترو به تعداد واگن‌های متروی خود اضافه کنیم، اظهار کرد: البته این رقم افزایش خواهد یافت و امیدوارم بتوانیم از یارانه یا کمک وزارت نفت برای ساخت خطوط مترو استفاده کنیم.

وی افزود: در شهر تهران نیز ۱۲ خط مترو به طول ۴۲۵ کیلومتر خواهیم داشت و طی ۲۰ سال آینده نیز مجموع خطوط مترو و راه آهن شهری به هزار کیلومتر و تعداد سفرها با راه آهن شهری به ۱۵ میلیون سفر خواهد رسید.

رئیس شورای شهر تهران ضمن قدردانی از فعالیت‌های وزارت نفت برای کمک به توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل شهری، افزود: از وزارت نفت درخواست داریم کمک خود را از ما دریغ نکند.

به گفته هاشمی، بیش از ۸۰ درصد فرآیند ساخت مترو در ایران بومی شده است و ۳۰ درصد تجهیزات مترو نیز قابلیت ساخت داخل را دارند.

وی تصریح کرد: امضای این قرارداد افزون بر این که یک پروژه بومی است، سبب افزایش اشتغال و صرفه‌جویی در مصرف سوخت و زمان مردم می‌شود.

رئیس شورای شهر تهران افزود: هم اکنون خطوط ۶ و ۷ متروی تهران در بخش سیویل بیش از ۹۰ درصد پیشرفت دارند که به دلیل نبود تجهیزات نمی‌توانیم از آنها استفاده کنیم.

آیین امضای قرارداد طرح توسعه حمل‌ونقل ریلی درون شهری در تهران و هشت کلانشهر با حضور بیژن زنگنه، وزیر نفت، محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران، سید محمدعلی افشانی، شهردار تهران و جمعی از مدیران ارشد وزارتخانه‎های نفت و کشور، شهرداران و اعضای شورای شهر کلانشهرها و تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی شامگاه سه‌شنبه (یکم آبان‌ماه) برگزار شد.

طرح افزایش ۲ هزار دستگاه واگن جدید به ناوگان متروی کلانشهرهای کشور با امضای قراردادهایی بین شرکت‎ بهینه‎سازی مصرف سوخت، شهرداری‎های ۹ کلانشهر تهران، اصفهان، تبریز، شیراز، اهواز، کرمانشاه، مشهد، کرج و قم و سازمان‎های قطار شهری مربوطه، روی ریل اجرا قرار گرفت؛ طرحی که قرار است تا پایان سال ۱۴۰۰ محقق شود.

کد خبر 285322

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =