مازنی‌ها زمستان را بدون قطع گاز سپری می‌کنند

مدیر منطقه 9 عملیات انتقال گاز اعلام کرد که این منطقه همه اقدام‌های لازم را برای ورود به فصل سرد سال انجام داده است و مردم مازندران زمستان امسال را نیز همچون پارسال بدون قطع گاز سپری خواهند کرد.

رسول داودی‌نژاد، درباره ایمن‌سازی خطوط گاز منطقه 9 عملیات انتقال گاز به خبرنگار شانا گفت: هم‌اکنون همه خطوط انتقال گاز منطقه 9 پیگرانی شده‌اند، به‌ویژه خط 42 اینچ دامغان - نکا که از ابتدای امسال 2 بار پیگرانی شده است تا برای گازرسانی پایدار فصل زمستان آماده باشد.

وی، انجام تعمیرات اساسی کمپرسورها در سطح منطقه 9 و ایستگاه‌های تقویت فشار را از دیگر اقدام‌های این منطقه برای آمادگی انتقال گاز ایمن و پایدار در فصل سرما عنوان کرد و ادامه داد: پیگرانی هوشمند و تمیزکننده، انجام تعمیرات اساسی و عادی، بررسی سلامت خطوط، رفع عیوب تجهیزات و نظارت بر عملکرد صحیح 5 ایستگاه تقویت فشار گاز منطقه 9 با هدف تامین رفاه مردم خطه شمال کشور در زمستان امسال انجام شده است و در جلسات مشترک با شرکت گاز استان مازندران خود را برای تامین گاز مورد نیاز مشترکان گاز طبیعی آماده کرده‌ایم.

خطوط انتقال گاز مازندران، ایمن هستند

به گفته داودی‌نژاد، یکی از مواردی که خطوط منطقه 9 را تهدید می‌کند عبور عرضی خطوط از بستر رودخانه‌ها است که منطقه 9، تاکنون با فراهم کردن زیرساخت‌های لازم تلاش کرده‌ است مانع آسیب دیدن خطوط شود.

وی افزود: یکی از اقدام‌ها برای جلوگیری از آسیب وارد شدن به خط، ایجاد تعمیق در رودخانه، لوله‌گذاری و سپس ساخت ابنیه در پشت خطوط است، به گونه‌ای که خط در بستر رودخانه نمایان نمی‌شود.

مدیر منطقه 9 عملیات انتقال گاز درباره خط انتقال رودخانه مینودشت اظهار کرد: رودخانه مینودشت از جمله رودخانه‌های سیل‌آسای فصلی است که به سبب خروشان بودن، ابنیه‌های خط 30 اینچ انتقال گاز را تخریب کرد تا جایی که خط از عمق رودخانه نمایان شده بود، بنابراین تصمیم گرفتیم خط را به صورت روگذر از رودخانه عبور دهیم که این طرح با همراهی پیمانکاران محلی، به طول 150 متر اجرایی شد.

داودی‌نژاد با بیان این‌که خط لوله گاز رودخانه مینودشت اکنون با آب رودخانه برخوردی ندارد، تصریح کرد: عملیات ایمن‌سازی خط به اتمام رسیده است و در صورت وقوع دوباره سیل یا خروشان شدن رودخانه، دیگر خطری خط لوله را تهدید نمی‌کند، همانطور که در سیل اخیر مازندران نیز آسیبی به خط انتقال گاز مینودشت وارد نشد.

وی با اشاره به این‌که برخی از خطوط منطقه 9 انتقال گاز در بستر رودخانه‌های مازندران واقع شده‌اند، گفت: موقعیت جغرافیایی و میزان احتمال آسیب دیدن هر خط را بررسی و مطابق نتایج به دست آمده، برخی از خطوط را از بستر رودخانه به خط روگذر تبدیل کردیم، با این حال، ابنیه برخی از خطوط که هنوز در بستر رودخانه قرار دارند در سیلاب اخیر مازندران آسیب دید که در اسرع وقت عملیات تعمیرات ابنیه‌ها آغاز شد، اما خطوط گاز سالم هستند و با مشکل قطع گاز روبه‌رو نشدیم.

حفظ حریم خطوط گاز وظیفه همه است

مدیر منطقه 9 عملیات انتقال گاز تاکید کرد که حفظ حریم خطوط انتقال گاز در سراسر کشور، وظیفه همگانی است؛ هم مناطق ده‌گانه انتقال گاز و هم مردم.

وی در این باره اظهار کرد: حریم خطوط لوله یکی از مباحث مهم در مناطق انتقال گاز است که به دو بخش استعلام و برطرف کردن تجاوزها تقسیم می‌شود.

داودی‌نژاد ادامه داد: منازل مسکونی، ساختمان‌ها و زمین‌هایی که در حریم خطوط لوله انتقال گاز قرار داشته باشند از طریق استعلام، شناسایی شده و به مراکز نظارتی و قضایی معرفی می‌شوند تا مجوز تخریب سازه‌های غیر قانونی صادر شود.

به گفته وی، تغییر کلاس خطوط، تغییر مسیر آنها، پاکسازی و تسطیح مسیر، شن‌ریزی، نصب تابلو و علائم هشداردهنده از دیگر اقدام‌های منطقه 9 انتقال گاز برای حفظ حریم خطوط لوله و حفاظت از جان انسان‌‎هاست.

کد خبر 285331

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =