راهبری 6 هزار کیلومتر خطوط عملیات تولید به‌عهده نفت و گاز پارس است

امور تاسیسات مشترک مناطق عملیاتی شرکت نفت و گاز پارس راهبری حدود 6 هزار کیلومتر خط لوله انتقال گاز به عنوان شریان حیاتی انرژی در پارس جنوبی و تاسیسات مشترک عملیاتی را به عهده دارد.

به گزارش شانا به نقل از نفت و گاز پارس، محمد بهروزی، رئیس امور تاسیسات مشترک مناطق عملیاتی شرکت نفت و گاز پارس اعلام کرد: امور تاسیسات مشترک مناطق عملیاتی سال 91 در این شرکت ایجاد شده و وظیفه راهبری خطوط لوله، کابل‌های برق و فیبر نوری موجود در محدوده فازهای منطقه و همچنین مسئولیت نگهداری و تعمیرات بخش خطوط لوله دریایی فازهای پارس جنوبی را به‌عهده دارد.

وی با اشاره به گستردگی حوزه‌های‌ کاری امور تاسیسات مشترک مناطق عملیاتی گفت: در مجموع، حدود 6 هزار کیلومتر خط لوله دریایی و 355 کیلومتر خط لوله بخش خشکی از سوی امور تاسیسات مشترک مناطق عملیاتی اداره می‌شود که با توجه به بهره‌برداری از فازهای باقیمانده پارس جنوبی در 2 سال آینده، این مقدار با افزایش روبه‌رو خواهد شد.

رئیس امور تاسیسات مشترک مناطق عملیاتی شرکت نفت و گاز پارس در ادامه به برخی پروژه‌های در حال اجرا و طرح‌های مرتبط با این امور از جمله بازرسی خطوط لوله دریایی (ROV) و پیگرانی هوشمند اشاره و عنوان کرد: قرارداد پروژه بازرسی خطوط لوله دریایی (ROV) 2 ساله و عملیات اجرایی آن هم اسفند سال 96 آغاز شده است. ضمن آن‌که پیشرفت کار بازرسی خطوط لوله هم تاکنون به 22 درصد رسیده است.

وی با اشاره اهمیت بخش‌های مختلف تکمیل زنجیره ارزش، خطوط لوله را شریان‌های اصلی تولید در پارس جنوبی توصیف کرد و با بیان این‌که برای ساخت و بهره‌برداری از خطوط لوله عملیات تولید، سرمایه‌گذاری عظیمی در مراحل طراحی و مهندسی کار تا بهره‌برداری صورت گرفته است، اظهار کرد: خوشبختانه این موضوع مورد حمایت وزیر نفت و مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس است.

پیاده‌سازی سامانه مدیریت یکپارچه خطوط لوله در پارس جنوبی

رئیس امور تاسیسات مشترک مناطق عملیاتی شرکت نفت و گاز به برنامه‌های مدون حوزه عملیات درباره پیاده‌سازی سامانه مدیریت یکپارچه خطوط لوله (PIMS) اشاره کرد و افزود: این سامانه تغییر رویکرد از مدیریت سنتی خطوط لوله به مدیریت مدرن و دانش بنیان بر مبنای اصول مدیریت یکپارچگی دارایی فیزیکی و دانش مهندسی است.

رئیس امور تاسیسات مشترک مناطق عملیاتی با اشاره به این‌که دارایی‌های فیزیکی اصلی در مجموعه بالادستی پارس جنوبی مشتمل بر چاه‌ها، سازه‌های دریایی (سکوها)، ماشین‌آلات و تجهیزات ثابت تحت فشار سکوها و خطوط لوله دریایی است، اظهار کرد: استقرار مدیریت یکپارچگی در این دارایی‌های فیزیکی با عنوان استقرار سامانه AIMS شناخته می‌شود که سامانه PIMS به بخش خطوط لوله و سامانه WIMS به بخش چاه‌ها مربوط است.

کد خبر 285485

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =