۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۴
  • کد خبر: 285496
عقب‌نشینی دولت ترامپ از تحریم‌های ایران

دولت آمریکا برای پرهیز از افزایش قیمت نفت پیش از انتخابات این هفته در این کشور، به مشتریان نفت ایران معافیت‌هایی از تحریم‌ها ارائه کرده است.

به گزارش نشریه فوربز، اگر مسئله‌ای باشد که سیاستمداران صاحب قدرت از آن بیزار باشند، آن موضوع افزایش قیمت نفت خام پیش از انتخابات است و به همین دلیل است که دولت‌های پیشین آمریکا تلاش می‌کردند پیش از انتخابات، قیمت نفت را دستکاری کنند.

دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری کنونی آمریکا نیز در یک سال گذشته با این مشکل رو‌به‌رو بوده است. در تابستان سال 2017 میلادی، قیمت شاخص نفت خام دبلیو‌تی‌آی آمریکا حدود 40 دلار بود، اما در تابستان امسال قیمت این شاخص به حدود 70 درصد رسید.

یکی از عوامل این افزایش، سیاست‌های سختگیرانه ترامپ ضد ایران بوده است که یکی از 10 صادرکننده بزرگ نفت در جهان به شمار می‌آید و حدود پنج درصد از نفت جهان را تأمین می‌کند. این راهبرد، موجب افزایش قیمت نفت می‌شود، مگر این که بازار نفت ظرفیت مازاد فراوانی داشته باشد.

عربستان تلاش کرده که به بازارهای جهانی اطمینان دهد نفت کافی برای جبران نفت ایران دارد، اما بسیاری از تحلیلگران درباره این که عربستان بتواند به راحتی این کار را بکند، تردید دارند. استمرار اختلال در صنعت نفت ونزوئلا و کاهش صادرات نفت این کشور نیز این وضع را بدتر می‌کند.

در نتیجه، دولت ترامپ در موضعی سخت قرار دارد که در آن، همزمان می‌خواهد فشار به ایران را تشدید کند و از افزایش قیمت نفت نیز بپرهیزد. بنابراین، دولت ترامپ ناچار شد با نزدیک شدن به موعد تحریم‌ها، عقب‌نشینی کند و به هشت کشور معافیت‌هایی برای واردات نفت از ایران ارائه دهد.

کد خبر 285496

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =