ترامپ از ادعای به صفر رساندن فروش نفت ایران عقب‌نشینی کرده است

وزیر امور خارجه گفت: آمریکا مجبور شد از ادعای خود برای به صفر رساندن فروش نفت ایران عقب‌نشینی کند، امروز قرار بود فروش نفت ایران به صفر برسد، اما آمریکا این موضوع را شش ماه به تعویق انداخته است.

به گزارش خبرنگار شانا، محمدجواد ظریف، امروز (دوشنبه، 14 آبان‌ماه) در پاسخ به پرسش‌های حسینعلی حاجی‌دلیگانی، نماینده شاهین‌شهر در صحن علنی مجلس شورای اسلامی، با بیان این‌که ترامپ از ادعای به صفر رساندن فروش نفت ایران عقب‌نشینی کرده است، گفت: آمریکایی‌ها در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) ده‌ها خواسته دیگر داشتند که به هیچکدام نرسیدند و در واقع زور آنها نرسید. مذاکره این نیست که به طرف مقابل دیکته کنیم، بلکه رسیدن به یک توازن است که منافع شما هم حفظ شود.

وی افزود: برجام از استحکامی برخوردار است که همه دنیا بر آن تاکید دارند و همچنان منافع ایران را حفظ می‌کنند. در واقع مذاکرات رسیدن به تفاهمی است که برای همه قابل قبول باشد، اما آمریکایی‌ها زورشان نرسید آنچه را که می‌خواستند بگیرند، اما با گذشت یک سال‌ونیم نیز نتوانستند به خواسته‌های‌شان برسند.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: اگر تصمیم بگیریم می‌توانیم برنامه هسته‌ای خود را به مراتب بهتر از گذشته دنبال کنیم و این تصمیم با نظام است.

ظریف به موضوع بابک زنجانی اشاره کرد و گفت: اقدام‌هایی که بابک زنجانی به دلیل شرایط آن زمان انجام می‌داد شفاف نبود، این اقدام‌ها را در مسیرهای اطلاعاتی پیگیری کردیم، مشخص شد حساب‌ها در مالزی و تاجیکستان صوری است.

وی عنوان کرد: متاسفانه تحریم‌ها شرایط غیرشفاف را ایجاد و استفاده از رانت‌ها را برای برخی افراد فراهم می‌کنند. همه مراکزی را که بابک زنجانی در خارج  از کشور معرفی کرده است، فاقد مستندات بوده، با این حال وزارت امور خارجه آنچه را باید انجام داده است.

کد خبر 285502

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =