برگزاری نشست مشترک شرکت ملی گاز و سازمان آتش‌نشانی

شرکت ملی گاز ایران و سازمان آتش‌نشانی با هدف کاهش حوادث ناشی از منواکسید کربن نشست هم‌اندیشی برگزار کردند که در این نشست بر لزوم افزایش اطلاع‌رسانی درخصوص مصرف صحیح و ایمن گاز برای مردم تاکید شد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی گاز، مجید بوجارزاده، سخنگو و رئیس روابط عمومی شرکت ملی گاز در نشست هم‌اندیشی با سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی تهران که به منظور هم‌افزایی و همکاری بیشتر و نیز استفاده از تجربیات مشترک، ظرفیت‌های فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی برگزار شده بود، گفت: هم‌اکنون آمار مرگ‌ومیر ناشی از منواکسید کربن به سبب استفاده نادرست از گاز طبیعی، بسیار کاهش یافته است و این موضوع به دلیل هم‌افزایی و تعاملی است که با برخی از سازمان‌ها و به‌ویژه، آتش‌نشانی وجود دارد.

وی ضمن تقدیر از عوامل مختلف سازمان آتش‌نشانی و با اشاره به این که فرهنگ‌سازی موضوعی دائمی است و به تکرار و نهادینه‌ شدن نیاز دارد، اظهار کرد: برای همه وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و نهادهای دولتی و خصوصی که مطابق قانون، در زمینه کاهش حوادث مسئولیت دارند، ضروری است که در این زمینه و مطابق مسئولیت‌های هر بخش، اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی کنند، اما متاسفانه بسیاری از این سازمان‌ها و نهادها چنین مسئولیتی را برعهده نمی‌گیرند و این مهم اکنون فقط ازسوی شرکت ملی گاز و چند نهاد دیگر صورت می‌گیرد که کافی نیست.

بوجارزاده با بیان این که در سال‌های اخیر به درستی شاهد توسعه فعالیت‌های اطلاع‌رسانی این سازمان به‌ویژه در حوزه خطرات گاز منواکسید کربن هستیم، ادامه داد: با توجه به قوانین جاری کشور، مسئولیت فرهنگ‌سازی در این زمینه جزو وظایف دیگر سازمان‌هاست، با این حال، شرکت ملی گاز ایران همواره در جهت مسئولیت‌های اجتماعی خود با صرف زمان و هزینه همراه، نسبت به تدوین، طرح‌ریزی و اجرای برنامه‌های فرهنگ‌سازی مبادرت کرده است.

به گفته وی، مطالعات نشان داده رابطه معناداری بین میزان و کیفیت فعالیت‌های فرهنگ‌سازی، اطلاع‌رسانی، تبلیغاتی و ترویجی با کاهش حوادث گازی وجود دارد.

رئیس روابط عمومی شرکت ملی گاز با بیان این‌که هر زمان اطلاع‌رسانی در زمینه مصرف ایمن گاز بیشتر بوده، آمار حوادث کاهش یافته است، تصریح کرد: این موضوع نشان می‌دهد که مردم به پیام‌ها و گویش‌های مختلف در این باب، بی‌توجه نبوده و در بسیاری از موارد، با رعایت آنها خود را نسبت به خطرات مصون می‌سازند، به همین دلیل، برای عملکرد بهتر نیاز داریم همه نهادها و ارگان‌ها برای ارائه فعالیت‌های خود، هماهنگ، همدل و همفکر باشند.

آموزش درست و ایمن مصرف کردن به مردم

در این نشست، محمود قدیری، معاون حوزه پیشگیری و حفاظت از حریق سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران گفت: ما همانند همه مردم نسبت به حوادث ناشی از گاز طبیعی حساس هستیم، اما باید در نظر داشته باشیم که موضوع ایمنی گاز به مسائل فنی، هوش مردم و رفتار و فرهنگ مردم باز می‌گردد.

وی اظهار کرد: اگر بخواهیم رفتارهای نادرست مصرف گاز را تغییر دهیم، باید دانش مردم را بالا ببریم و به آنها آموزش درست و ایمن بدهیم، هرچند الزام‌ها قانونی بسیار ضعیفی در این موارد داریم، مثلاً نمی‌توانیم وارد حریم خانه‌ها شویم.

قدیری ادامه داد: اگر در خانه‌ای دودکش به درستی کار کند، اما هنگام شب توفان رخ دهد و دودکش خراب شود، حوادث ناگواری رخ خواهد داد، در حالی که با یک هشداردهنده می‌توان از وقوع چنین حوادث تلخی در حد امکان، جلوگیری کرد؛ هرچند به باور برخی کارشناسان، در بسیاری از موارد، مردم به این هشداردهنده‌ها هم توجه نمی‌کنند.

استفاده بیشتر از ظرفیت رسانه‌ها

سیدجلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران محور اصلی کاهش حوادث ناشی از مصرف نادرست گاز را مربوط به قانونگذاران دانست و گفت: قانون‌گذاران تعامل خوبی در این زمینه با ما ندارند و تماسی هم برقرار نمی‌کنند تا در این همکاری سازنده، نیازها و الزامات قانونی مورد نظر برای حفظ سلامت جامعه و مردم را بهتر و بیشتر درک و نسبت به آن شناخت پیدا کنند.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تاکید کرد: باید با فکر و عملکرد صحیح، آمار مرگ‌های خاموش را کاهش دهیم. اگر مردم در مورد دودکش و کلاهک توجه کافی ندارند به این معناست که سازمان‌های متولی در بحث آموزش کوتاهی کرده‌اند.

کد خبر 285537

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =