عربستان و روسیه راهی جز کاهش تولید نفت خام ندارند

نماینده ایران در هیئت عامل سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) معتقد است که عربستان و روسیه راهی جز کاهش تولید روزانه یک میلیون بشکه‌ای نفت خام ندارند.

حسین کاظم‌پور اردبیلی در پاسخ به پرسش خبرنگار رویترز درباره این‌که آیا تولیدکنندگان نیازی به اصلاح و تغییر در برنامه تولید خود دارند، گفت: افزایش عرضه سبب کاهش قیمت‌های جهانی نفت خام و کاهش درآمدهای دیگر اعضای این سازمان شده است، در حالی که این شرایط به کمک ترامپ در انتخابات میان دوره ایالات متحده آمریکا آمد.

وی افزود: روسیه و عربستان با افزایش تولید نفت، قیمت‌های جهانی این کالای راهبردی را در یک ماه گذشته 15 دلار کاهش دادند و این شرایط تنها سبب ارزان شدن قیمت بنزین در آمریکا به نفع ترامپ شد.

نماینده ایران درهیئت عامل اوپک تصریح کرد: آنها میلیاردها دلار از درآمدهای خود را از دست دادند و باعث شدند درآمدهای نفتی تولیدکنندگان کوچک‌تر نفت در آفریقا و آمریکای جنوبی نیز کاهش یابد.

بازگشت به کاهش تولید نفت در سال 2019 دوراز انتظار نیست

در همین حال دو مقام اوپکی روز چهارشنبه (16 آبان‌ماه) به خبرگزاری رویترز گفتند: بازگشت تولید کنندگان وغیرعضو اوپک به کاهش عرضه نفت خام غیر محتمل نیست. این تصمیم برای جلوگیری از مازاد عرضه و تاثیر بر قیمت‌های جهانی نفت خام در نظر گرفته می‌شود.

این دو منبع در پاسخ به گزارش خبرگزاری تاس روسیه مبنی بر این که عربستان و روسیه گفت‌وگوهای دوجانبه را برای کاهش تولید نفت در سال 2019 آغاز کرده اند، این سخنان را مطرح کردند.

برخی اعضای اوپک به رهبری عربستان و کشورهای غیرعضو این سازمان از جمله روسیه در پی فشارهای دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا برای پایین آوردن قیمت نفت و جبران کاهش تولید برخی اعضا، در ماه ژوئن تصمیم گرفتند میزان پایبندی خود به برنامه کاهش عرضه نفت خام را به 100 درصد برسانند.

یکی از دو منبع اوپکی یادشده در پاسخ به این پرسش که آیا گفت‌وگوها به کاهش تولید نفت در سال 2019 منتهی می‌شود، گفت: بی‌شک راه دیگری جز این وجود ندارد.

قیمت‌های جهانی نفت خام در پی افزایش عرضه، روند کاهشی در پیش گرفته است، اگرچه انتظار می رود تولید برخی اعضای کاهش یابد، پیش‌بینی‌ها از مازاد عرضه  در سال 2019 و کاهش تقاضا حکایت دارد.

نشست کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق کاهش عرضه اوپک و غیراوپک (JMMC) روز یکشنبه (20 آبان‌ماه) درابوظبی برگزار خواهد شد.

در همین حال، یک منبع اوپکی دیگر اعلام کرد که کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق کاهش عرضه اوپک و غیراوپک (JMMC) می‌تواند برای نشست مشترک آینده اوپک و غیراوپک در وین به‌منظور در نظر گرفتن برنامه‌ جدید تولید در سال 2019 توصیه‌ای داشته باشد.

وی افزود: هر بحث جدی در این باره درباره نشست دسامبر در وین خواهد بود.

صدوهفتاد و پنجمین نشست عادی وزیران نفت و انرژی اوپک ششم دسامبر (پنجشنبه، 15 آذرماه) و پنجمین نشست مشترک وزیران نفت و انرژی اوپک و غیراوپک هفتم دسامبر (جمعه 16 آذرماه) در وین برگزار می‌شود.

کد خبر 285551

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =