باید به تلاش‌های مشترک‌ برای حفظ توازن و ثبات بازار نفت ادامه دهیم

رئیس دوره‌ای اوپک بر ادامه تلاش‌های مشترک اعضای این سازمان برای حفظ توازن و ثبات بازار نفت تاکید کرد و گفت: در این مسیر، همکاری‎های مشترک با دوستان غیراوپکی نیز حائز اهمیت است.

به گزارش خبرنگار اعزامی شانا به وین، سهیل المزروعی امروز (پنجشنبه، 15 آذرماه) در افتتاحیه یکصدوهفتادوپنجمین نشست این سازمان، با بیان این‎که همه می‌توانیم بگوییم سال 2018 سال مثبتی بوده است، ادامه داد: ما شاهد پیشرفت مثبت در حذف مازاد ذخیره‌سازی بودیم و بازار بازگشت بیشتری به توازن داشت و همکاری عالی میان اعضای اوپکی و غیر اوپکی توافق جهانی کاهش تولید نفت در جریان بود. موفقیت‌ این کشورها در خدمت منافع مصرف‌کنندگان، تولیدکنندگان، صنعت نفت و اقتصاد جهانی بوده است.

به گفته وی، هیچ تردیدی نیست که توافق یادشده، یک موفقیت بوده است و خوش‌بینی و اعتمادبه‎نفس بیشتری در بازار نفت ایجاد کرده و از پشتیبانی دیگر تولیدکنندگان و همچنین مصرف‌کنندگان و سازمان‌های جهانی مختلف برخوردار شده است. با این همه، فکر می‌کنم می‌توانیم تأیید کنیم که کار ما پایان نیافته است.

رئیس دوره‌ای اجلاس اوپک تصریح کرد: با نگاه به سال 2019 میلادی، شاهد مجموعه‌ای جدید از چالش‌ها هستیم. از جمله این چالش‌ها، افزایش عرضه فراتر از تقاضای جهانی است و نشانه‌هایی از کند شدن رشد تقاضا مشاهده می‌شود.

المزروعی افزود: امروز این حیاتی است که ما فاصله احتمالی میان عرضه و تقاضای نفت در سال 2019 میلادی و چگونگی تأثیر آن بر سطح ذخیره‌سازی و توازن بازار را که در دو سال گذشته به سختی به آن دست یافته‌ایم، ارزیابی کنیم. مطمئنم که همه کشورهای عضو با دبیرخانه اوپک و شریکان غیراوپکی ما همکاری می‌کنند.

وی ادامه داد: ما باید بر تلاش‌های مشترک‌مان برای توازن بازار که در سال 2018 به آن دست یافتیم، حفظ ثباتی که همه خواهان آن هستیم و تضمین این که بنیادی محکم وجود دارد که به صنعت نفت امکان سرمایه‌گذاری لازم برای تحقق تقاضای آینده نفت را می‌دهیم، تمرکز کنیم. این مستلزم آن است تا راهبردی را که در ژوئن 2018 اتخاذ کردیم، تغییر دهیم.

وزیر انرژی امارات عنوان کرد: در این زمینه، باید اهمیت یک اوپک چابک و آینده‎نگر را به خود یادآوری کنیم و قدر تلاش‌های مشترک با دوستان غیر اوپکی را در قالب توافق جهانی کاهش تولید نفت بدانیم. تجربه بارها نشان داده است که اصل پایدار همکاری و شجاعت برای تجربه چیزهای جدید، همچون توافق جهانی کاهش تولید نفت، می‌تواند موفقیت‌های بزرگ به همراه داشته باشد.

المزروعی اظهار کرد: بنابراین تلاش برای تداوم رابطه‌ای دائمی‌تر با تولیدکنندگان نفت غیرعضو اوپک مهم است تا به‌طور مستمر با متغیرهای مداوم بازار انطباق یابیم و به رویارویی با چالش‌ها و فرصت‌هایی که در ماه‌ها و سال‌های آینده در پیش داریم، کمک کنیم. انتظار حمایت شما در اتخاذ تصمیم درست در نشست امروز و نیز حمایت از یک قطعنامه مثبت همراه با دوستان غیر اوپکی را در نشست فردا (16 آذرماه) دارم.

وی همچنین اظهار کرد: اوپک نامه‌ای از قطر دریافت کرد که از قصد این کشور برای خروج از عضویت در این سازمان از یکم  ژانویه طبق ماده هشت اساسنامه اوپک خبر داده است؛ همه کشورهای عضو حق حاکمیتی خروج از سازمان را دارند و این نیازمند هیچ تأییدی از سوی نشست اوپک نیست. این سازمان به تصمیم اتخاذشده از سوی دولت قطر احترام می‌گذارد.

کد خبر 286077

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =