نگرانی عربستان از دست نیافتن به توافق در نشست اوپک

وزیر انرژی، صنایع و منابع معدنی عربستان گفت: نگرانی‎هایی درباره دست نیافتن به یک توافق نهایی در اوپک و تاثیر منفی آن بر قیمت‎ها وجود دارد.

به گزارش خبرنگار اعزامی شانا به وین، خالد الفالح، وزیر انرژی، صنایع و منابع معدنی عربستان، امروز (پنجشنبه، ۱۵ آذرماه) و پیش از آغاز نشست اوپک، در جمع خبرنگاران، در پاسخ به این سوال که آیا امکان دارد نشست امروز اوپک بدون دستیابی به نتیجه‌ای در ارتباط با کاهش تولید پایان یابد، گفت: همه گزینه‌ها روی میز و در حال بررسی است. هم‌اکنون دستور کار ما توافق بر سر کاهشی میان 500 هزار تا یک میلیون و 500 هزار بشکه است، اما فارغ از نتیجه، همه تلاش ما متمرکز بر برقراری تعادل میان عرضه و تقاضا خواهد بود. به این ترتیب می‌توانیم اطمینان یابیم که بازار به شرایط افزایش سطح ذخیره‌سازی نفت خام برنمی‌گردد.

وی در پاسخ به این‎که آیا سطح تولید ماه اکتبر برای اجرایی شدن کاهش تولید در نظر گرفته شده است، گفت: پیشنهادهایی مبنی بر این‎که بالاترین سطوح عرضه ماه‌های اکتبر و سپتامبر را در نظر بگیریم مطرح شده است، اما این به جزئیات مربوط می‌شود.

وزیر انرژی عربستان با بیان این که هدف اصلی ما کاهش عرضه به میزان کافی است نه به میزان خیلی زیاد که منجر به شوک در بازار شود، افزود: این کاهش عرضه باید در سطحی باشد که بتوانیم با مشارکت یکسان اعضا، بازار را به سوی تعادل سوق دهیم.

الفالح درباره مجموع کاهش تولید اوپک و غیراوپک نیز گفت: فکر می‌کنم کاهش یک میلیون بشکه‌ای کافی باشد، اما هنوز اطلاعی از رقم نهایی ندارم که این میزان فردا (جمعه) مشخص خواهد شد.

وی با بیان این‎که میزان کاهش تولید روسیه متغیر پیچیده‌ای است و به مشارکت سایر اعضا بستگی دارد، افزود: گمان می‌کنم برنامه مورد نظر برای کاهش تولید از سه ماه نخست سال آینده میلادی آغاز شود.

وزیر انرژی، صنایع و منابع معدنی عربستان گفت: فردا با روس‎ها دیدار خواهیم داشت و تعدادی راهکار نیز در نظر داریم.

آمریکا در جایگاهی نیست که موضوعی را به اوپک دیکته کند

وی با اشاره به دیدار خود با برایان هوک، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران افزود: در این دیدار مسائل بسیاری مطرح شد و برنامه‌ها و دیدگاه‌های دولت آمریکا را در ارتباط با تحریم (ایران) دریافت کردم.

الفالح در پاسخ به این پرسش که آیا برایان هوک درخواست رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر عدم کاهش عرضه را مطرح کرد، گفت: فرستاده آمریکا در جایگاهی نیست که بتواند موضوعی را به ما دیکته کند. سیاست ما مبنی بر کاهش عرضه نه تنها به نفع پادشاهی عربستان، بلکه به نفع همه مشارکت‎کنندگان خواهد بود.

 وزیر انرژی، صنایع و منابع معدنی عربستان در پاسخ به این سوال که آیا نگران هشدارهای آقای ترامپ مبنی بر کاهش ندادن تولید نیستید، تصریح کرد: آقای ترامپ برای مصرف‌کنندگان آمریکایی صحبت می‌کند و با توجه به این‌که ایالات متحده بزرگ‌ترین مصرف‌کننده نفت است و تقریبا 20 درصد نفت جهان در این کشور مصرف می‌شود، مصرف‌کننده‌های آمریکایی مانند مصرف‌کننده‌های فرانسوی یا هندی به دنبال انرژی با قیمت ارزان‌تر هستند. بنابراین این حق آمریکاست که به دنبال انرژی ارزان برای شهروندان آمریکایی باشد، اما سرانجام آنچه اتفاق خواهد افتاد در مسیر برقراری تعادل بین عرضه و تقاضا خواهد بود.

کد خبر 286079

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =