۱۶ آذر ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۲
  • کد خبر: 286099
قطعنامه‎ پایانی نشست اوپک صادر شد

نشست 175 اوپک با صدور قطعنامه 179.915 مبنی بر حصول توافق اعضای این سازمان برای کاهش تولید نفت به میزان 800 هزار بشکه در روز از آغاز سال 2019 میلادی پایان یافت.

به گزارش خبرنگار اعزامی شانا به وین، در بخشی از قطعنامه 179.915 اوپک آمده است:

با تأکید بر تعهد مستمر اوپک بر ثبات بازارها، منافع مشترک کشورهای تولیدکننده، عرضه کارآمد، اقتصادی و امن به مصرف‎کنندگا‎ن، بازگشت سود منصفانه برای سرمایه‌گذاری‌ها و با توجه به شرایط و جو روانی کنونی بازار و بازگشت اطمینان و سرمایه‌گذاری کافی به صنعت نفت برای تأمین تقاضای آینده؛ با توجه به عوامل بنیادین کنونی در بازار و دیدگاه همگانی بازار درباره افزایش عدم توازن در سال 2019 میلادی، اجلاس اوپک تصمیم گرفت که مجموع افزایش تولید مشاهده‌شده در نیمه دوم سال 2018 میلادی را به میزان 800 هزار بشکه در روز (معادل 2.5 درصد کاهش) نسبت به سطح تولید اوپک در اکتبر 2018 پایین بیاورد.

این توافق از یکم ژانویه 2019 برای یک دوره اولیه 6 ماهه معتبر است و یک بازبینی در آوریل 2019 خواهد داشت. از کمیته وزارتی خواسته شد تا بر اجرای منصفانه قطعنامه یادشده نظارت کند و به رئیس نشست اوپک گزارش دهد.

همه کشورها تلاش خواهند کرد که در اصلاح تولید مشارکت کنند، به جز زمانی که طبق شرایط خاص این مشارکت‌ها قابل دستیابی نباشند. در آن صورت رئیس اجلاس به همراه دبیرکل نامه‌ای صادر و چنین معافیتی را تجویز می‌کنند.

بر اساس این گزارش، نشست اعضای اوپک پس از دو روز مذاکرات فشرده، به توافق برای کاهش 800 هزار بشکه‎ای تولید روزانه نفت اعضای این سازمان از ابتدای سال جدید میلادی برای مدتت 6 ماه منتهی شده است.

بیژن زنگنه، وزیر نفت امروز (جمعه، 16 آذر ماه) پیش از ترک دبیرخانه اوپک در جمع خبرنگاران، با اشاره به معافیت ایران از مشارکت در این توافق، نتیجه نشست را رضایت‎بخش توصیف کرده بود.

وی در این باره گفت: «ایران از مشارکت در این توافق مستثنا شده است و نامه معافیت را از اوپک دریافت می‎کند».

کد خبر 286099

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =