۲۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۴
  • کد خبر: 286348
پاسخ شرکت ملی گاز به خبرگزاری میزان

شرکت ملی گاز ایران به خبری با عنوان «سکوت شرکت انتقال گاز در مقابل چند سوال/ مسئول حوادث اخیر انفجار لوله گاز کیست؟» پاسخ داد.

به گزارش شانا، متن پاسخ شرکت ملی گاز به خبرگزاری میزان به این شرح است:

«به استحضار می‌رساند شرکت انتقال گاز ایران به عنوان بهره‌بردار شبکه گاز کشور با بهره‌گیری از نیروی انسانی ماهر، توانمند، باتجربه و با استفاده از تجهیزات و فناوری‌های روزآمد، زیرساخت‌های گازرسانی مناطق عملیاتی کشور را به‌طور پیوسته و پایدار مورد بررسی و پایش قرار می‌دهد، به گونه‌ای که کوچک‌ترین نقص در کمترین زمان، شناسایی و نسبت به رفع آن اقدام می‌شود.

همچنین در چارچوب برنامه‌ریزی‌های سالانه، تعمیرات اساسی زیرساخت‌های گازرسانی با بهره‌گیری از نرم‌افزار‌های روزآمد دنیا انجام می‌شود و افزون بر تعمیرات گسترده، شبکه انتقال و تأسیسات تقویت فشار گاز نیز به صورت دائم مورد پایش قرار می‌گیرد، به گونه‌ای که در سال‌های گذشته، بخش‌هایی از این شبکه، با توجه به گزارش‌های پیگرانی هوشمند و نشت‌یابی‌ها، تعمیر و تعویض شده است.

امروز با پیشرفت فناوری و بهره‌گیری اصولی از سیستم حفاظت کاتدی، دیگر نمی‌توان برای خطوط لوله عمر مفید تعیین کرد، زیرا میزان کارکرد خطوط لوله گاز با توجه به جغرافیا و استفاده‌ای که از آنها صورت می‌گیرد، متغیر است و بخش مهمی از عمر خط لوله به چگونگی نگهداری از آن باز می‌گردد، آنچنان که برخی خطوط لوله اجرا شده در دیگر کشور‌ها عمری صد ساله دارند!

برخلاف ادعای آن خبرگزاری و ارتباط دو حادثه استان خوزستان به عمر بالای خطوط، به اطلاع می‌رساند شبکه انتقال گاز استان خوزستان در قالب «طرح جامع استان خوزستان» با همکاری شرکت گاز استان خوزستان و منطقه یک عملیات انتقال گاز در سال‌های گذشته تعویض و خطوط لوله جدید، جایگزین آنها شده است.

نقطه قابل تأمل و غیر قابل قبول! ربط دادن حادثه خط لوله انتقال گاز ششم سراسری به خط لوله ۱۰ اینچی باغملک به عمر بالای ۴۷ سال و فرسودگی این خطوط است، درحالی که این خطوط در سال ۹۶ به بهره‌برداری رسیده‌اند!

خط لوله ۱۰ اینج مارون – گندمکار نیز نه تنها هیچ گونه فرسودگی نداشته، بلکه از خطوط جوان کشور به حساب می‌آید که متاسفانه به دلیل حفاری‌های غیرمجاز کشاورزان و در نتیجه آسیب‌دیدگی لوله به وسیله ماشین‌آلات کشاورزی دچار حادثه شد و در همان زمان از سوی فرمانداری شهرستان باغملک علت حادثه اطلاع‌رسانی شد. فایل‌های مربوطه در بایگانی اکثر خبرگزاری‌ها موجود و قابل رصد است.

از سوی دیگر، دلیل حادثه‌دیدگی خط لوله انتقال گاز ششم سراسری نیز، ترکیدگی بر اثر رانش زمین به دلیل بارندگی‌های بی‌سابقه در محل حادثه بوده که از سوی کارشناسان و مراجع ذی‌صلاح نیز تأیید و در زمان وقوع از سوی فرمانداری شهرستان اندیمشک نیز اطلاع‌رسانی شده است.»

کد خبر 286348

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =