اولویت‎های پژوهشی شرکت ملی نفت ایران در یک نگاه

سرپرست پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران با اشاره به شناسایی 79 اولویت پژوهشی این شرکت، گفت: پژوهشگران می‎توانند برای انجام پژوهش و تحقیق در حوزه فعالیت‎های این شرکت، مطابق با اولویت‎های تعیین‎شده اقدام کنند.

ابراهیم طالقانی در این زمینه به خبرنگار شانا گفت: به این منظور، از شرکت‎های تابع شرکت ملی نفت ایران خواستیم چالش‎های 10 سال آینده خود را اعلام کنند و سپس با دعوت از کارشناسان و برگزاری جلسات کارشناسی مستمر، این اولویت‎ها جمع‎آوری، بررسی و غربالگری شد.

به گفته وی، سرانجام 79 اولویت پژوهشی شرکت ملی نفت ایران و شرکت‎های تابع در قالب 11 دسته مشخص شد و امیدواریم پژوهش‎های آتی به رفع تدریجی هر یک از این چالش‎ها کمک کند.

بر اساس این گزارش، این 11 دسته مشتمل بر ازدیاد برداشت نفت، تولید و بهره‎برداری، مدل‌سازی و کنترل و مدیریت مخازن، نگهداشت تخصصی تولید، ارتقای فناوری در عملیات و سرویس‎های حفاری، اکتشاف و علوم زمین، ساخت تجهیزات و مواد، حفاظت صنعتی و محیط زیست، مطالعات راهبردی و زیرساختی و بهره‎وری، بهینه‎سازی مصرف انرژی و تولید بانک اطلاعاتی یکپارچه  است که در هر دسته به چالش‎های مشخصی پرداخته شده است.

به طور مثال، در بخش ازدیاد برداشت نفت، به چالش‎هایی از جمله عدم بهره‎گیری از فناوری‎های نوین چاه‎محور (IOR)، عدم شناخت دقیق روش‎های EOR متناسب با میدان‌های ایران و بازده کم عملیات تزریق آب به روش‎های مرسوم مطرح است و در بخش تولید و بهره‎برداری، چالش‎هایی مانند راندمان پایین تجهیزات و فرایندهای بهره‎برداری، ناکارآمدی عملیات اسیدکاری در برخی موارد برای انگیزش چاه، افزایش H2S در چاه‎های تولیدی نفت و گاز، تغییر مشخصات نفت و گاز تولیدی و تولید ماسه در چاه‎ها مورد اشاره شده است.

در بخش مدل‌سازی، کنترل و مدیریت مخازن نیز چالش‎هایی از جمله فقدان بهره‎گیری از روش‎های نوین مدل‌سازی مخازن شکاف‌دار و نبود مدل ژئومکانیکی جامع برای محاسبه فشار تزریق و عملیات شکست هیدرولیکی و حفاری و کنترل ذرات سازندی عنوان شده و در بخش نگهداشت تخصصی تولید، چالش‎هایی مثل افزایش نسبت آب به نفت و کاهش بهره‎دهی چاه‎ها خودنمایی می‎کند.

قدیمی بودن دستگاه‎های نمودارگیری و ادوات رشته‎های تکمیلی ساخته شده داخلی، نشتی از لوله‎های مغزی و محدود بودن دانش و تجربه در حفاری آب‎های عمیق نیز از جمله چالش‎هایی به شمار می‌رود که در بخش ارتقای فناوری در عملیات و سرویس‎های حفاری بر آن تاکید شده است.

در بخش اکتشاف و علوم زمین به چالش‎هایی مانند عدم به‌کارگیری فناوری‎های نوین در پردازش اطلاعات لرزه‎ای، عدم توسعه فناوری بهبود تصویرسازی زیرسطحی در اکتشاف منابع هیدروکربوری، شناخت کم ساختارهای زمین‎شناسی و ناشناخته بودن بسیاری از مسائل مربوط به شیل‏‌های نفتی و گازی اشاره شده است.

در بخش ساخت تجهیزات و مواد، چالش قدیمی و فرسوده بودن برخی واحدهای بهره‎برداری و تجهیزات سطح‎الارضی، در بخش حفاظت صنعتی و محیط زیست  چالش انتشار گازهای همراه نفت، مصرف بالای مواد شیمیایی و مقاوم نبودن برخی تاسیسات در برابر زلزله و دیگر بلایای طبیعی و در بخش بهینه‎سازی مصرف انرژی، مشکلات ناشی از فقدان بازار بهینه‎سازی مصرف و فقدان سازوکارهای مناسب برای گسترش فعالیت‎ شرکت‎های خدمات انرژی آمده است.

چالش‎هایی مانند کمبود مدیریت تعمیرات و نگهداری دارایی‎های فیزیکی و کمبودها در حوزه مدیریت پروژه در بخش مطالعات راهبردی و زیرساختی و بهره‎وری و نبود نرم‎افزارهای بومی و استفاده نکردن از فناوری‎های نوین در مدیریت میدان‌های نفت و گاز در بخش تولید بانک اطلاعاتی یکپارچه مدنظر قرار گرفته است.

کد خبر 286382

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =