ظرفیت ذخیره‎سازی میعانات گازی پارس جنوبی 2 میلیون بشکه افزایش یافت

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس از بهره‌برداری چهار مخزن ذخیره‌سازی میعانات گازی پارس‌جنوبی در مجموع با ظرفیت 2 میلیون بشکه خبر داد.

به گزارش خبرنگار شانا، محمد مشکین‌فام امروز (اول دی‌ماه) در نشستی خبری که به مناسبت بیستمین سالروز تاسیس شرکت نفت و گاز پارس برگزار شد، گزارشی از عملکرد این شرکت ارائه داد.

وی مجموع ذخایر گازی میدان‌های تحت مدیریت این شرکت شامل پارس‌جنوبی، پارس شمالی، فرزاد A و B، گلشن، فردوسی، بلال و کیش را 673 تریلیون فوت‌مکعب عنوان کرد و گفت: توسعه میدان گازی کیش به‌تازگی به شرکت نفت و گاز پارس واگذار شده است که فاز اول آن از سوی شرکت مهندسی و توسعه نفت اجرا شده و باقی فازهای این میدان در آینده تکمیل خواهد شد.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس ظرفیت تولید گاز غنی از میدان مشترک پارس جنوبی با قطر را 600 میلیون مترمکعب در روز عنوان کرد و افزود: بلوک‌های مرزی این میدان مشترک به جز فاز 11 در مدار تولید قرار دارند و تا پایان امسال ظرفیت برداشت گاز ترش از فازهای در حال توسعه این میدان (13، 14، 22-24) افزایش می‌یابد.

برداشت گاز از پارس جنوبی در 5 سال اخیر دوبرابر شد

مشکین‌فام با بیان این‌که تولید گاز غنی از میدان پارس جنوبی تا پایان سال 92 با بهره‌برداری از 110 حلقه چاه، روزانه 285 میلیون مترمکعب بوده است، افزود: هم‌اکنون ظرفیت برداشت گاز از این میدان مشترک با 267 حلقه چاه تولیدی به مرز 600 میلیون مترمکعب رسیده و بیش از 2 برابر افزایش یافته است.

وی همچنین برداشت تجمعی گاز ترش از پارس جنوبی را 1348 میلیارد مترمکعب اعلام و اظهار کرد: تولید گاز از ابتدای توسعه میدان گازی پارس جنوبی تا سال 92 معادل 596 میلیارد متر مکعب بوده که در پنج سال اخیر به بیش از دو برابر رسیده است.

مدیرعامل شرکت نفت گاز پارس، میانگین برداشت روزانه گاز از پارس جنوبی را 583 میلیون مترمکعب اعلام کرد و با بیان این که 70 درصد سبد انرژی کشور را در برمی‌گیرد، افزود: براساس تکلیف وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران، افزایش روزانه  85 میلیون مترمکعب گاز را در دستور کار داریم که تا امروز افزایش ظرفیت تولید 28 میلیون مترمکعب از فاز 14 محقق شده و افزایش ظرفیت 56 میلیون مترمکعب تا اواسط بهمن‌ماه محقق می‌شود.

مشکین‌فام با اشاره به این که سه ردیف شیرین‌سازی فازهای 13 و 24-22 در مدار بهره‌برداری قرار دارد و تا پایان هفته جاری آخرین ردیف شیرین‌سازی فاز 13 وارد مدار تولید خواهد شد، افزود: همچنین آخرین ردیف شیرین‌سازی فاز 24-22 هم تا اواسط بهمن‌ماه به بهره‌برداری می‌رسد.

به گفته وی، سومین سکوی دریایی فاز 14 هم تا پایان امسال نصب و راه‌اندازی خواهد شد و ظرفیت برداشت از این فاز تا 42 میلیون مترمکعب در روز افزایش می‌یابد.

تولید گاز از پارس جنوبی به 600 میلیون مترمکعب می‌رسد

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس در ادامه این نشست خبری با بیان این‌که در مجموع 13 پالایشگاه گازی در منطقه پارس جنوبی واقع شده است، گفت: تا کنون هشت پالایشگاه منطقه عسلویه در مدار تولید قرار گرفته و تحویل بهره‌بردار شده است، همچنین پنج پالایشگاه در منطقه تنبک و اختر (سایت دو پارس جنوبی) واقع شده که دو پالایشگاه 19 و 12 به بهره‌بردار تحویل شده است.

وی در مقایسه برداشت گاز از میدان مشترک گازی پارس جنوبی با قطر، با اشاره به این‌که کشور قطر توسعه فازهای مشترک از این میدان را زودتر از ایران آغاز کرده است، گفت: برداشت گاز از این میدان مشترک از سال 81 در هر دو کشور آغاز شد و تا سال 86 همتراز بوده است، اما پس از آن به مدت هشت سال قطر در برداشت گاز از بزرگ‌ترین میدان گازی جهان از ایران پیشی گرفت.

مشکین‌فام تصریح کرد: ظرفیت تولید گاز قطر در میدان پارس جنوبی در آن هشت سال به 600 میلیون مترمکعب رسید، در حالی که ظرفیت تولید ایران 285 میلیون مترمکعب در روز بود.

وی با اشاره به این که در فاصله سال‌های 92 تا 97، برداشت ایران از مخزن مشترک پارس جنوبی 372 میلیون مترمکعب افزایش یافته است، ادامه داد: از سال 92 توسعه در پارس جنوبی شتاب بیشتری گرفت، تا جایی که با توسعه فازهای این میدان تا پایان امسال تولید گاز از پارس جنوبی به مرز 600 میلیون مترمکعب خواهد رسید.

کد خبر 286399

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =