گزارش نهایی صنعت نفت در حوزه مسئولیت اجتماعی بهمن آماده می‎شود

مشاور وزیر نفت در امور اجتماعی گفت: با ارسال گزارش‎های پایداری شرکت‎های تابع نفت تا بهمن ماه امسال، گزارش‎های نهایی صنعت نفت در حوزه مسئولیت اجتماعی آماده می‎شود.

به گزارش شانا، سیدامیر طالبیان درباره گزارش پایداری توضیح داد: بخشی از عملکرد آماری را باید تامین رضایت مردم دانست که نوعی فایده اجتماعی است و بخشی را هم باید به شکل آمار ریالی و کمّی ارائه دهیم. در این زمینه موضوعی با عنوان گزارش پایداری وجود دارد؛ این گزارش‎ها سالانه یا دوسالانه است. شرکت‎های ما تهیه گزارش پایداری را شروع کردند و ما هم راهنمایی را به عنوان گزارش‎دهی در اختیارشان گذاشتیم.

وی افزود: قرار است شرکت‌ها گزارش پایداری خود را تا بهمن ماه به ما ارائه کنند که آمار و ارقام براساس شاخص از جمله محیط زیست، کارکنان و جامعه محلی ارائه می‎شود.

طالبیان گفت: رتبه کشور ما در زمینه مسئولیت اجتماعی پایین است. براساس بررسی انجام شده از سوی نشریه و داده‎های اتاق بازرگانی ایران، در سال 1389 میانگین رتبه ایران در موضوع مسئولیت اجتماعی شرکت در بین 153 کشور، برابر با 80 بوده که دو سال بعد این رتبه با 11 پله سقوط به 91 رسیده است. بخش مهمی از این وضع، به دلیل مشخص نبودن و گزارش نشدن اقدام‎های مسئولیت اجتماعی شرکت‎های فعال، به‌خصوص در بخش معدن و صنعت نفت کشور بوده است و استاندارد جهانی «G4» می‎تواند به ما در این زمینه کمک کند.

وی ادامه داد:«G4» باید در صنعت نفت اجرا شود که به این منظور، دو برنامه را مدنظر قرار داده‎ایم؛ یکی ایجاد نظام‌نامه یکپارچه مسئولیت اجتماعی صنعت نفت است که شرکت‌ها را تشویق کنیم تا به سمت توانمندسازی، زمینه‌سازی و ریل‎گذاری برای توسعه اجتماعی اقتصادی حرکت و از خدمات رسانی مستقیم پرهیز کنند؛ زیرا خدمات‎رسانی مستقیم انتها ندارد. در این نظام‌نامه تشویق می‌کنیم تا از طریق «GRI» که یک شاخص است، با هم هماهنگ شویم و کار غیرهدفمندی در نفت انجام نشود. این نظام‎نامه اکنون در مرحله ویرایش قرار دارد.

طالبیان با بیان این‎که از نظر توسعه اجتماعی به دنبال توانمندشدن زیرساخت‎های اجتماعی هستیم، افزود: به همین دلیل از چند سال قبل، برگزاری  برنامه کلاس‌های کنکور را در مناطق عمده نفت و گاز اعم از پارس جنوبی و غرب کارون برای دانش‌آموزان سال آخر تحصیلی شروع کردیم که نفت با هزینه خود این اقدام را انجام می‌دهد. با این فرض که این‌ها همان توسعه‌گران اجتماعی آینده این مناطق خواهند بود. در همین زمینه کار آموزش‌های فنی حرفه‌ای را برای جوانان این مناطق آغاز کردیم که پیمانکاران بهانه‎ای از نظر به‌کارگیری نیرو نداشته باشند.

وی گفت: در گذشته، امکانات تحصیلی مناسبی در اختیار مردم این مناطق نبود. ما برای جبران این مسئله، اقدام به آموزش فنی حرفه‌ای کردیم و نگاه‌مان هم این بود که مردم در این مناطق از طرق مختلف توانمند شوند و بتوانند نحوه مشارکت با صنعت نفت را مدیریت کنند.

طالبیان، تقویت علمی دانش‌آموزان مناطق جنوب، آموزش‎های فنی حرفه‎ای و تقویت مراکز فنی حرفه‎ای، برون‎سپاری فعالیت‎ها و اجرای دو برنامه پنج ساله در پارس جنوبی و غرب کارون مشتمل بر پروژه‌های عمرانی، خدماتی، بهداشتی و آموزشی را از مهم‌ترین اقدام‌های وزارت نفت در حوزه مسئولیت اجتماعی عنوان کرد.

کد خبر 286414

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =