آثار توسعه صنعت گاز و پتروشیمی در نقاط مختلف ایران مشاهده می‌شود

رئیس جمهوری گفت: امروز آثار خودکفایی در حوزه گاز و توسعه پتروشیمی را در نقاط مختلف کشور مشاهده می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار شانا، دکتر حسن روحانی، امروز (سه‌شنبه، چهارم دی‌ماه) با حضور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی هنگام ارائه لایحه بودجه سال ۹۸ کل کشور به مجلس شورای اسلامی در جمع نمایندگان به موضوع تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران اشاره کرد و گفت: تحریم بر زندگی مردم بی‌تاثیر نیست، اما آمریکا شکست‌خورده این تحریم خواهد بود.

وی افزود: هدف اصلی آمریکا از تحریم‌ها و فشارها که مستقیم بر ملت ایران، مردم منطقه و بر شرکت‌های تجاری و اقتصادی جهان بوده و برخلاف همه مقررات بین‌المللی است، به زانو در آوردن نظام پرقدرت جمهوری اسلامی ایران است.

رئیس جمهوری با بیان این‌که در تامین گازوئیل مورد نیاز کشور به خودکفایی رسیده‌ایم و در تامین بنزین مورد نیاز کشور نیز به‌زودی به خودکفایی خواهیم رسید، تصریح کرد: کشوری هستیم که توانست حرکت بزرگ در تولید کالاهای مهم از قبیل فولاد و محصولات پتروشیمی به‌وجود بیاورد و در زمینه گاز خودکفا شود.

روحانی با تاکید بر این‌که همه جا آثار حرکت صنعت گاز و پتروشیمی را مشاهده می‌کنیم، عنوان کرد: بخش نفت ما بسیار توانمند است و حتی بسیاری اعتبار این بخش را به اندازه دولت می‌دانند. نفت قدرتمند باید به صحنه بیاید، سرمایه‌گذاری‌ها در این حوزه باید توسعه یابد، هرچند آمریکا سدی در برابر سرمایه‌گذاری‌ها ایجاد کرده، اما راه سرمایه‌گذاری داخلی باز است.

لزوم باسازی ساختارهای اقتصادی کشور

وی با اشاره به این‌که اگر ساختارهای اقتصادی صحیح باشد تحریم‌ها کم اثر خواهد شد، افزود: ساختارهای اقتصادی ما در ده‌ها سال گذشته و حتی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی نامناسب بوده است که اگر این ساختارها مناسب بود می‌توانستیم بودجه سال‌های گذشته و سال 98 را بدون نفت ارائه کنیم.

رئیس جمهوری تاکید کرد: کل نفت در سال 98، در بودجه‌ای که امروز تقدیم مجلس شورای اسلامی می‌شود، 142 هزار میلیارد تومان است. بودجه پارسال نقطه مثبت داشت و آن نقد مردم نسبت به بودجه بود. خواهش می‌کنم امسال نیز مردم ما بعد از انتشار بودجه حرف بزنند، اشکال و نقد کنند.

روحانی با بیان این‌که امروز ذخایر بانک مرکزی از لحاظ اسکناس از هر روز دیگر بهتر است، تصریح کرد: امروز مشکلات بانک مرکزی به حداقل ممکن رسیده و تلاش برای روابط بانکی با دیگر کشورها باوجود تحریم ادامه دارد. در واقع ثبات مالی و ارزی در یکی دو ماه گذشته به‌ویژه پس از 13 آبان‌ماه را شاهد هستیم.

وی ادامه داد: همانطور که به مردم قول دادم 13 آبان هیچ تاثیری در ما نخواهد گذاشت و آمریکا از همه توان خود در مورد ایران استفاده کرد و 13 آبان کار جدیدی نکرده و مشکل جدیدی را برای مردم ایجاد نخواهد کرد، اتفاقا دیدیم که  بعد از 13 آبان شرایط کشور، آرام‌تر شد.

رئیس جمهوری با بیان این‌که روابط خارجی ما باید مستحکم‌تر شود، عنوان کرد: از شما می‌پرسم، هم اکنون که آمریکا ما را تحریم کرده است، چند کشور دنیا حامی آمریکا هستند، تعداد حامیان آمریکا در جهان به انگشتان یک دست هم نمی‌رسد.

روحانی با بیان این‌که در سیاست بودجه‌ای سال آینده همانند سیاست بودجه‌ای پارسال، چند نکته برای ما بسیار مهم است، گفت: نخستین مسئله در تحریم، فشار به اقشار جامعه به‌ویژه دهک‌های پایین است که به آنها فشار بیشتری وارد می‌شود، زیرا شرایط تورمی در ماه‌های گذشته مناسب نبود و مردم به زحمت افتاده‌اند، در این شرایط باید برای اقشار ضعیف جامعه، سال آینده تصمیم‌‌های مهمی را اتخاذ می‌کردیم که این کار را در بودجه سال آینده انجام داده‌ایم.

کد خبر 286466

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =