کهگیلویه و بویر احمد یک گام تا تبدیل شدن به استان سبز

استان کهگیلویه و بویراحمد با گازرسانی 100 درصدی جمعیت شهری و 75 درصدی جمعیت روستایی تنها یک گام تا تبدیل شدن به استان سبز فاصله دارد.

به گزارش خبرنگار اعزامی شانا به استان کهگیلویه و بویراحمد، رحمان خادم، مدیرعامل شرکت گاز این استان پس از بازدید خبرنگاران از طرح‌های گازرسانی و مناطق سخت‌گذر در نقاط کوهستانی روستایی در نشستی مطبوعاتی به ارائه توضیحاتی درباره عملکرد شرکت گاز استان پرداخت و با بیان این‌که این شرکت از سال 78 به صورت مستقل کار خود را آغاز کرده است، گفت: استان کهگیلویه و بویراحمد در دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی گازرسانی نشده بود، اما پس از انقلاب اسلامی با ارائه خدمات نظام و دولت‌ها به همه نقاط کشور، این استان نیز گازرسانی شد.

وی با بیان این که کهگیلویه و بویراحمد به لحاظ داشتن مناطق کوهستانی و سخت‌گذر در کنار وجود منابع طبیعی و محیط زیست خوب و نیز ذخایر نفت و گاز شرایط متفاوتی نسبت به دیگر استان‌ها دارد، اظهار کرد: توجه به زیرساخت‌ها و تغییر رویکرد برای توسعه گازرسانی در برنامه شرکت گاز استان قرار گرفته است، همچنین وزارت نفت اکنون در ارائه خدمات، سیاست کلی خود را بر این قرار داده تا در منابع خود صرفه‌جویی کند و وجوه صرفه‌جویی شده را برای فروش و صادرات و نیز ارزآوری برای کشور در نظر گیرد، بنابراین جایگزینی سوخت پاک یعنی گاز طبیعی که از اختلاف قیمت با سوخت مایع درآمدزایی خوبی را برای وزارت نفت به همراه داشته است، یکی از گام‌های مهم این نهاد است.

مدیرعامل شرکت گاز استان کهگیلویه و بویراحمد، بند «ق» تبصره 2 قانون بودجه سال 93 را محل تامین منابع مالی طرح‌های گازرسانی اعلام کرد و درباره آمار گازرسانی شهری و روستایی در این استان توضیح داد: از 1800 روستای استان، یک هزار و 77 روستا قابلیت گازرسانی دارند و از این تعداد نیز 852 روستا با جمعیت بیش از 20 خانوار هستند.

وی با اشاره به این‌که تاکنون 677 روستای استان به همراه 100 درصد شهرها نیز گازرسانی شده‌اند، ادامه داد: از این تعداد روستا 352 مورد مربوط به ابتدای سال 92 تاکنون هستند، بنابراین می‌توان گفت تعداد روستاهای گازرسانی شده کهگیلویه و بویراحمد در دوره دولت تدبیر و امید به اندازه همه سال‌های پیش از آن بوده است.

توقف مهاجرت روستاییان به شهرها

خادم، یکی از مهم‌ترین دلایل دولت برای گازرسانی روستایی را توقف روند مهاجرت روستاییان به شهرها اعلام کرد و گفت: با توسعه گازرسانی، مهاجرت از روستا به شهرها و ایجاد حاشیه‌نشینی متوقف شده و مطابق آمار مهاجرت روستاییان در این استان منفی شده است.

مدیرعامل شرکت گاز استان کهگیلویه و بویراحمد خدمت‌رسانی به مردم برای توسعه رفاه و آسایش آنان، حفظ محیط زیست را به‌ویژه آن هنگام که مردم از هیزم درختان و سوخت مایع برای گرمایش و پخت و پز استفاده می‌کنند از جمله اهداف گازرسانی دولت اعلام کرد و گفت: دولت درصدد است مشکلات مردم روستایی را با توسعه گازرسانی برطرف کند.

وی یکی از مناطق مهم در استان کهگیلویه و بویراحمد را مناطق دیشموک و قلعه رئیسی عنوان کرد و گفت: این مناطق به همراه روستاهای‌شان به دلیل جمعیت و منابع طبیعی غنی، حائز اهمیت هستند، بنابراین از همه توان خود برای گازرسانی به این روستاها استفاده خواهیم کرد.

تشریح گازرسانی روستایی به مناطق یادشده از مهم‌ترین محورهای سخنان خادم بود که وی در این باره اظهار کرد: مردم این مناطق تصور می‌کردند گازرسانی به محل زندگی آنان امکان‌پذیر نیست، اما با همت شرکت ملی گاز ایران و همکاری نمایندگان مجلس شورای اسلامی و استانداری و مردم، این پروژه را با همه سختی‌هایی که داشت، تعریف و اجرا کردیم.

مدیرعامل شرکت گاز استان کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: وزیر نفت در اجرای این طرح بسیار پیگیر و مصر بود و با توجه به موافقت آقای زنگنه، این پروژه را با قرارداد EPC و در قالب یک بسته به پیمانکار واگذار کردیم تا با لوله‌کشی 58 کیلومتری خط فلزی و 300 کیلومتری خط پلی‌اتیلن گاز به خانه‌های مردم مناطق یادشده برسد.

آغاز عملیات نصب علمک‌ گاز در مناطق دیشموک و قلعه رئیسی

وی افزود: حداقل 80 بیل مکانیکی و ماشین‌های مهندسی به صورت شبانه‌روزی کار مسیرسازی را انجام دادند که تاکنون بیش از 70 درصد در این طرح پیشرفت داشته‌ایم تا دو شهر و 80 روستا را گازرسانی کنیم؛ همچنین عملیات نصب علمک‌ این مناطق آغاز شده و تا یک ماه آینده 2 هزار علمک در این منطقه نصب خواهد شد.

خادم تعداد روستاهای برنامه‌ریزی شده برای گازرسانی در این فاز را 108 روستا عنوان کرد و ادامه داد: در سراسر این منطقه 108 روستا داریم که طرح گازرسانی برای آنها نیز تعریف شده است تا در قالب همین پیمان به پیمانکار واگذار شود، این اقدام سبب می‌شود هم منابع طبیعی حفظ شود، هم به اشتغال‌زایی منطقه کمک شود.

به گفته خادم این طرح ابعاد مختلفی دارد از جمله آن‌که بیش از یک و نیم میلیون متر خاکبرداری و کوه‌برداری انجام شده، به گونه‌ای که هزار و 400 متر عبور از میان کوه را داشته‌ایم، همچنین 350 هزار تن کوه‌برداری را در شرایطی انجام دادیم که هیچ فضایی برای جابه‌جایی سنگ‌ها و خاک‌ها نداشتیم و خوشبختانه همه این طرح بدون بروز حادثه انجام شده است.

مدیرعامل شرکت گاز استان کهگیلویه و بویراحمد وجود چهار رودخانه به‌ویژه رودخانه مارون را از دیگر بخش‌های سخت این طرح عنوان کرد و افزود: عبور از جاده‌ها اجرای پروژه راه‌سازی، رعایت حریم مسیر اصلی تردد مردم و گذر از مناطقی که کمترین میزان قطع درخت را داشته باشند، از جمله نکات اجرای این طرح بوده است، به گونه‌ای که با پایان این طرح سالانه از قطع 17 هزار اصله درخت جلوگیری می‌شود.

وی اعطای منافع به مردم را دستاورد مهم اجرای طرح عنوان کرد و ادامه داد: همه تجهیزات و مصالح این طرح از داخل کشور خریداری شده است، همچنین 200 نفر نیروی بومی استان در اجرای پروژه مشارکت داشتند که گام مهمی در ایجاد اشتغال است، ما این نیروها را توانمند کردیم تا بتوانند پس از پایان طرح با تجربه‌هایی که به دست آورده‌اند، در دیگر پروژه‌ها مشارکت داشته باشند، در برون‌سپاری نیز استفاده از نیروهای بومی منطقه برای ما حائز اهمیت است.

خادم با بیان این‌که در همکاری با مردم از رضایت آنان مطلع شده‌ایم، اظهار کرد: در مسیر گازرسانی در کنار جاده‌ها تلاش کردیم تا عرض جاده را نیز افزایش دهیم.

وی در ادامه به ارائه توضیحاتی درباره آمار گازرسانی شهری و روستایی پرداخت و در این باره تصریح کرد: غیر از طرح گازرسانی به دیشموک و قلعه رئیسی گازرسانی به 180 روستا در حال انجام است و 450 روستا نیز تا سال 99 گازرسانی خواهند شد، بنابراین ضریب نفوذ گاز شهری 100 درصد و ضریب نفوذ گاز روستایی 75 درصد است که این رقم تا یک سال آینده به 90 درصد خواهد رسید.

وی با تاکید بر این‌که تاکنون مشکلی برای تامین نقدینگی در اجرای طرح‌های گازرسانی نداشته‌ایم، تنها محدودیت طرح‌ها را محدودیت‌های سازمانی عنوان کرد و گفت: برای رفع این مشکل اقدام‌های گوناگونی انجام داده‌ایم، از جمله آن که یک قرارداد به مبلغ 3 میلیارد و 300 میلیون تومان با یک پیمانکار امضا شده تا در صورت کیفیت کار، ناظرها و ماشین‌آلات خود را به کار گیرند.

آغاز گازرسانی به 40 روستای دیشموک و قلعه رئیسی در دهه فجر

وی یادآور شد: از 180 روستای در حال گازرسانی، 40 روستا در دهه‌ فجر امسال از نعمت گاز برخوردار می‌شوند.

وی افزود: هرچه در اجرای طرح‌های گازرسانی روستایی پیش می‌رویم، هزینه اجرای طرح‌ها افزایش می‌یابد و موانع بسیاری پیش روی ما قرار می‌گیرد، اما در پی یافتن تدابیری برای رفع این موانع هستیم.

خادم طرح مهم بعدی گازرسانی استان کهگیلویه و بویراحمد را گازرسانی ممدی – سرآسیاب با هزینه 15 میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: با اجرای این طرح 38 روستای پرجمعیت با 280 خانوار گازرسانی می‌شود که در این طرح نیز تاکنون 30 درصد پیشرفت داشته‌ایم.

به گفته خادم، تغییر قیمت تجهیزات و لوله‌ها از مهم‌ترین چالش‌های پروژه‌های گازرسانی هستند که با وجود این مشکل تاکنون حتی یک طرح گازرسانی در این استان تعطیل نشده است و این موفقیت حاصل همکاری پیمانکاران بومی نیز هست.

وی درباره طراحی چشم‌انداز 20 سال آینده استان اظهار کرد: گازرسانی پایدار، کیفیت خدمات مقاوم‌سازی شبکه، در نظر گرفتن منافع ذی‌نفعان، ایجاد میز خدمت برای مشترکان، قرائت آنی کنتورها، اجرای سیستم تلفن گویا، اجرای سیستم 194 جهت خدمت‌رسانی به مشترکان و انجام پروژه جی‌آی‌اس (مشخص‌کردن نقاط جغرافیایی مشترک به همراه مشخصات وی) را از مهم‌ترین نکات تعریف چشم‌انداز شرکت گاز استان کهگیلویه و بویراحمد است.

برطرف شدن مشکل قطعی و افت فشار گاز

خادم شرکت گاز استان را برای سپری کردن فصل زمستان آماده اعلام کرد و گفت: ارتقای ایستگاه‌های گاز در سطح استان سبب شده تا دیگر مشکل قطع یا افت فشار گاز نداشته باشیم و مدعی آن هستیم که این مشکل تا 20 سال آینده نیز پیش نخواهد آمد، همچنین میزان هدررفت گاز در شبکه از 7 درصد به 2.6 درصد کاهش یافته که به همراه کسب جایزه ملی کیفیت از نقاط قوت شرکت گاز استان است.

وی همچنین از اجرای تعمیرات اساسی در ایستگاه‌های تقلیل فشار و سراسر شبکه گازرسانی استانی خبر داد و گفت: با استان‌های معین نیز برای مقابله با مواقع اضطراری و بحران‌ها ارتباط موثری برقرار کرده‌ایم.

مدیرعامل شرکت گاز استان اعلام کرد: اکنون 184 هزار مشترک در استان داریم که 134 هزار مشترک شهری و مابقی مربوط به روستاها هستند که از این تعداد 27 هزار مشترک مربوط به سال 57 تا سال 92 بوده‌اند و 24 هزار مشترک مربوط به ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید تاکنون هستند.

کد خبر 286490

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =