برگزاری کارگاه آموزشی استاندارد در نفت مناطق مرکزی

کارگاه آموزشی آشنایی با الزام‎های استاندارد ISO 50001 با هدف ایجاد سیستم‎ها و فرآیندهای لازم در سازمان‎ها به‎منظور بهبود عملکرد انرژی، بهره‎برداری و مصرف بهینه آن در شرکت نفت مناطق مرکزی ایران برگزار شد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت نفت مناطق مرکزی، غلامرضا نصیرایی، مدیرتولید شرکت نفت مناطق مرکزی ایران درباره نتایج اجرایی‎شدن این استاندارد بین‎المللی در سازمان‎ها گفت: پیاده‎سازی این استاندارد سبب کاهش انتشار گازهای گلخانه‎ای، آثار زیست محیطی و هزینه‎های انرژی از طریق مدیریت نظام‎مند مصرف انرژی می‎شود.

وی افزود: این استاندارد بین‎المللی الزام‎های پیاده‎سازی سامانه مدیریت انرژی (EN MS) را مشخص کرده تا بر اساس آن یک سازمان، توانایی توسعه و پیاده‎سازی خط‌مشی انرژی، ایجاد اهداف کلان و خرد و برنامه‎های اجرایی را که با الزام‎ها و اطلاعات قانونی بهره‎برداری انرژی مرتبط است، داشته باشد. همچنین این استاندارد بر اساس چرخه بهبود مستمر شامل برنامه‎ریزی، اجرا، بررسی و اقدام کنترل می‎شود.

مدیر تولید شرکت نفت مناطق مرکزی ایران درباره سامانه مدیریت انرژی تصریح کرد: این سامانه مجموعه‎ای از عناصر به ‎هم وابسته یا در تعامل برای ایجاد یک خط‌مشی انرژی، اهداف انرژی و همچنین فرآیندها و روش‎های اجرایی برای دستیابی به این اهداف است. خط‌مشی انرژی باید تعهد سازمان برای دستیابی به بهبود عملکرد انرژی را نشان دهد. خط‌مشی انرژی باید مستندسازی شود و به تمام سطوح سازمان انتقال یابد و به‌طور مرتب بازنگری و در صورت لزوم روزآمد شود.

نصیرایی درباره الزام‎های سامانه مدیریت انرژی اظهار کرد: این الزام‎ها شامل الزام‎های عمومی، مسئولیت مدیریت، خط‌مشی انرژی، طرح‎ریزی انرژی، اجرا و عملیات، بررسی و بازنگری مدیریت است.

نصیرایی درباره مولفه‎های شناسایی ریسک، اتلاف یا شکست انرژی در سامانه مدیریت انرژی افزود: این فرآیند با سه نحوه ممیزی‎های عبوری، تخصصی و فنی بررسی می‎شود که ممیزی عبوری بر اساس مشاهدات عینی، ممیزی تخصصی براساس نظر جمعی کارگروه انرژی و ممیزی فنی با استفاده از وسایل و تجهیزات اندازه‌گیری می‎شود.

کد خبر 286506

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =