مجریان پروژه‎های پژوهشی نفت تجلیل شدند

در دومین کنفرانس سالانه مدیران ارتباط با صنعت دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور، از متولیان دو طرح پژوهشی نفتی قدردانی شد.

به گزارش شانا به نقل از معاونت مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت، دومین کنفرانس سالانه مدیران ارتباط با صنعت دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور با حضور معاونان و مدیران پژوهشی وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی چهارم دی‌ماه امسال از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد.

در این کنفرانس، پروژه شناسایی و ارزیابی منابع شیل گازی در توالی‌های رسوبی ژوراسیک میانی تا کرتاسه زیرین در ناحیه لرستان (مجری پژوهشگاه صنعت نفت و کارفرما مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت) و پروژه تدوین دانش فنی، طراحی و ساخت ابزار درون‎چاهی اشعه گامای طبیعی قابل نصب به سیستم MWD، به عنوان پروژه‌های برتر نفت که در مسیر افزایش تعامل سازنده وزارت نفت با دانشگاه‌های کشور اجرا شده‌اند، انتخاب و معرفی شدند و از امید شاکری، مدیرکل نظام فنی و اجرایی معاونت مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت به عنوان نماینده این وزارتخانه، سیدصالح هندی، مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران و جعفر توفیقی، رئیس پژوهشگاه صنعت نفت به دلیل حمایت از پروژه‎های پژوهشی قدردانی شد.

تبیین چالش‎های ارتباط صنعت و دانشگاه

در این نشست که وزارت نفت در آن مشارکت فعال داشت، معاونان وزارتخانه‌های نیرو، راه و شهرسازی، دفاع، معاون سازمان محیط زیست، مدیرکل امور پژوهش وزارت نفت و رئیس پژوهشگاه صنعت نفت در نشستی تخصصی با عنوان «نقش پژوهشگاه‌ها و مراکز پژوهشی دستگاه‌های اجرایی در همکاری با دانشگاه‌ها» سخنرانی کردند.

مهدی خان‌بیگی، مدیرکل امور پژوهش وزارت نفت در این نشست، با بیان چالش‌ها و مشکلات برقراری ارتباط اثربخش صنعت و دانشگاه، ضمن اشاره به وجود نهادهای متعدد سیاستگذاری در این بخش، بر لزوم هم‌راستایی سیاست‎ها و برنامه‎های ابلاغی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، شورای عالی عتف و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد.

وی به نبود منابع تامین مالی کافی به عنوان چالش دیگری در این حوزه اشاره کرد و توجه به اثربخشی پروژه‌های پژوهشی و فناورانه و رصد نتایج آن را از عوامل مهم جلب اعتماد مسئولان اجرایی کشور به حوزه پژوهش دانست.

خان‌بیگی نبود نگاه مدیریت سبد طرح‎ها و پروژه‌ها در فازهای آغازین، برنامه‎ریزی، اجرا، پایش و کنترل و همچنین فاز خاتمه پروژه‌ها را از دیگر موارد قابل بهبود در اجرای پروژه‌های پژوهشی در سطح کشور برشمرد و ایجاد شبکه‌سازی در بین دانشگاه‌ها برای استفاده از ظرفیت دانشگاه‌های کشور را از دستاوردهای صنعت نفت در طرح‎های پژوهشی عنوان کرد.

وی توجه به سطح آمادگی فناوری (TRL) و لزوم ایفای نقش دانشگاه‎ها در حوزه توانمندی‌های مشخص‌شده در این سطوح و همچنین حضور پژوهشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان و تقسیم وظایف صحیح در این پروژه‌ها از حلقه ابتدایی این پروژه‌ها که مطالعات پژوهشی تا تجاری‌سازی محصولات است، را از مهم‌ترین عوامل موفقیت پروژه‌های پژوهشی برشمرد.

کد خبر 286514

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =