حفاری در صنعت نفت از کارهای پرخطر و توأم با ریسک بالاست

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران گفت: کار حفاری در صنعت نفت از شمار کارهای پر خطر و توأم با ریسک بالا به‌شمار می‌آید که افزون بر دانش فنی، به تجربه و توجه ویژه به مقررات ایمنی نیاز دارد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی حفاری ایران، سیدعبدالله موسوی در بزرگداشت پنجم دیماه سالگرد مهار فوران چاه 147 رگ سفید به دست مهارگران توانمند صنعت نفت کشور، اظهار کرد: عملیات حفاری دارای پیچیدگی‌های فنی و مهندسی خاص است که براثر کوچکترین مسامحه و بی دقتی، پیامدهای ناگواری در پی خواهد داشت.

وی افزود: هفتم آبان ماه سال 1396 در شرایطی که  دستگاه حفاری 95 فتح در حال حفر چاه 147 رگ سفید در حوزه عملیاتی شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران در مناطق نفت خیز جنوب بود به علت فوران گاز دچار آتش سوزی  و از کنترل خارج شد.

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران تصریح کرد: فوران چاه‌های نفت  و گاز  در مناطق نفتخیز جهان دور از انتظار نیست و بر اساس بررسی‌های میدانی با توجه به شرایط و موقعیت چاه، وجود متخصصان آگاه به دانش کنترل فوران، تجهیزات عملیاتی مهار و کشتن چاه بین یک تا 6 ماه زمانبر است.

موسوی گفت: چنین حوادثی افزون بر تبعات اقتصادی از نظر بروز خسارت به تجهیزات، سوختن حجم بالایی نفت و گاز، آثار زیست محیطی و در مواقعی آسیب‌های انسانی قابل تعمق است که در حادثه فوران چاه 147 رگ سفید، متاسفانه دو نفر از کارکنان دستگاه حفاری را از دست دادیم.

وی افزود: در فوران چاه‌ها  فشار و دمای سیال و حجم گاز و نفت بسته به نوع چاه تفاوت دارد و برای مهار هر چاه باید امکانات و تجهیزات مختص به همان فوران پیش بینی و به‌کارگرفته شود که در چاه یادشده با توجه به فشار بالای فوران، محاسبات فنی و مهندسی خاص آن توسط  متخصصان شرکت ملی حفاری ایران و شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب طرح ریزی و به نحو مناسب عملیات مهار مدیریت و چاه تحت کنترل و ایمن‌سازی شد.

موسوی با بیان این‌که در عملیات کشتن چاه‌ها به روال متداول بستن چاه از سطح (TOP KILL) و  مسدود کردن آن از عمق (BOTTOM KILL) انجام می‌شود، اظهار کرد: در چاه 147 رگ سفید متخصصان مجرب و برخوردار از دانش فنی و تجارب ارزشمند در صحنه‌های میدانی کنترل فوران چاه‌ها هر دو روش را همزمان به‌کار بردند و افزون بر آن به موازات پاکسازی دهانه چاه برای کشتن چاه از سطح، دو دستگاه حفاری 93 و 94 فتح را برای حفر چاه‌‌های انحرافی (امدادی) و بستن چاه از عمق به موقعیت چاه انتقال و عملیاتی شد.

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران گفت: ایجاد راه‌‌های دسترسی، احداث استخرهای آب و  شبکه تامین آب و خنک کردن محوطه، ساخت انواع استینگر، آماده سازی دو دستگاه آتی واگن ‌و سایر تجهیزات اختصاصی برای کشتن چاه از اهم اقداماتی بود که در فرصتی محدود آماده سازی و اجرایی شد که در نوع خود از نظر سرعت عمل، دقت در کار و کیفیت عملیات قابل توجه و منجر به ثبت رکوردهای خوبی در سوابق مهار فوران چاه‌هاست.

وی افزود: کاربست انواع استینگرها با توجه به حجم بالای فوران گاز و دمای شدید با رعایت حداکثری الزام‌های ایمنی که مورد تاکید وزیر نفت بود با وجود چند مرحله تلاش مهارگران و گروه‌های عملیاتی از بخش‌های مختلف صنعت نفت به نتیجه نرسید و مهارگران پس از 58 روز تلاش بی‌وقفه موفق به بستن چاه از عمق و مهار و کنترل چاه سرکش شدند.

موسوی اظهار کرد: در حوادث این چنینی نکته بسیار با اهمیت رعایت اصول، مقررات، ضوابط و دستورعمل‌های ایمنی است که باید از ابتدای عملیات حفاری، در لحظه لحظه‌های اجرایی عملیات تا تکمیل نهایی چاه و ترخیص دکل به طور جد مورد اهتمام کارکنان عملیاتی، فنی و مهندسی و پشتیبانی واقع شود.

کد خبر 286520

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =