اقدام‎های شاخص مدیریت دارایی‎های فیزیکی وزارت نفت تشریح شد

مدیرکل نظام مدیریت دارایی‎های فیزیکی وزارت نفت، اقدام‎های شاخص این مجموعه در حوزه صنعت نفت را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار شانا، علیرضا اصل‎عربی صبح امروز (سه‌شنبه، 11 دی‎ماه)، در سیزدهمین همایش بین‎المللی مدیریت دارایی‎های فیزیکی گفت: مرکز توسعه نظام مدیریت دارایی‎های فیزیکی به همت واحد آموزش دانشگاه صنعت نفت و با هدف ارائه آموزش‎ مدیریت دارایی‎های فیزیکی صنعت نفت به ذی‌نفعان، فعال شده است.

وی افزود: همچنین کارگروه‎های مدیریت دارایی فیزیکی در شرکت‎های نفتی و گازی و به‎ویژه در مجموعه‎های پتروشیمی فعال شده است که این کارگروه‎ها در اغلب شرکت‎ها مانند حفاری به صورت ساختاری فعالیت می‎کنند.

اصل‎عربی در ادامه به واگذاری فعالیت‌های دو مجموعه در قالب قراردادهای بهره‎برداری و نگهداری (O&M) در واحدهای صنعت نفت اشاره و از آن به عنوان مهم‎ترین اقدام‎های انجام شده از سوی معاونت نگهداری و تعمیرات وزارت نفت یاد کرد و گفت: برحسب دستور مقام عالی وزارت،  سال گذشته اقدام به واگذاری دو مجموعه به صورت قراردادهای O&M در واحدهای صنعت نفت شد که هم‎اکنون سه مجموعه در حال واگذاری است و فراخوان آن در سامانه ارائه شده است. امیدواریم موضوع مدیریت دارایی برای واگذاری شرکت‎ها به صورت O&M به‌درستی پیاده شود.

این مقام مسئول در ادامه اظهار کرد: از دیگر اقدام‎های شاخص پارسال این معاونت امضای قرارداد پارس‎جنوبی با دانشگاه شریف پیرامون موضوع فرهنگ مدیریت دارایی‎های فیزیکی بود که این قرارداد مراحل نهایی را می‌گذراند.

مدیرکل نظام مدیریت دارایی‎های فیزیکی وزارت نفت به موضوع ارزیابی شرکت‎های ملی پخش در سراسر کشور اشاره کرد و افزود: ماحصل ارزیابی شرکت‎های ملی پخش ایجاد برقراری انضباط کاری در این شرکت‎ها بود که با این ارزیابی توانستیم بسیاری از موضوع‎ها و قوانین و مقررات موجود در شرکت‎های ملی پخش را منسجم کنیم.

هرم تعالی مدیریت دارایی‎های فیزیکی صنعت نفت

اصل‎عربی در ادامه با اشاره به هدف مدیریت دارایی فیزیکی از سه سطح سیاستی، اقدامی و تجزیه و تحلیل به عنوان هرم تعالی مدیریت دارایی‎های فیزیکی صنعت نفت یاد کرد و افزود: بهینه‎سازی روابط ریسک، کارایی و هزینه، هدف مدیریت دارایی فیزیکی در سازمان است که بر اساس الزام‎های این هرم، انتخاب سیاست‎های پیشگیرانه و اقدام‎های تعمیراتی برنامه‎ریزی شده بر اساس پایش‎های مبتنی بر شرایط و بازرسی فنی ضرورت دارد و این سیاست‎ها و برنامه‎ها با تجزیه و تحلیل بازنگری و بهبود می‎یابد.

وی تصریح کرد: مدیریت و عملیات بهره‎برداری و نگهداشت تاسیسات و تجهیزات صنعت نفت در حال واگذاری به شرکت‎های بخش خصوصی است و این موضوع برای بهره‌برداری تاسیسات جدیدالاحداث الزامی است.

به گفته وی، برای تاسیسات فرسوده رویکرد بازسازی، نوسازی و بهره‎برداری در نظر گرفته شده است.

وابستگی واگذاری شرکت‎ها به نظام مدیریت دارایی فیزیکی

مدیرکل نظام مدیریت دارایی‎های فیزیکی وزارت نفت، واگذاری فعالیت‌های شرکت‌ها به روش‎های جدید مانند بهره‌برداری و نگهداشت (O&M) را وابسته به نظام مدیریت دارایی فیزیکی دانست و افزود: واگذاری به روش‎های جدید به این نظام وابسته است و در این میان کارفرما و مالک دارایی به رویکردهای ارزیابی و تحلیل نتایج در سطح مدیریتی نیاز دارد.

وی ادامه داد: پیمانکار قراردادهای بهره‌برداری و نگهداشت (O&M) به رویکردهای فنی و عملیاتی و ارزیابی بهبود عملکرد نیاز دارد و در این میان مشاوران مدیریت دارایی فیزیکی به عنوان عامل سوم در قراردادهای O&M از نقشی کلیدی در کاهش ریسک‎های ناشی از دانش و تجربه برخوردارند.

بر اساس این گزارش، در پایان این آیین به شرکت‎ پالایشگاه گاز بیدبلند و شرکت پالایشگاه چهارم مجتمع گازی پارس جنوبی به عنوان شرکت‎های برتر در این حوزه، لوح سپاس و تندیس مدیریت دارایی فیزیکی اهدا شد.

کد خبر 286610

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =