گاز ترش فاز 13 پارس جنوبی به‌زودی به خشکی می‌رسد

مجری طرح توسعه فاز 13 پارس جنوبی از روشن شدن مشعل 2 سکوی این فاز ​در آب‌های خلیج فارس به‌طور همزمان خبر داد و گفت: با آماده شدن خط لوله دریا، به‌زودی ارسال گاز به پالایشگاه خشکی آغاز می‌شود.

به گزارش شانا به نقل از شرکت نفت و گاز پارس، پیام معتمد با اشاره به این که 2 سکوی فاز ١٣ پارس جنوبی شامگاه شنبه (15 دی‌ماه) و کمتر از چهار روز کاری در دریا پس از آغاز عملیات هوک‌آپ و راه‌اندازی، آماده تولید شدند و رکورد بی‌سابقه‌ای را ثبت کردند، تصریح کرد: سکوی اصلی (B) و اقماری D))، پس از پایان عملیات ساخت و نصب، با راه‌اندازی همه سیستم‌های ایمنی F&G و کنترلی و باز کردن نخستین چاه‌ها، آماده تولید شدند.

وی با اشاره به روشن شدن همزمان مشعل این سکوها در سومین روز کاری سکوی 13D و چهارمین روز کاری سکوی 13B گفت: با راه‌اندازی کامل این دو سکوی دریایی فاز 13 پارس جنوبی، تولید یک میلیارد فوت مکعب گاز ترش غنی معادل ٢٨ میلیون متر مکعب (یک فاز استاندارد) نیمی از ظرفیت کامل این طرح توسعه‌ای محقق می‌شود.

معتمد از تلاش متخصصان ایرانی در راه‌اندازی همزمان دو سکوی بزرگ گازی این طرح قدردانی کرد و گفت: بی‌شک این رویداد بی‌سابقه، رکوردی ماندگار در صنعت فراساحل برجا می‌گذارد.

بخش فراساحل فاز 13 پارس جنوبی متشکل از 38 حلقه چاه دریایی در بخش شمال غربی میدان مشترک پارس جنوبی است که با بهره‌برداری از این دو عرشه، نیمی از تعهدهای توسعه‌ای این طرح محقق خواهد شد.

با ارسال گاز ترش استحصال شده از موقعیت مخزنی دو سکوی فاز 13، از طریق خط لوله 32 اینچی به پالایشگاه خشکی، پس از انجام عملیات فرآورش، محصولات مختلفی چون گاز شیرین، اتان، پروپان،بوتان، میعانات گازی و محصول جانبی گوگرد تولید خواهد شد.

کد خبر 286692

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =