گردهمایی تاریخ پزشکی در صنعت نفت ایران برگزار شد

گردهمایی تاریخ پزشکی در صنعت نفت ایران با هدف معرفی تاریخچه سازمان بهداشت و درمان این صنعت، جایگاه و اهمیت آن در توسعه علم پزشکی و ارتقای سطح کیفی و کمی خدمات درمانی در سطح کشور در فرهنگستان علوم پزشکی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار شانا، این گردهمایی در ادامه سلسله نشست‎های تخصصی در حوزه تاریخ صنعت نفت ایران، از سوی مدیریت موزه‎ها و مرکز اسناد و سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت و با همکاری فرهنگستان علوم پزشکی روز دوشنبه (17 دی‎ماه) با حضور مدیران ارشد این مجموعه‎ها، کارشناسان، استادان و پژوهشگران و پیشکسوتان پزشکی نفت برگزار شد.

توسعه پایدار نفت در گرو ارتقای سطح سلامت کارکنان

حبیب‎الله سمیع، مدیرعامل سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت، به دلایل و عوامل شکل‎گیری مراکز بهداشتی و درمانی در صنعت نفت اشاره کرد و گفت: پیشینه سازمان بهداشت و درمان جزئی جدایی‎ناپذیر از تاریخ صنعت نفت کشور و لازمه تداوم و توسعه آن است.

وی با اشاره به بهره‎مندی و به‌کارگیری ابزارها و فناوری‌های نوین پزشکی در مسجدسلیمان افزود: بیمارستان صنعت نفت مسجدسلیمان، نخستین بیمارستان مدرن کشور است که مقام‌های بلندپایه کشوری برای درمان بیماری‎های خاص به این مرکز مراجعه می‎کنند.

سمیع بر تداوم ارائه خدمات پزشکی پس از انقلاب اسلامی و توسعه شرکت خدمات بهداشتی و درمانی صنعت نفت به سازمان تاکید و تصریح کرد: پس از کشف میدان گازی پارس جنوبی در عسلویه و بوشهر و گسترش فعالیت‎های صنعت نفت در حوزه گازی، همزمان ارائه فعالیت‎های بهداشتی و درمانی با تاسیس بیمارستان جم و ارائه خدمات پزشکی به بومی‌ها آغاز شد.

مدیرعامل سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت خدمات بهداشتی و درمانی صنعت نفت را سلامت‌محور دانست و اظهار کرد: این نوع فعالیت‎ها قابل خرید و واگذاری نیستند، ما متولی سلامت کارکنان هستیم و هدف‌مان جلب رضایت آنهاست. ما باید مدیران را متقاعد کنیم که توسعه پایدار نفت در گرو سلامت انسان‎های سالم است.

نفت منشأ تحول در حوزه بهداشت و درمان کشور است

اکبر نعمت‎الهی، مدیر موزه‎ها و مرکز اسناد صنعت نفت، این صنعت را منشأ تحولات اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و علمی به‌ویژه در حوزه بهداشت و درمان در کشور دانست و گفت: با شکل‎گیری صنعت نفت، مدرنیته به کشور راه یافت و با خود نخستین پدیده‎های اجتماعی، فرهنگی، هنری، علمی و ... را به همراه داشت.

وی تصریح کرد: هدف از ایجاد مجموعه‎ای با عنوان موزه‎ها و مرکز اسناد صنعت نفت، شناسایی و شناساندن ناگفته‎ها و نادیده‎های تاریخی است که به دست فراموشی سپرده شده‎ است. بهداشت و درمان صنعت نفت، هم‎زمان با کشف نفت در مسجدسلیمان عمری 110 ساله دارد و پیشینه آن با وقایع و حوادث اثرگذار تاریخی گره خورده و نقشی بی‎بدیل در حفظ سلامت کارکنان، توسعه بهداشت عمومی، پیشگیری و درمان داشته است.

مدیر موزه‎ها و مرکز اسناد صنعت نفت با تاکید بر مسئولیت‎های کلیدی این مدیریت یعنی شناسایی، گردآوری، ثبت، حفظ و احیای تاسیسات و اماکن قدیمی نفتی و مستندات تاریخی صنعت نفت، همکاری همه‌جانبه سازمان‎های داخلی صنعت نفت و بیرون از آن را با مدیریت موزه‎ها و مرکز اسناد صنعت نفت خواستار شد.

کد خبر 286745

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =